| کد خبر: 214760 |

جزئیاتی از بازداشت مدیرعامل سابق کشتیرانی

محمد سعیدی،‌ مدیرعامل سابق کشتیرانی و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام فساد مالی بازداشت شد. گفته می‌شود اتهام او رشوه ۴ میلیون دلاری است.

تین نیوز

محمد سعیدی،‌ مدیرعامل سابق کشتیرانی و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام فساد مالی بازداشت شد. گفته می‌شود اتهام او رشوه ۴ میلیون دلاری است. اما اتهام اصلی سعیدی چیست و او کیست؟

 به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت‌نیوز،‌ ۱۵ تیر ماه یک منبع آگاه قضایی، خبر دستگیری محمد سعیدی را تایید کرده و گفته بود «دستگیری وی هیچ ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد و نام وی از مدت‌ها پیش در شبکه فساد در شرکت کشتیرانی مطرح بوده است.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد اتهام سعیدی مربوط به دوران مدیریت او در سازمان کشتیرانی است و گمانه‌های دستگیری او به دلیل پرونده هسته‌ای مردود است.

چراکه همزمان با دستگیری سعیدی، برخی از رسانه‌ها گفته بودند دلیل استعفای او «توقیف نفتکش ایرانی» در جبل‌الطارق است و احتمالا این مساله منجر به دستگیری او شده است. اما گویا اتهام او فساد مالی است. فساد مالی‌ای که یکبار دیگر در آبان ۹۸ هم منجر به دستگیری و آزادی او با قید وثیقه شده بود.

اتهام رشوه ۴ میلیون دلاری

اما ماجرای فساد مالی محمد سعیدی چیست و چه اتهاماتی در رسانه‌ها درباره او مطرح است؟ اولین خبر درباره سعیدی مربوط به ششم مرداد سال ۹۸ بود که او از ریاست بر سازمان کشتیرانی استعفا کرد. سه ماه بعد از این استعفا، در ۱۴ آبان، خبری منتشر شد که «یکی از مدیران سابق شرکت کشتیرانی به نام م.س به دلیل دریافت رشوه ۴ میلیون دلاری» توسط سازمان بازرسی کل کشور تحت تعقیب قرار گرفت و در نهایت بازداشت شد.

سعیدی بعد از آن با قرار وثیقه آزاد اما مجددا ۱۵ تیرماه بازداشت شد. اگرچه سایت رجانیوز مدعی شده محمد سعیدی بیش از یک ماه است در بازداشت به سر می‌برد و خبر آن تازه رسانه‌ای شده است.

استعفا به دلیل تخلفات مالی

اما ماجرای استعفای محمد سعیدی از کشتیرانی چه بود؟ آیا این استعفا هم به اتهام او مرتبط بود؟ همان زمان که سعیدی استعفا داد، خبرگزاری آنا در گزارشی، دلیل استعفای او از کشتیرانی را انتصابات فامیلی، احتمال تخلفات ساخت‌وساز در مجموعه شیان، بدهی سنگین نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به بانک‌های تجارت و سپه، عدم سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی و غرق شدن دو کشتی ایرانی در دریای خزر عنوان کرده بود.

روزنامه شرق هم در گزارشی خبر داده بود پرونده سعیدی و سازمان کشتیرانی مربوط به ماجرای قرارداد خرید ۱۰ فروند کشتی فله، کانتینر و تانکر از شرکت هیوندای کره جنوبی است که ایران مبلغی را بابت آن پرداخته ولی کشتی‌ها تحویل داده نشده است.

سعیدی آبان ۹۸دستگیر و با قرار وثیقه آزاد اما مجددا ۱۵ تیرماه امسال بازداشت شد. اگرچه سایت رجانیوز مدعی شده محمد سعیدی بیش از یک ماه است در بازداشت به سر می‌برد و خبر آن تازه رسانه‌ای شده است.

