| کد خبر: 171599 |

◄ در کنوانسیون رژیم حقوقی خزر چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم؟

سفیر جدید ایران در قزاقستان جزئیات سند کنوانسیون حقوقی خزر را تشریح کرد.

تین نیوز

سفیر جدید ایران در قزاقستان جزئیات سند کنوانسیون حقوقی خزر را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از صداوسیما،ر مجید صابری گفت: سندی که در کنوانسیون حقوقی خزر به امضاء رسید، پنج منطقه دریایی را در خزر معلوم و پیش‌بینی کرده که عبارت است از آب‌های داخلی ، دریای سرزمینی ،منطقه انحصاری صید، منطقه مشترک و بستر و زیر بستر دریاچه خزر که میان ۵ کشور مشترک‌المنافع تقسیم می‌شود.

 او به حفظ مواضع ایران در حد و حدود و سهم مردم در خزر تاکید کرد و گفت: همچنان تا زمانی که ما تحدید حدود ایران را انجام نداده‌ایم ، اجازه نخواهیم داد هیچ‌کسی در منطقه ۲۰ درصدی ایران مبادرت به اکتشاف و بهره‌برداری از منابع انرژی انجام دهند.

 سفیر ایران اضافه کرد: در این کنوانسیون مسائلی در مورد پهنه‌بندی مناطق دریایی، دریانوردی، نظامی و امنیتی، ورود شناورهای جنگی و نظامی به آب‌های سرزمینی، تحقیقات دریایی، بنادر و نوع رفتار کشورها در مورد کشتی‌های خارجی و کلیات مسائلی که در مورد پهنه دریایی هر کشور ممکن است مطرح باشد بیان و حل‌وفصل شد.

صابری به دیگر ابعاد این کنوانسیون پرداخت و گفت: یکی از دستاوردهای این کنوانسیون این است که انحصار دریانوردی اعم از نظامی ، تجاری و توریسم متعلق به ۵ کشور مشترک‌المنافع خواهد بود.

 او ادامه داد: تفاهم‌نامه استفاده از منابع زنده آبی امضاء شد و سازوکار این تفاهم‌نامه برای شیلات، معلوم و تدوین شد و همچنین تفاهم‌نامه پیش‌بینی حوادث  نیز به امضاء رسیده است.

 سفیر ایران  توضیح داد: قرار شد ۱۵ مایل دریایی به‌عنوان دریای سرزمینی در نظر گفته شود و ۱۰ مایل هم منطقه انحصاری صید، این بدان معنا نیست که در حال حاضر ۲۵ مایل دریایی تحت مصرف ماهیگیران ایرانی دریای خزر است.

 یک استاد حقوق بین‌الملل نیز به بیان اهمیت حد و اندازه سهم ایران از منابع دریای خزر پرداخت و گفت: باید دید که سهم ایران چند درصد است و یا اصلا این ۱۸ یا ۱۲ درصد ایران از دریای خزر منابعی هم دارد یا خیر.

جمشید ممتاز گفت: در این کنوانسیون هیچ توافقی در خصوص سهم یا تحدید حدود بستر و زیر بسترها انجام نگرفت و حتما این موضوع به جلسات آینده موکول می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.