| کد خبر: 238762 |

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خبر داد؛

◄ برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس

پنجمین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس به میزبانی سازمان هواشناسی کشور و با ریاست مهندس رستم قاسمی وزیر محترم راه وشهرسازی و نائب رئیسی سرکار خانم دکتر تاج بخش معاون محترم وزیر راه و شهرسازی و رئیس محترم سازمان هواشناسی کشور با شعار "خلیج فارس توسعه دریا محور" در بهمن ماه امسال برگزار می گردد.

تین نیوز

 دکتر مهدی رهنما رئیس این پژوهشگاه و دبیر علمی این کنفرانس عنوان نمود: پنجمین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس به میزبانی سازمان هواشناسی کشور و با ریاست مهندس رستم قاسمی وزیر محترم راه وشهرسازی و نائب رئیسی سرکار خانم دکتر تاج بخش معاون محترم وزیر راه و شهرسازی و رئیس محترم سازمان هواشناسی کشور با شعار "خلیج فارس توسعه دریا محور" در بهمن ماه امسال برگزار می گردد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دبیر علمی پنجمین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس اشاره نمود: با توجه به نقش و اهمیت دریا در سیاست، اقتصاد و توسعه کشور و ضرورت توسعه علوم دریایی و اقیانوس شناسی در دریاهای پیرامون کشور خصوصا خلیج‌فارس که از اهمیت ویژه اقتصادی، نظامی و سیاسی برخوردار است، برگزاری منظم یک کنفرانس بین المللی برای تبادل نظر در زمینه های علوم مختلف دریایی در این حوزه آبی، در سطح ملی و بین المللی امری ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: برگزاری چنین کنفرانس هایی نه تنها زمینه برای رشد و گسترش علوم دریایی در کشور و دستیابی به دانش و تکنولوژی نوین در زمینه اقیانوس شناسی به ویژه در خلیج‌فارس را مهیا می کند بلکه موجبات توجه بیشتر اذهان عمومی در سطح بین المللی به نام خلیج‌فارس را فراهم می آورد. به همین منظور وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی دو روزه اقیانوس شناسی خلیج‌فارس به مسئولیت سازمان هواشناسی کشور و میزبانی تهران را در سال قبل به هیئت دولت ارائه نمود که با موافقت هیئت دولت این کنفرانس بین المللی امسال با ریاست مهندس رستم قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی، دکتر سحر تاج بخش مسلمان معاون محترم وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور به عنوان نائب رئیس کنفرانس، دکتر بهزاد لایقی رئیس محترم مرکز علوم جوی و اقیانوس شناسی سازمان هواشناسی کشور به عنوان دبیر اجرایی کنفرانس و اینجانب به عنوان دبیر علمی کنفرانس در بهمن ماه 1400 با مشارکت وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان نقشه برداری کشور و انجمن هواشناسی ایران در محل پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به صورت مجازی برگزار می گردد.

دکتر مهدی رهنما همچنین از سازمان جهانی اقیانوس شناسی ملل متحد(unesco)، کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر(caspcom)، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، دانشگاه دریایی امام خامنه ای(مدظله العالی)، دانشگاه گیلان، دانشگاه هرمزگان و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان حامیان این کنفرانس نام برد. همچنین وی اضافه نمود: برای اولین بار این کنفرانس بین المللی در وبسایت سازمان جهانی هواشناسی به عنوان یک رویداد بین المللی معرفی شده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خاطر نشان کرد: هواشناسی دریایی، اقیانوس شناسی فیزیکی، ایمنی دریانوردی، تغییر اقلیم، زیست بوم دریایی، علوم دریایی و اقیانوسی، بهره برداری از منابع دریایی، اقتصاد، تجارت دریایی، حمل و نقل دریایی، فن آوری های نوین، مهندسی دریا، بنادر و سواحل، نظام حقوقی و جغرافیای سیاسی دریایی، گردشگری فرهنگی، اکو توریسم و سلامت از جمله محور های پنجمین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس است.

دبیر علمی این کنفرانس به سیاست های مشوق برای جلب مشارکت پژوهشگران در این کنفرانس اشاره نمود و ادامه داد: به سه مقاله برتر که از طریق فرآیند داوری انتخاب می شوند تحت عنوان طرح پژوهشی، مورد حمایت مالی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور قرار خواهد گرفت.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور افزود: چهار مجله علمی و پژوهشی به صورت شماره ویژه اقدام به چاپ مقالات برتر این کنفرانس خواهند کرد. همچنین حمایت ISC و سیویلیکا نیز برای این کنفرانس اخذ شده و مقالات منتخب بر این اساس رده بندی و بایگانی خواهند شد.

وی همچنین به بخش دانش آموزی این کنفرانس اشاره نمود و ادامه داد: در بخش دانش آموزی این کنفرانس هم در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه در قالب ارسال نقاشی و مقاله در موضوعات این کنفرانس مشارکت داشته باشند و همچنین با اهدای لوح تقدیر و جوایز ویژه و انتشار کارهای منتخب در قالب کتاب از نفرات برتر این حوزه تقدیر و تشکر به عمل بیاید. دانش آموزان توجه داشته باشند که تا پایان دی ماه فرصت دارند تا در این فراخوان شرکت و آثار خود را ارسال نمایند.

مهدی رهنما در پایان افزود: علاقه مندان می توانند جهت ارسال مقالات خود تا تاریخ 15 دی ماه 1400 و همچنین کسب اطلاعات بیشتر به سایت این دبیرخانه به نشانی icpgo.irimo.ir مراجعه کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.