گمانه مهم دیگر درباره استعفای سعیدی، انتشار نام او در لیست مسئولان دو تابعیتی بود. مشرق‌نیوز نوشت: فهرستی از مسوولان که ظن دوتابعیتی بودن ایشان وجود دارد منتشر شده و نام سعیدی در این فهرست است و احتمالا همین دلیل کناره‌گیری او است.

روز استعفای سعیدی هم، ‌محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس دهم گفته بود سعیدی دو پاسپورت ایرانی و اتریشی دارد.

سابقه فعالیت سعیدی

محمد سعیدی متولد سال ۱۳۴۰ شمسی در اراک است. به گزارش رجانیوز، او سال ۱۳۶۳ و به دنبال تاسیس وزارت اطلاعات به این ارگان امنیتی پیوسته بود. بعد از آن به خاطر ارتباط نزدیکی که با غلامرضا آقازاده، وزیر نفت دولت هاشمی رفسنجانی داشت، همراه او به سازمان انرژی اتمی رفت و سپس وارد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شد.

سعیدی از ابتدای شروع مساله هسته‌ای ایران در اوایل دهه ۸۰ و زمانی که حسن روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد ایران بود، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران شد و به مدت پنج سال در این حوزه فعالیت کرد.

سعیدی سال ۹۴ به شستا رفت. اما حضور او در شستا چندان طولانی نبود. بعد از رفتن احمد فیاض‌بخش از شستا، اول تیرماه حکم سرپرستی محمد سعیدی آمد. اما او تنها دو ماه در شستا ماند و بعد از آن به کشتیرانی رفت و چهار سال آنجا ماند. از تیر ۹۴ تا آبان ۹۸٫ حضور او در سازمان کشتیرانی همزمان با تحریم‌های آمریکا بود.

یک منبع آگاه قضایی، خبر دستگیری محمد سعیدی را تایید کرده و گفته «دستگیری وی هیچ ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد و نام وی از مدت‌ها پیش در شبکه فساد در شرکت کشتیرانی مطرح بوده است.»

یکی از معروف‌ترین مهندسان ایرانی در بازداشت

اما بسیاری امیدوار بودند سابقه سعیدی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موثر واقع شود. با چهار سال حضور در این سازمان، برخی معتقد بودند که این سازمان فعالیت خوبی داشته اما برخی دیگر معتقدند مدیریت او در کشتیرانی فاجعه مدیریتی بوده.

این ادعای روزنامه فرهیختگان بود که در گزارشی نوشت: با انتصاب سعیدی به‌عنوان مدیرعامل شرکت کشتیرانی عملا فعالیت‌های این هلدینگ عظیم حمل‌ونقل دریایی کشور (که خود ۲۲ شرکت بورسی و غیربورسی دارد) به بیراهه رفت و سوددهی شرکت به‌طور قابل‌توجهی تنزل یافت. بدهی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت کشتیرانی به شرکت امور مالیاتی، بدهی ۶۸ میلیون دلاری شرکت‌های سوخت‌رسان این هلدینگ به شرکت ملی نفت و بدهی نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به دو بانک‌ دولتی و خصوصی، تنها بخشی از فاجعه مدیریتی او است.

حواشی درباره سعیدی زیاد است. به خصوص اکنون و همزمان با خبر دستگیری او. برخی می‌گویند مدرک تحصیلی او محل تردید است و سه دکترای افتخاری دارد. اما برخی دیگر او را مهندسی نامدار می‌دانند.

از جمله هفته‌نامه تجارت فردا که سال ۹۴ به نقل از وب‌سایت «Ranker» فهرست ۲۵ تن از معروف‌ترین مهندس‌های ایرانی را منتشر کرد و جالب اینکه نام محمد سعیدی هم در این فهرست بود. در کنار نام مهندسان ایرانی چون فیروز نادری، انوشه انصاری و مهدی بازرگان.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.