| کد خبر: 205107 |

تلاش وزارت نفت برای کاهش قیمت سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها

مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر گفت: سازمان بنادر مذاکراتی را با وزارت نفت برای کاهش نرخ سوخت کم سولفور انجام داد.

تین نیوز

مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر گفت: سازمان بنادر مذاکراتی را با وزارت نفت برای کاهش نرخ سوخت کم سولفور انجام داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا خجسته مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از ۱۱ دی  مطابق با مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی تمامی کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها باید از سوخت کم سولفور و نیم درصد استفاده کنند، گفت: بر اساس تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که از سوی وزارت نفت انجام شد تاکنون ۴۰ هزار تن سوخت تولید شده و تولید سوخت کم سولفور تا ۱۰۰ هزار تن را هم در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به افزایش بالای قیمت‌های این سوخت اعلام کرد: چندی پیش وزیر نفت به شکل رسمی  اعلام کرد که به هیچ عنوان سوخت‌هایی که با این نوع تولید می‌شود با قیمت کمتر در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌دهد و مطابق با قیمت‌های روز جهانی دنیا این سوخت‌ها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

خجسته اظهار کرد: سازمان بنادر به هیچ عنوان در رابطه با قیمت سوخت‌ها دخالتی نداشته، اما با این وجود مذاکراتی با وزارت نفت داشته‌ایم تا با قیمت‌های منصفانه‌تری اقدام به فروش سوخت‌های کم سولفور به شرکت‌های کشتیرانی کند.

او اظهار کرد: این سوخت‌ها توسط پالایشگاه شازند و سایر پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه آبادان تولید می‌شود و وزارت نفت سعی دارد پالایشگاه‌های دیگری را هم برای تولید این نوع سوخت ترغیب کند.بیشتر بخوانید: ایران موفق به تولید سوخت کم گوگرد برای کشتی‌ها شد

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شرکت‌های کشتیرانی مشکلی در دریافت سوخت داشتند که طبق بررسی‌ها و مذاکرات انجام شده این مشکل برطرف شده و شرکت‌های کشتیرانی و پالایشگاه به  بندر عباس برای دریافت سوخت مراجعه می‌کنند.

خجسته بیان کرد: شرکت کشتیرانی می‌توانند به جای سوخت نیم درصد از گازوئیل استفاده کنند تا مشکل کمبود سوخت نیم درصد برطرف شود.

او یادآور شد: تاکنون گزارشی از توقیف و جریمه کشتی‌های ایرانی به دلیل نداشتن سوخت کم سولفور دریافت نکرده‌ایم و با توجه به آنکه طبق دستورالعمل آیمو تمامی کشتی‌ها و نفتکش‌ها باید از این سوخت استفاده کنند، اما خوشبختانه گزارشی از این سازمان برای کشتی‌ها و یا نفتکش‌های ایرانی ارسال نشده است.

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: طبق اعلام وزارت نفت روزانه ۱۵ هزار تن سوخت کم سولفور تولید می‌شود که تنها در حمل و نقل آن مشکل وجود داشت اما با این وجود تا هفته‌های گذشته ۵ تا ۶ هزار تن سوخت نیم درصد به ناوگان کشتیرانی ایران تحویل داده شده است.

خجسته تأکید کرد: خوشبختانه طبق مذاکراتی که انجام شده فعلا کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند از سوخت کم سولفور استفاده می‌کنند و کشتی‌ها و شناور‌هایی که در داخل آب‌های ایرانی تردد می‌کنند تا ۶ ماه معافیت استفاده از سوخت نیم درصد را دارند بنابراین در طول این مدت وزارت نفت سعی خواهد کرد میزان تولیدات خود را در رابطه با سوخت نیم درصد افزایش دهد.

گفتنی است که ایران، تاکنون امکان تولید ۱۵ هزار تن  سوخت کم سوفلور در ماه را داراست و ظرف چند ماه آینده میزان تولید آن را به ۴۰ هزار تن افزایش می دهد تا از آن برای مصارف بنادر جنوبی از جمله بندرعباس و بندر عسلویه استفاده کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.