| کد خبر: 177912 |

◄ حذف ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی نادرست است

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران درباره حذف ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی از ساختار معاونت علمی و فناوری رییس جمهور توضیحاتی ارائه داد.

تین نیوز

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران حذف ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی را تصمیم نادرست برشمرد و توضیحاتی دراینباره ارائه داد.

به گزارش تین‌نیوز، محمدامین فیضی چکاب به انتصاب منوچهر منطقی به‌عنوان دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته اشاره کرد و گفت: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی از ساختار معاونت علمی و فناوری رییس جمهور حذف و مقرر شده است که برخی از وظایف ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی زیر نظر این ستاد جدید پیگیری شود.

او با اشاره به اهمیت بالای حوزه دریایی حذف این ستاد را تصمیمی نادرست برشمرد و گفت: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی می‌توانست در پایه‌ریزی آینده‌ای روشن برای صنایع دریایی چه در بخش تولیدات و چه در بخش حمل‌ونقل نقش بسزایی ایفا کند. 

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران  افزود: متأسفانه به نظر می‌رسد فرایندهایی که این ستاد در این سال‌ها پیگیری کرده است و احتمالاً تمرکز آن بر برخی فعالیت‌های محدود از جمله رویدادهای سالانه و غفلت از بسیاری از مسائل بنیادین صنایع و فناوری‌های دریایی، فلسفۀ وجودی این ستاد را زیر سوال برده و موجب انحلال آن شده است. 

فیضی اذعان داشت: برخی از کارشناسان معتقدند ستاد مزبور کم‌تر از حد انتظار به ایجاد ساختارها و فرایندهای توسعه‌ای برای حوزه‌های تکنولوژیکی جدید و فناوری‌های پرشتاب نوین در صنایع دریایی پرداخته و بیش‌تر به راه‌اندازی جشنواره‌های دانش‌آموزی که فناوری‌های نوین درخور در آن دیده نمی‌شود، پرداخته است. 

او ادامه داد: هم‌چنین در کارنامه این ستاد کتاب‌هایی از آمارهای نه‌چندان عمیق و نیز نقشه راه فناوری‌های دریایی دیده می‌شود که انتشار آن‌ها موجب انتقاد برخی از اعضای جامعه دریایی کشور شد. نحوه صدور مجوزها برای شرکت‌های دانش‌بنیان، محیط غیر مشارکتی و خروجی‌های این ستاد از دیگر مواردی است که همواره مورد انتقاد تعدادی از دلسوزان و فرهیختگان دریایی کشور بود که از ابهامات، عدم شفافیت و اتلاف منابع در این حوزه ابراز نگرانی داشته‌اند.

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: در شرایط کنونی شاهد شتاب فوق‌العاده فناوری‌های نوین دریایی در جهان هستیم که توجه درست، ساختارمند و علمی به این حوزه می‌تواند به ارتقا و توسعه دانشگاه‌ها و شرکت‌ها بیانجامد و درنتیجه موجب رشد علمی و اقتصادی کشور شود. 

فیضی در ادامه گفت: هم‌اکنون کشور بیش از گذشته نیازمند این‌گونه ساختارها برای توسعه حوزه دریایی است، بنابراین از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور انتظار می‌رود با تشکیل دوباره این ستاد و اصلاح و بهبود فرایندها و انتخاب و انتصاب مدیران شایسته و لایق، توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی را در دستور کار جدی خود قرار دهد تا بتوان از فرصت‌ها و موهبت‌های فراوان دریا در همه زمینه‌ها بهره‌برداری کرد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.