| کد خبر: 182068 |

28 میلیارد تومان یارانه سوخت به کشتی‌های چینی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزش ریالی میزان صید فانوس ماهی و یارانه تخصیص یافته برای شناورهای مربوطه گفت که صید و فروش فانوس ماهی به تنهایی صرفه مالی ندارد.

تین نیوز

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزش ریالی میزان صید فانوس ماهی و یارانه تخصیص یافته برای شناورهای مربوطه گفت که صید و فروش فانوس ماهی به تنهایی صرفه مالی ندارد.

به‌ گزارش ‌تین‌نیوز به نقل از ایسنا، سیده فاطمه ذوالقدر در جریان طرح سوال خود و ۳۹ نفر از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی در مورد ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان، گفت‌: صید بی‌رویه انواع گونه‌های ماهی به روش صنعتی و با شناورهای پرال آسیب‌های مختلف زیست‌محیطی و معیشتی برای صیادان ایجاد کرده است. کشتی چینی و فانوس ماهی چه منفعتی برای کشور دارد. ذخایر فانوس ماهی دو میلیون تن تخمین زده می‌شود که در سال ۹۶ با ۹۰ شناور فعال ۱۷ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد تومان صید شده است، اما در مقابل ۲۸ میلیارد تومان یارانه سوخت تخصیص یافته است. همین نشان می‌دهد که صید این ماهی‌ها به تنهایی صرفه مالی ندارد و به گونه‌های دیگر دریایی آسیب زیادی وارد می‌کند.

ذوالقدر با اشاره به این‌که صدور ۶۱ موافقتنامه اصولی برای این صید استدلال منطقی ندارد، اضافه کرد: این اقدام معیشت صیادان و زندگی آن‌ها را مختل کرده و زیست بوم دریا را مورد هجوم قرار داده است. این صید فناوری چندانی نمی‌خواهد و یک ناخدای با تجربه هم می‌تواند این نوع صید را انجام دهد و نیاز نیست که کشتی‌های چینی در دریای عمان راه بیفتند. موضوع دیگر این است که لنج‌های تجاری مرزنشینان و کشتی‌های تجاری از سوخت غیر یارانه‌ای با قیمت نزدیک به فوب‌خلیج فارس استفاده می‌کنند در حالی که کشتی‌های خارجی از سوخت یارانه‌ای بهره مند می‌شوند و میزان یارانه آن‌ها در سال جاری به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که سامانه تردد کنترل آنلاین به راحتی تنها با یک قابلمه مختل می‌شود، اضافه کرد: ۱۰۷ پرونده تخلف در یک سال عدد کوچکی نیست. اگر مدعی ارزآوری هستید این ارزها کجاست. درآمد حاصله کجا هزینه شده است؟ قرار بود مرکز پژوهش اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در مورد صید فانوس ماهی کار تحقیقاتی انجام دهد ولی برای این مرکز مجوز صادر نکردند، زیرا نمی‌خواهند آسیبی که به زیست بوم دریا وارد می‌شود مستند شود.

وی با اشاره به این‌که این نوع صید موجب آسیب دیدگی زیست بوم خلیج فارس و گونه‌های دریایی شده است، تاکید کرد: به نام صید فانوس ماهی همه ماهی‌ها را صید می‌کنند و کف دریا را جارو کرده‌اند. مرگ دلفین‌ها که به ۱۵۴ عدد هم رسیده است اتفاقی نبوده است و بارها کشتی‌های چینی به فاصله کم‌تر از ۱۲ مایل آمده و وارد محدوده صیادان سنتی شده و حتی با آن‌ها درگیر شده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شناورهای تجاری اعم از داخلی و خارجی ریالی مالیات پرداخت نکرده‌اند، در این باره گفت‌: برداشت غیر علمی و غیر کارشناسی از ذخایر فانوس ماهی برای سود آوری است آن هم نه برای کشور، ‌ بلکه برای یک گروه خاص.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه فیلمی را در صحن مجلس شورای اسلامی پخش کرد که صیادان محلی از آسیب‌های صید فانوس ماهی‌ها صحبت می‌کردند.

وی با اشاره به این که کشتی‌های چینی از سوخت یارانه‌ای و از خدمه غیر ایرانی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه شیلات هم اغلب جانب کشتی داران را می‌گیرد و به نفع صیادان عمل نمی‌کند. این حق صیادان ما نیست که در سومالی صیادی کنند و به اسارت گرفته شوند. کشتی‌های چینی به اسم فانوس ماهی ماهی‌های دیگری را صید می‌کنند و در دریای عمان می‌فروشند. این‌ در حالی است که کل بازرسان شیلات تنها پنج نفر هستند و اینها توان برخورد با تخلفات را ندارند.

ذوالقدر در پایان اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشده است، بنابراین سوال به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته شد و منجر به ارائه کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر جهاد کشاورزی شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.