بازدید سایت : ۱۸۵۰۰
| کد خبر ۳۰۲۹۵۷
کپی شد

حمل ونقل کانتینری همچنان در رکود

نشانه ای از اوج گرفتن تقاضا برای کشتی های کانتینری وجود ندارد.

حمل ونقل کانتینری همچنان در رکود
تین نیوز |

علی رغم رشد سریع عرضه و گسترش ناوگان کانتینری جهان از سال۲۰۱۰ تاکنون، در سال۲۰۲۴ میلادی تعادل عرضه و تقاضا تشدید شده بود. در این سال با عبور ۹۰درصد از ظرفیت عادی که به طور معمول از کانال سوئز عبور می کند، از دماغه امیدنیک؛ تقاضا برای کشتی ها را افزایش داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد سرآمد، پس از بازگشت کشتی ها به مسیر های عادی، گسترش ناوگان کانتینری همچنان به عنوان یک نگرانی باقی خواهد ماند. در این راستا، جابه جایی محموله ها در سال۲۰۲۳ میلادی رشد بسیار ضعیفی را تجربه کرده بود.

همچنین برخی گزارش های منتشرشده پیش از این حاکی از آن بود که ناوگان کشتی های کانتینری جهان با رشد ۳ تا ۴درصدی در سال۲۰۲۵ و ۳.۵ تا ۴.۵درصدی در سال۲۰۲۶ میلادی مواجه خواهد شد. بااین حال، آخرین گزارش های مربوط به حمل ونقل کانتینری در سال جاری میلادی نشان دهنده ایجاد نوعی رکود در این حوزه است.

میانگین نرخ های لحظه ای حمل کانتینر در اکثر معاملات اصلی شرق به غرب در هفته منتهی به ۳۱جولای بدون تغییر باقی ماند، زیرا تقاضای مورد انتظار فصل اوج هنوز تحقق نیافته و تلاش شرکت های حمل و نقل برای تطبیق ظرفیت با تقاضای کم، به افزایش قیمت ها منجر نشده است.

از طرف دیگر، برخی گزارش ها حاکی از این است که نرخ حمل و نقل کانتینر در غرب اقیانوس اطلس حدود ۲۰۰۰دلار در هر کانتینر ۴۰فوتی بود؛ نرخی که به طرز چشمگیری پایدار است و صادرکنندگان اروپایی به ایالات متحده را با هزینه های کلی بسیار بالاتری رو به رو خواهد کرد.

با پیش بینی کاهش بیشتر در ماه آگوست، نرخ های حمل و نقل به خصوص در سواحل غربی آمریکا به سطوح قبل از بحران دریای سرخ نزدیک می شوند. ایالات متحده در حال انعقاد چندین قرارداد تجاری است، اما بعید به نظر می رسد که این امر زمینه هجوم محموله ها در نیمه دوم سال۲۰۲۵ را فراهم کرده و از کاهش بیشتر نرخ ها جلوگیری به عمل آورد. شرکت های حمل و نقل کانتینری برای مدیریت ظرفیت تلاش می کنند، اما ممکن است در نبردی شکست خورده چاره ای جز پذیرش نرخ های حمل و نقل پایین تر نداشته باشند.

نکته قابل توجه در این باره آن است که حتی قرارداد های تجاری اعلام شده ایالات متحده- اتحادیه اروپا و ایالات متحده- بریتانیا نیز در هفته پایانی منتهی به ۳۱جولای هیچ تاثیری در نوسان نرخ ها نداشتند. اگر پیش بینی برای ادامه سال۲۰۲۵ برای شرکت های حمل ونقل کانتینری چالش برانگیز باشد، برای سایر بخش های شرکت های حمل و نقل نیز دشوار خواهد بود. آن ها ممکن است از کاهش نرخ حمل ونقل سود ببرند، اما این کار به هیچ وجه نمی تواند تأثیر مالی تعرفه ها را جبران کند.

نشانه ای از فصل اوج حمل ونقل کانتینری نیست

«مانا» به نقل از موسسه Xeneta در مطلبی نوشته است که امیلی استاوسبول، تحلیلگر ارشد حمل و نقل این موسسه طی گزارشی در این زمینه اعلام کرده که در حال حاضر هیچ نشانه ای از فصل اوج که به طور سنتی نرخ های حمل و نقل لحظه ای را در سه ماهه سوم افزایش می داد، به چشم نمی خورد. در این راستا خبر های بدی برای شرکت های حمل و نقل در معاملات از خاور دور تا شمال اروپا و مدیترانه وجود دارد، زیرا شرکت های حمل و نقل انتظار این رکود را داشتند، اما با توجه به ظرفیت اضافی قابل توجه در ناوگان جهانی کانتینر، مدیریت آن سهل و آسان نخواهد بود.

