| کد خبر: 197722 |

◄ آیا کرج انتخابی درست برای احداث خط تولید کانتینر بود؟

در طول سالیانی که حمل و نقل کانتینری در کشور شکل گرفته است، همواره حمل و نقل کانتینری کشور بر خطوط کانتیری بخش خارجی و کانتیرهای جمهوری اسلامی ایران که عمدتا در خارج خریداری می‌شد متکی بوده است. این دو گروه تامین‌کننده کانتیر مورد نیاز حمل و نقل کانتینری کشور بوده‌اند.

تین نیوز

خط تولید کانتینر دریایی روز گذشته در کرج با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. اما نکته مهم این است، درحالی که این نوع کانتینر،  کانتینر حمل و نقل دریایی است و اکثر بنادر کشور ما هم منطقه ویژه اقتصادی یا بنادر آزاد هستند، چرا شرایط ساخت کانتینر در داخل بنادر فراهم نشده است و این واحد تولیدی در شهر کرج و در مرکز کشور احداث شده است؟

بیشتر بخوانید: افتتاح خط تولید کانتینر دریایی در کرج

علیرضا چشم جهان، عضو هیات مدیره انجمن و مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: در طول سالیانی که حمل و نقل کانتینری در کشور شکل گرفته است، همواره حمل و نقل کانتینری کشور  بر خطوط کانتیری بخش خارجی و کانتیرهای جمهوری اسلامی  ایران که عمدتا در خارج خریداری می‌شد متکی بوده است. این دو گروه تامین‌کننده کانتیر مورد نیاز حمل و نقل کانتینری کشور بوده‌اند. 

این کارشناس حوزه دریایی افزود: بعد از اینکه تحریم‌ها علیه ایران از سوی کشور آمریکا شکل گرفت، امکان استفاده از کانتینرهای خطوط کشتیرانی خارجی در ایران با محدودیت‌های جدی  همراه شد. به دلیل محدودیت های ایجاد شده خطوط کشتیرانی خارجی، حمل و نقل کانتینرهای خود را به ایران ممنوع کردند. همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز برای خرید کانتیر با مشکلاتی مواجه بوده است. بنا بر این وجود کارخانه‌ای که در ایران بتواند کانتینر تولید کند مزیت محسوب می شود. زیرا  وجود یک مجموعه‌ای که بتواند در داخل کشور کانتینر تولید کند و در اختیار شرکت های کشتیرانی ایرانی قرار دهد که بتوانند خلاء نبود خطوط کشتیرانی خارجی را جبران کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چشم جهان در خصوص ساخت این واحد تولید کانتینر دریایی در کرج گفت: البته در تولید کانتینر چندین نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه شود. اول اینکه در اکثر کشور هایی که تولید کننده کانتینر هستند، محل ساخت کانتینر نزدیک به دریا و در بنادر و در کنار ساحل است. اما کارخانه تولیدکننده کانتیر در ایران که به تازگی افتتاح شده است در مرکز کشور و در استان البرز قرار دارد که به دلیل دوری از ساحل باعث می شود که خریدار کانیتر هزینه زیادی را برای حمل و نقل کانتیر ها پرداخت کند.

به گفته وی، تجریه ساخت کانتیر در مرکز کشور یک تجربه ناموفق بوده است. در سالیان گذشته شرکت شاب صنعت اصفهان با هدفت تولید کانتینر در شهر اصفهان ایجاد شد . اما به دلیل دوری از ساحل و دریا، این شرکت ورشکسته و منحل شد. زیرا خریداران کانتینر باید هزینه زیادی را صرف حمل و نقل می کردند و برای آنها صرفه اقتصادی نداشت.

وی به خبرنگار تین نیوز گفت: اگر این صنعت بخواهد در کشور نهادینه شود باید قیمت تمام شده آن برای خطوط کشتیرانی کمتر باشد. پایین آوردن قیمت تمام شده ساخت کانتینر به گونه ای است که باید از ظرفیت ها مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی  در داخل بنادر استفاده کنیم؛ چون مواد اولیه وارداتی با هزینه و شرایط کمتری ترخیص می شوند و در داخل خود بنادر می توانند تبدیل به کانتینر دریایی بشوند و در همان نقطه فعالیت خطوط کشتیرانی ایرانی و خارجی که تمایل به استفاده از کانتینر ها هستند،  تحویل بدهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.