| کد خبر: 170857 |

◄ سیاست‌های قابل دفاعی در حوزه گردشگری دریایی نداشته‌ایم

در‌حال‌حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور در استفاده از دریا، ساحل و منابع آبی دریایی نبود تشکیلات مدیریتی است تا بتواند تمامی این منابع را مدیریت کند. اما متاسفانه به دلیل عدم وجود مدیریت متمرکز در این حوزه، نتوانسته‌ایم سیاست و برنامه قابل دفاعی برای استفاده از منابع و به ویژه در حوزه بهره‌برداری گردشگری در اختیار داشته باشیم.

تین نیوز

علی رحیم‌پور*: در‌حال‌حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور در استفاده از دریا، ساحل و منابع آبی دریایی نبود تشکیلات مدیریتی است تا بتواند تمامی این منابع را مدیریت کند. اما متاسفانه به دلیل عدم وجود مدیریت متمرکز در این حوزه، نتوانسته‌ایم سیاست و برنامه قابل دفاعی برای استفاده از منابع و به ویژه در حوزه بهره‌برداری گردشگری در اختیار داشته باشیم.

به عنوان اولین ضرورت باید اقداماتی در راستای مدیریت این منابع توسط یک حوزه خاص صورت پذیرد. هم اکنون مدیریت منابع آبی کشور در اختیار نهادهایی همچون فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، سازمان مناطق آزاد، نیروی انتظامی، سازمان بنادر و همچنین وزارت نیرو است.

لذا در استفاده از بخش گردشگری زمانی که سرمایه‌گذاری ورود پیدا می‌کند و با دستگاه‌های متعددی رو‌به‌رو می‌شود عملا این سرمایه‌گذار به جای اینکه در امر سرمایه‌گذاری تشویق شود، متاسفانه با موانع متعددی مواجه می شود که در نهایت نیز از تصمیم سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف نظر می‌کند. کشور ما از منابع بسیار زیادی در حوزه گردشگری آبی چه در شمال و چه در جنوب برخوردار است.

همچنین کرانه سدها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های بسیاری به خصوص در استان‌های شمالی کشور وجود دارد که می‌توانیم از این قابلیت‌ها در حوزه گردشگری بهره ببریم اما تا به حال موفق به استفاده از این مواهب نبوده‌ایم.

در واقع نیازمند شکل‌گیری سازمانی هستیم که مدیریت و بهره برداری از سواحل، دریاها و کرانه‌های رودخانه‌ها را به عهده بگیرد و همچنین اقدام به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش بکند تا بتواند این فرصت‌ها را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری معرفی کند.

مورد دوم بحث استاندارد‌سازی استفاده از سواحل، آب‌بندان‌ها و کرانه‌های رودخانه‌ها و دریاها است. تا به حال با یک برنامه‌ریزی استاندارد شده‌ای گام برنداشته‌ایم. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در سواحل شمالی کشور مجموعه‌ای وجود دارد که در ارتفاع و حتی حریم آب نیز ورود پیدا است اما در سایر مناطق این امکان وجود ندارد که تاسیسات گردشگری به اجرا در بیاید. باید اقدامات اساسی در خصوص استاندارد‌سازی استفاده از سواحل و منابع گردشگری‌مان انجام دهیم.

مورد سوم لزوم سیاست‌های مدون در سازمان گردشگری برای رفع مشکلات استان‌های نوار ساحلی شمال و جنوب کشور است. چرا که این استان‌ها همواره درگیر دستگاه‌های متعددی بوده‌اند و باید از آنها حمایت‌های لازم صورت گیرد. لذا در همین حوزه نیازمند ورود رسانه‌ها و همچنین فراخوان‌هایی هستیم تا دستگاه‌هایی که می‌توانند در زمینه تحقیقات و مطالعات و همچنین بهره‌برداری از گردشگری دریایی اقداماتی انجام دهند، ورود پیدا کنند. به خصوص در حوزه گردشگری سلامت، ورزشی و... به طور قطع با ایجاد مجموعه‌های اقامتی و پذیرایی و حمل‌و‌نقل گردشگری دریایی و همچنین تور‌گردانی در این حوزه گام‌های رو به جلویی برداشته خواهد شد.

متاسفانه سواحل شمالی کشور از شناگاه‌های غیر استانداردی برخوردار است و عملا در ۲۶۰ روز از سال امکان استفاده از آن مناطق وجود ندارد. باید با همکاری استانداری‌ها و سازمان گردشگری این استان‌ها شناگاه‌های استاندارد شده‌ای را تعریف کنیم تا از قابلیت‌های آن در تمام روزهای سال استفاده مطلوب شود. در حقیقت محلی برای اقامت و پذیرایی از گردشگران دریایی ایجاد شود در این صورت می‌توان تورهای دریایی بین شهرهای ساحلی و همچنین کشورهای ساحلی در حوزه دریای خزر نیز برگزار کرد.

در همین راستا کارگروه گردشگری دریایی که در حال برگزاری در سازمان گردشگری است اینها باید در استان‌های ساحلی حضور یابند و با کمک دستگاه‌های اجرایی کارگروه‌های مشخصی را ایجاد کنند تا موانع و مشکلات و همچنین محدودیت‌های موجود در استان های ساحلی کشور را شناسایی و برطرف سازند.

در حقیقت چنانچه بحث استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطرح است، ترجیحا باید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ورود پیدا کرده و تشکیلاتی را تعریف کند تا سایر سازمان‌ها و نهادها نیز از این بخش تمکین کنند.

اما اگر توسعه گردشگری دریایی و استفاده از منابع آبی مطرح می‌شود، بهتر است که تمامی سازمان‌ها زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرند یا زیر نظر وزارت کشور قرار گیرد تا کار را میان استانداری ها تخصیص کند. اگر سازمان میراث فرهنگی این توانایی را ندارد یا نمی‌تواند در این بخش اقدامات موثری انجام دهد باید تشکیلات زیر نظر وزارت کشور تعریف شود تا در این حوزه مانند سایر کشورها استفاده مطلوب انجام شود.

*فعال حوزه گردشگری

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

 

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.