| کد خبر ۳۰۵۷۱۰
کپی شد

◄ اصلاح قانون بیمه رانندگان؛ کاهش سهم پرداختی و گسترش پوشش خدمات تأمین اجتماعی

با اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان، سهم پرداختی این قشر زحمت کش به طور قابل توجهی کاهش یافته و امکان بهره مندی از خدمات کامل تأمین اجتماعی فراهم شده است. این اصلاحات با هدف جایگزینی سهم دولت و ایجاد منابع مالی پایدار، در راستای برنامه هفتم توسعه کشور اجرایی شده اند.

اصلاح قانون بیمه رانندگان؛ کاهش سهم پرداختی و گسترش پوشش خدمات تأمین اجتماعی
تین نیوز |

 

در سال های اخیر، بسیاری از رانندگان حمل ونقل عمومی و بین شهری به دلیل عدم پرداخت سهم دولت در حق بیمه، از خدمات بیمه ای محروم شده بودند؛ موضوعی که فشار مالی زیادی بر آنان وارد کرده و موجب صف های طولانی و سهمیه بندی در سازمان تأمین اجتماعی شده بود.

به گزارش تین نیوز، اکنون با اصلاحات جدید در قانون بیمه اجتماعی رانندگان، شرایط بهتری برای بیمه پذیری این گروه فراهم شده است. بر اساس قانون تأمین اجتماعی، نرخ کامل حق بیمه ۲۷ درصد از درآمد مصوب است که شامل ۷ درصد سهم فرد، ۲۰ درصد سهم کارفرما و ۳ درصد سهم دولت می شود. اما از سال ۱۳۹۶، پرداخت سهم دولت متوقف شده و رانندگان مجبور به پرداخت کامل این مبلغ بودند.

در اصلاحیه جدید قانون، سه تبصره مهم اضافه شده که شرایط پرداخت حق بیمه را برای رانندگان تسهیل می کند:

  • رانندگان بین شهری با پرداخت تنها ۱۳.۵٪ از درآمد مصوب، از خدمات کامل تأمین اجتماعی مانند بازنشستگی، درمان، ازکارافتادگی و… بهره مند می شوند.
  • رانندگان فعال در سکوهای مجازی (اپلیکیشن های حمل ونقل) با پرداخت ۱۵٪ از درآمد مصوب، مشمول همین خدمات خواهند شد.
  • شرکت های حمل ونقل و پلتفرم های مجازی موظف اند درصدی از کرایه سفرها را به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کنند:
    • ۲.۵٪ از کرایه بارنامه
    • ۴٪ از صورت وضعیت مسافر بین شهری
    • ۵٪ از کرایه سفرهای درون شهری

این اصلاحات با هدف ایجاد منابع مالی پایدار برای سازمان تأمین اجتماعی و جایگزینی سهم دولت طراحی شده اند تا رانندگان بیشتری بتوانند با پرداخت کمتر، تحت پوشش بیمه قرار گیرند. همچنین انتظار می رود با اجرای این طرح، عدالت اجتماعی در حوزه حمل ونقل عمومی تقویت شده و مشکلات بیمه پذیری کاهش یابد.

نکات مهم برای رانندگان:

  • رانندگان جدید که پیش تر امکان استفاده از تسهیلات دولتی را نداشتند، اکنون می توانند با پرداخت کمتر بیمه شوند.
  • شرکت ها و پلتفرم های حمل ونقل موظف به همکاری مالی با سازمان تأمین اجتماعی هستند.
  • این اصلاحات در راستای سیاست های کلی تأمین اجتماعی و برنامه هفتم توسعه کشور انجام شده اند.

بر اساس آمار موجود، سهم رانندگان از منابع بیمه ای قانون هدفمندی یارانه ها ۸۷ درصد است و بدهی انباشته دولت به تأمین اجتماعی در این حوزه به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. با اجرای این اصلاحات، امید می رود مسیر جدیدی برای حمایت از رانندگان و پایداری نظام بیمه ای کشور شکل گیرد.

موضوع  شرح جزئیات
نرخ کامل حق بیمه ۲۷٪ از درآمد مصوب (۷٪ فرد، ۲۰٪ کارفرما، ۳٪ دولت)
وضعیت گذشته دولت بخشی از سهم کارفرمایی را پرداخت می کرد؛ از سال ۱۳۹۶ این حمایت متوقف شد
مشکل اصلی عدم تأمین مالی دولت → محرومیت بیمه ای، صف های طولانی، بدهی ۳۰ هزار میلیاردی
سهم رانندگان از منابع هدفمندی ۸۷٪ از منابع بیمه ای قانون هدفمندی یارانه ها
اصلاحات جدید (سال ۱۴۰۴) اضافه شدن تبصره های ۶ تا ۸ به قانون بیمه رانندگان
رانندگان بین شهری پرداخت ۱۳.۵٪ از درآمد مصوب → بهره مندی از خدمات کامل تأمین اجتماعی
رانندگان سکوهای مجازی پرداخت ۱۵٪ از درآمد مصوب → بهره مندی از خدمات کامل تأمین اجتماعی
تعهد شرکت ها و سکوهای مجازی واریز درصدی از کرایه ها به حساب تأمین اجتماعی
درصدهای پرداختی شرکت ها ۲.۵٪ از بارنامه، ۴٪ از صورت وضعیت مسافر بین شهری، ۵٪ از کرایه سفرهای درون شهری
هدف اصلاحات جایگزینی سهم دولت با منابع پایدار، گسترش پوشش بیمه، کاهش تبعیض و فشار مالی
 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.