| کد خبر: 187582 |

کاوشگر خلیج فارس در کیش پهلو گرفت

کاوشگر خلیج فارس در ادامه پنجمین گشت علمی و پژوهشی خود در خلیج فارس در بندرگاه جزیره کیش پهلو گرفت.

تین نیوز

کاوشگر خلیج فارس در ادامه پنجمین گشت علمی و پژوهشی خود در خلیج فارس در بندرگاه جزیره کیش پهلو گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا،  این کشتی زیر نظر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی متعلق به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به مناسبت روز خلیج فارس، 12 اردیبهشت جاری سفر دو هفته ای خود را با هدف بررسی آلودگی دریاهای جنوب و تاثیرات سیلاب های اخیر در آب های جنویی کشور از بوشهر آغاز کرده است.

مدیر علمی کاوشکر خلیج فارس، تصریح کرد که این سفر در قالب پنجمین گشت تحقیقات دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم و جوی کشور در حال انجام است و در مسیر حرکت خود به جزیره ابوموسی به علت شرایط جوی در بندرگاه کیش پهلو گرفته و قرار است به زودی سفر خود را به سمت چابهار ادامه خواهد داد.

وی افزود: در این گشت که از دهانه اروندرود در خلیج فارس تا مرزهای اقیانوس هند در دریای عمان امتداد می‌یابد، در ایستگاه های مختلف نمونه برداری‌های فیزیکی، شیمیایی، زمین شناسی و زیست شناسی انجام می شود.

ابو الفضل صالح در خصوص یافته های این کاوشگر در این سفر و چهار سفر تحقیقاتی قبلی گفت: این گشت های علمی در اجرای برنامه پایش بلندمدت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی انجام می شود و بررسی وضعیت فعلی، شناخت دقیق و علمی از محیط دریا، رصد متغییرها و جمع آوری اطلاعات پایه مهمترین ماموریت کاوشگر است.

وی افزود: در این خصوص مناطقی مشخص در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز از نظر زیست محیطی مورد پایش اقیانوس شناسی قرار می گیرد تا با توجه به نتایج آن روند تغییرات زیست محیطی بصورت بلند مدت ثبت و با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی بررسی و تجزیه و تحلیل شود و محصول آن و در سطح ملی مورد بهره برداری قرار گیرد.

** کمبود اکسیژن در دریای عمان

عضو هیات علمی پژوشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در ادامه این گفت وگو افزود: بررسی های اولیه انجام شده و نمونه برداری ها از سوی کاوشگر خلیج فارس در دریای عمان و شمال اقیانوس هند، از کمبود اکسیژن در بخش هایی در این مناطق از عمق تا 100 متری سطح آب حکایت دارد که گزارش های آن در جریان سومین سفر تحقیقاتی ارائه شده است.

وی گفت: طبق بررسی های انجام شده دریای عمان به لحاظ فقر اکسیژن بزرگترین منطقه مرده جهان محسوب می شود و از جمله مناطقی که درآن کمتر کار علمی و مطالعاتی انجام شده است.

وی ادامه داد: فقر اکسیژن در لایه هایی از دریایی عمان، وضعیت زیست محیطی را برای آبزیان سخت کرده و برخی صنایع مستقر در این مناطق ساحلی بویژه پرورش ماهی در سواحل مکران را تهدید می کند که ریشه یابی این مسئله نیاز به انجام مطالعات دقیق و پایش مداوم دارد.

 آثار سیلاب ها در آب های خلیج فارس

صالح همچنین بررسی آثار سیلاب های اخیر در خلیج فارس را از جمله برنامه های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و ماموریت کاوشگر خلیج فارس ذکر کرد و افزود: گرچه کارمطالعاتی در خصوص تاثیرات سیلاب های اخیر بر و ضعیت محیط دریابی خلیج فارس ادامه دارد، اما بررسی اولیه نشان می دهد که ورود سیلاب ها موجب کاهش 50 درصدی شوری آب در سواحل شمالی خلیج فارس و در عین موجب کدورت آب های این مناطق شده است.

ویژگی ها و نیاز های کاوشگر تحقیقاتی خلیج فارس

به گفته مدیر علمی کاوشکر خلیج فارس، این شناور تحقیقاتی مجهز به 4 واحد آزمایشگاهی، تجهیزات هواشناسی، واحدهای نمونه گیری تا عمق 3000 متری، بخش تعمیرات و سالن جلسات است با این حال جهت انجام ماموریت های نیازمند تجهیزان آنالیز اونبرد و دستگاه اسکن سه بعدی برای توپوگرافی گسترده از منطقه و ترسیم نقشه های دقیق است.

کاوشگر خلیج فارس اولین کاوشگر تحقیقاتی ساخت داخلی است که از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون، پنج گشت تحقیقاتی از سوی کشتی اقیانوس پیما انجام گرفته است، همچنین در شهریور 97 گشت کامل و جامع نوار جنوبی دریایی کشور از مصب اروند رود و گواتر به صورت یکجا توسط این کشتی اولین بار در تاریخ مطالعات دریایی کشور صورت گرفت.

 شناور فردوس دومین شناور تحقیقاتی

از شناور فردوس به عنوان دومین کشتی تحقیقاتی کشور یاد می شود، این شناور زیر نظر موسسه تحقیقات شیلات کشور از سال 1370 فعالیت خود را آغاز کرده است.

فریدون عوفی عضو هیان علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور و مدیر گروه اکولژی دریا و عضو تیم تحقیقانی کاوشگر خلیج فارس در گفت وگو با ایرنا توضیح داد: موسسه تحقیقات شیلات علاوه بر انجام پروژه های مستقل براساس تفاهمنامه ای با کاوشگر خلیج فارس همکاری می کند.

وی نمونه برداری از آبزیان، بررسی محیط دریایی، شناسای آبزیان در حال انقراض، پایش ذخایر دریایی و اجرای پروژه های مشترک با رویکرد به تقویت بخش شیلات را از مهمترین زمینه های همکاری بین مؤسسه تحقیقاتی شیلات و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و به تبع آن دو کاوشگر خلیج فارس و فردوس عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.