به گفته وی، میانگین نرخ های لحظه ای از خاور دور به مدیترانه در ماه آگوست به روند نزولی خود ادامه می دهد، اما نرخ ها از شرق به سمت شمال اروپا کمی قوی تر باقی می مانند. این بدان معناست که اختلاف نرخ های لحظه ای در این معاملات در ماه آگوست به تعادل نزدیک خواهد شد. این یک تغییر چشمگیر است، زیرا اختلاف نرخ ها اواسط جولای ۱۷۲۰دلار بود.

شاخص FBX در تاریخ ۳۱جولای نرخ نقدی چین- مدیترانه را ۳۳۹۹دلار به ازای هر ۴۰فوت ثبت کرد که نسبت به هفته قبل حدود ۵درصد کاهش نشان می دهد. در حالی که نرخ حمل ونقل چین- اروپای شمالی با کاهش ۴درصد ی در مدت یک هفته ۳۴۱۹دلار به ازای هر ۴۰فوت بود. از سوی دیگر، نرخ حمل و نقل شانگهای- جنوا (WCI) و شاخص جهانی کانتینر Drewry که در پایان هفته گذشته ثابت بود، به ۳۳۶۲دلار به ازای هر ۴۰فوت رسید. اما نرخ حمل و نقل شانگهای-روتردام ۳۲۹۰دلار به ازای هر کانتینر ۴۰فوتی بود.

استاوسبول در ادامه افزود: نرخ حمل و نقل کانتینری شانگهای (SCFI) در بنادر اصلی شانگهای-اروپای شمالی، نسبت به هفته قبل با ۲درصد کاهش به ۴۱۰۲دلار به ازای هر ۴۰فوت رسید. همچنین نرخ حمل و نقل شانگهای-مدیترانه در طول هفته ۴درصد پایین آمد و به ۴۶۶۶دلار به ازای هر کانتینر ۴۰فوتی رسید. روند کاهشی نرخ ها ی کانتینری در تجارت ترانس پاسیفیک بیشتر بود، زیرا در این منطقه ظرفیت اضافی به یک ویژگی دائمی تبدیل شده است.

نرخ حمل در مسیر شانگهای-لس آنجلس WCI نیز نسبت به هفته قبل ۲درصد دیگر کاهش یافت و رقم ۲۶۳۲دلار در هر کانتینر ۴۰فوتی را ثبت کرد. نرخ ها در مسیر شانگهای-نیویورک با ۲درصد کاهش هفته را با ۴۱۳۵دلار در هر کانتینر ۴۰فوتی به پایان رساند.

این سطوح نرخ ها در شاخص FBX منعکس شد که ۲۳۳۴دلار در هر کانتینر ۴۰فوت را در ساحل غربی چین- ایالات متحده به ثبت رساند که نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند و با ۷درصد کاهش هفتگی در ساحل شرقی چین-ایالات متحده، به ۴۱۱۳دلار در هر کانتینر ۴۰فوتی رسید. استاوسبول در ادامه تاکید کرد: هم اکنون میانگین نرخ های لحظه ای در مسیر های اصلی از خاور دور به ایالات متحده به شدت کاهش یافته و اکنون در پایین ترین سطح از دسامبر۲۰۲۳ تاکنون قرار دارد.

چشم انداز حمل ونقل کانتینری در ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶

مؤسسه بیمکو نیز پیش از این با انتشار گزارشی فرض خود را برای زمان بازگشت کشتی ها به مسیر های عادی کانال سوئز تغییر داده بود. آن زمان فرض بر این بود که مسیریابی مجدد تمام سال۲۰۲۵ میلادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و انتظار می رفت که این روند در طول سال۲۰۲۶ میلادی به حالت عادی بازگردد.

اگر کشتی ها در سال۲۰۲۵ میلادی به کانال سوئز بازگردند، تضعیف قابل توجهی از شرایط بازار و به دنبال آن بهبود جزئی در سال۲۰۲۶ میلادی پیش بینی می شود. برعکس، اگر مسیر های دور زدن کشتی ها تا سال۲۰۲۶ ادامه یابد، تضعیف جزئی در سال۲۰۲۵ با انقباض جزئی در سال۲۰۲۶ همراه خواهد بود. این در حالی است که طی هفته های گذشته با افزایش درگیری میان نیروهای یمن و رژیم صهیونیستی، پس از ماه ها شاهد بازگشت ناآرامی ها در محدوده دریای سرخ بودیم.

