| کد خبر: 196190 |

◄ استقبال سرد شرکت‌های چینی از بندری که رقیب چابهار است

خط کانتینری COSCO چین به تازگی سرویس کانتینری لاینر خود بین بنادر کراچی و گوادر را به دلیل کندی در مراحل ساخت منطقه آزاد تجاری گوادر که به حجم پایین صادرات و واردات در این بندر منجر شده است، قطع کرده است.

تین نیوز

شرکت چینی COSCO سرویس لاینر کانتینری خود به بندر گوادر را متوقف کرد.

 به گزارش تین نیوز به نقل از اکونومیک، کمبود کالا جهت حمل و عدم استفاده از بندر گوادر برای ترانزیت به افغانستان، با واکنش شرکت چینی COSCO  و قطع سرویس لاینر کانتینری این شرکت در بندر گوادر مواجه شده است.

اکونومیست در این باره نوشت: بندر گوادر پاکستان که توسط کشور چین ساخته شد و تحت مدیریت و راهبری این کشور قرار دارد دچار وضعیت مغشوشی شده که ناشی از حجم اندک کالای ورودی و خروجی بندر و عدم استفاده از آن برای ترانزیت کالا به افغاانستان است. این وضعیت کریدور یک کمربند - یک جاده پکن را نیز در منطقه تحت الشعاع قرار داده است.

خط کانتینری COSCO چین به تازگی سرویس کانتینری لاینر خود بین بنادر کراچی و گوادر را به دلیل کندی در مراحل ساخت منطقه آزاد تجاری گوادر که به حجم پایین صادرات و واردات در این  بندر منجر شده است، قطع کرده است.

عملکرد نامناسب گمرک گوادر، هزینه‌های بالای کشتیرانی داخلی، و عدم پذیرش اقلام ترانزیتی توسط بندر کراچی همگی در اتخاذ چنین تصمیمی از جانب شرکت COSCO نقش داشتند.

طبق گفته منابع آگاه با شرایط حاکم در بندر گوادر، COSCO ادعا می‌کند که سیاست‌ها و اقدامات ناکافی پاکستان، به شکلی جدی بر توسعه بازار و بهره وری گوادر تاثیر منفی گذاشته است.

شرکت پورت اپراتوری «گوادر اینترنشنال ترمینال لیمیتد» به عنوان شرکت زیرمجموعه «COPHC» نیز ناامیدی خود را از اتفاقات اخیر به مقامات فدرال پاکستان ابراز داشته است.

سرویس کشتیرانی بین کراچی-گوادر که به عنوان نخستین سرویس لاینر کانتینری در بندر گوادر در ماه مارس 2018 (اسفند و فروردین ۱۳۹۷) راه‌اندازی شد، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که بازار دست نخورده تجارت ساحلی در بنادر دریایی پاکستان را مورد هدف قرار دهد و در عین حال نگاهی به ترانزیت افغانستان نیز داشته باشد.

در همین حال، بندر چابهار ایران با پیشی گرفتن از بندر گوادر، به دروازه‌ای برای ترانزیت افغانستان تبدیل شده است و هندوستان در این راه به گسترش و مدیریت بندر چابهار کمک می‌کند.

بنا به گفته مقام آگاه در مسائل بندر گوادر، سرویس لاینر کانتینری بندر گوادر به منظور بهبود تجارت دریایی آبزیان خوراکی، میوه، سبزیجات، سنگ مرمر و مواد معدنی راه‌اندازی شده بود اما این هدف تحقق نیافت و این سرویس از آغاز راه‌اندازی‌اش با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد.

 این منبع آگاه ادامه داد، سرویس لاینر کانتینری یارانه سنگینی از شرکت COPHC بابت سفرهای هفتگی به بندر گوادر دریافت می کرد. اما به دلیل نبود کالا و تعداد اندک کانتینرهای بارگیری شده که توجیه اقتصادی نداشت و شرکت COSCO ناچار به قطع سرویس خود به بندر گوادر شد. همچنین به مقامات پاکستانی اعلام شده، برقراری مجدد این سرویس مقدور نیست.

خط کانتینری بین کراچی و گوادر عمدتا به منظور تخلیه و بارگیری تجهیزات، ماشین‌آلات و سایر کالاهای مربوط به ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان به کار گرفته شد.

شنیده می شود که چین به پاکستان هشدار داده است که این رویداد تاثیر نامطلوبی بر کریدور اقتصادی چین و پاکستان خواهد گذاشت زیرا بندر گوادر به سان گوهری در تاج این کریدور مطرح است و خود ستون اصلی برای تحقق ایده  یک کمربند یک جاده در آسیای جنوبی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.