گزارش بیمکو همچنین حاکی از آن بود که در سال۲۰۲۵ میلادی، پیش بینی می شود که حجم واردات به جنوب و غرب آسیا افزایش یابد و آمریکا سریع ترین رشد را داشته باشد. صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی سریع تری را برای بسیاری از کشور های صادرکننده نفت در غرب آسیا پیش بینی می کند که احتمالاً باعث افزایش جابه جایی کالا در منطقه خواهد شد.

در همین حال، خروج آرژانتین از رکود ممکن است حجم بالاتری از جابه جایی کالا را به همراه داشته باشد. تحرکات چین نیز بی شک در رشد حمل ونقل مؤثر خواهد بود.عدم قطعیت در پیش بینی ها نیز عمدتاً از تصمیمات اتحادیه اروپا و آمریکا ناشی می شود.

رئیس جمهور جدید آمریکا تهدید کرده است که در ژانویه۲۰۲۵ میلادی، تعرفه های واردات را افزایش خواهد داد. افزایش قابل توجه تعرفه ها می تواند هزینه های مصرف کننده را بالا برده، حجم واردات را کاهش دهد و در صورت مقابله به مثل، به تجارت جهانی و رشد اقتصادی آسیب وارد کند.

سیمای حمل ونقل کشتی های کانتینری جهان

مؤسسه آلفالاینر در تازه ترین گزارش خود پیرامون فعالیت کشتی های کانتینری اعلام کرد: از بین ۱۰۰شرکت کانتینری مطرح در جهان، شرکت MSC با ۶,۷۳۲,۷۷۱ TEU کانتینر در لیست برترین ها و شرکت Shin Young Shipping با ۶۷۹۹, TEU در ردیف پایانی جدول قرار دارند.

در این میان شرکت MSC بیش از ۲۰درصد از کالاهای جابه جاشده، شرکت مرسک ۱۴درصد، خط کشتیرانی فرانسه CMA CGM ۱۲.۳درصد و خط کشتیرانی کاسکوی چین ۱۰.۵درصد از کانتینرهای جابه جاشده را برعهده داشتند. در جدیدترین رده بندی مؤسسه آلفالاینر، شرکت کاسکو از خط کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان پیشی گرفته است.

در این گزارش آمده است: تعداد کشتی های کانتینری فعال در پایان ماه جولای نسبت به ماه نوامبر۲۰۲۴ یعنی در مدت ۸ماه ۲۰۰فروند و مجموع ظرفیت آن ها ۱,۵۹۶,۰۰۰ TEU افزایش یافته است. در حال حاضر شرکت MSC حدود ۹۲۹فروند کشتی کانتینری دارد که ۶۵۷فروند آن ها ملکی و ۲۷۲فروند اجاره ای است. این شرکت همچنین ۱۳۵فروند کشتی در دست ساخت دارد.

پس از آن خط کشتیرانی مرسک با ظرفیت ۴,۵۷۶,۸۹۵ TEU که از ۷۳۴ فروند کشتی متعلق به این شرکت، ۳۰۴فروند ملکی و ۳۹۴فروند اجاره ای است. این خط کشتیرانی دانمارکی ۵۰فروند کشتی کانتینری در دست ساخت دارد.

خط کشتیرانی فرانسه CMA CGM در رتبه سوم با ۴,۰۱۵,۵۰۰ TEU کانتینر، ۶۸۴ فروند کشتی در اختیار دارد که ۳۳فروند آن ملکی و ۳۵۱فروند را اجاره کرده است. همچنین ۹۴فروند کشتی نیز در دست ساخت دارد.

شرکت کاسکوی چین در رتبه چهارم با ۳,۴۲۵,۴۹۲ TEU کانتینر، تعداد ۵۳۴کشتی دارد که ۲۰۲فروند آن ملکی و ۳۳۲فروند به صورت اجاره ای است. این شرکت ۷۲فروند کشتی نیز برای ساخت سفارش داده است. در مجموع ۴شرکت برتر خطوط کشتیرانی کانتینری ۵۷.۵درصد از کانتینرهای جهانی را در اختیار دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.