| کد خبر: 152920 |

3 سند دریایی در انتظار تصویب در دولت

در حوزه دریا نیازمند به توفان و تغییر نگاه هستیم و باید دریاباوری را جایگرین زمین باوری کنیم.

تین نیوز

با تصویب و اجرای 3 سند ملی به نام‌های سند توسعه دریایی، سند فناوری دریایی و سند گردشگری دریایی می‎توانیم توسعه دریایی را در کشور رقم بزنیم و با همکاری دانشگاه‌ها و فضاهای علمی کشور به سمت پیشرفت توسعه حرکت کنیم .

به گزارش خبرنگار مارین تایمز، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در آیین گشایش اولین همایش بین‎المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا، ایران را یک کشور دریامحور خواند و گفت: ما در گذشته نسبت به دریا بی‎توجه بودیم و دریا برایمان اهمیتی نداشت اما اکنون زمان آن رسیده است که آتحقیقات و پژوهش خود را در این حوزه افزایش و دریا را در محوریت قرار دهیم.

دکتر پروین فرشچی با بیان اینکه ایران 5800 کیلومتر طول نوار ساحلی، 55 جزیره دارد، اظهار کرد: سواحل در اقتصاد کشور اهمیت بسیاری دارد به گونه‎ای که سالانه بیش از 20 میلیون نفر به سواحل کشور سفر می‎‌کنند و بیشترین حمل و نقل کالایی ما از مسیر دریا است .

وی با اشاره به این که برنامه ششم توسعه، دریا را در اولویت کاری خود قرار داده است، گفت: علاوه بر برنامه ششم توسعه، 3 سند مختلف در حوزه دریا با نام‌های سند توسعه دریایی، سند فناوری دریایی و سند گردشگری دریایی داریم که نهایی شده است و اگر به تصویب دولت برسد با اجرای این 3 سند می‎توانیم توسعه دریایی را در کشور رقم بزنیم و با همکاری دانشگاه‌ها و فضاهای علمی کشور به سمت توسعه حرکت کنیم .

فرشچی با اشاره به نقش این گونه همایشه‌ها در تبادل اطلاعات میان کشورها گفت: در این محافل می‌توانیم از دستاوردها و تجربه‌های علمی و اجرایی کشورهای دیگر همچون عراق، پاکستان و به ویژه هند برای راهگشایی در امور خود بهره ببریم .

وی با بیان اینکه ما در کشور توانمندی های زیادی داریم ولی همچنان با ناشناخته های زیادی در دریای خزر، عمان و خلیج فارس روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: علاوه بر همه کنوانسیون‌ها و پروتکل‌هایی که در حوزه دریا اجرایی شده است، کنوانسیون جدیدی برای بهره‌برداری پایدار از منابع آبزی در دریاها و اقیانوس‌ها در حال برنامه ریزی است.

فرشچی افزود: حل مشکل محیط زیست دریایی به یک مشارکت جمعی میان کشورهای دریامحور نیاز دارد.

حمایت مجلس از شرکت‌های دانش بنیان در برنامه ششم توسعه

در ادامه این همایش، ری یس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورمان از جایگاه ممتازی در حوزه دریا برخوردار است گفت: با وجود اینکه جزو 16 کشور برتر دنیا از لحاظ وسعت هستیم و 5800 کیلومتر نوار ساحلی داریم اما هنوز بسیاری از مباحث مربوط به اقیانوس و دریاهای خود را هنوز نشناخته ایم.

قاسم احمدی لاشکی با بیان اینکه برنامه مربوط به توسعه سواحل مکران در مجلس تصویب شده است، افزود: دولت و مجلس در کنار هم برای توسعه موارد ذکر شده در این برنامه تلاش می‌کنند .

احمدی لاشکی گفت: بر اساس همکاری‎های دولت و مجلس در تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه، طبق این برنامه از شرکت‌های دانش‎بنیان و تحقیقات موثر در اقتصاد در زمینه آب و خاک حمایت‌هایی صورت گرفته است .

وی یادآور شد: به دولت اجازه داده می‌شود در چارچوب سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ارتقای علمی و رقابت بین دانشگاه‌های کشور و تعاملات بین‌المللی طی اجرای قانون برنامه ششم توسعه به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنی و حرفه ای اقدام کند .

احمدی لاشکی تصریح کرد: علاوه بر آن شیوه سرمایه‌گذاری مشترک، تسهیل تعاملات ارضی و تردد اعضای هیات علمی و دانشجویان در آیین نامه اجرایی که با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه‌های اجرایی ذیربط به تصویب هیات وزیران می رسد، مشخص می‌شود .

به طوفان فکری در حوزه دریا نیاز داریم

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه یک طوفان فکری در حوزه اقیانوس و دریا نیاز داریم که برای ساختن باشد نه برای تخریب گفت: باید به پدافند غیرعامل در این حوزه اندیشید و به تدابیری فکر کرد که با مدیریت درست، خسارات ناشی از نوسانات دریا را به حداقل برساند و حتی از خسارات باز دارد و امنیت را برای حضور نقش آفرین ایران در دریا برای زیست بهتر و رفاه و آرامش را برای انسان جست و جو کرد.

وی افزود: ما نیازمند به توفان و تغییر نگاه در این حوزه هستیم زیرا با وجود اینکه 71 درصد سطح زمین را آب‌ها در بر گرفته است اما ما خود را با زمین درگیر کرده‌ایم بنابراین باید دریاباوری را جایگرین زمین باوری کنیم

وی با بیان اینکه آنچه بر مردم ساحل نشین گیلان و مازندران کرده ایم، جفا است، گفت: وقتی کنار سواحل جنوبی کشور به خصوص سیستان و بلوچستان می رویم با وجود آن همه آب، سخن از فقر و نداری و بی‌آبی است در حالیکه سخن اصلی از بی دانشی است و بی بهرگی از دریا است. بنابراین نیازمند بازنگری جدی در این حوزه هستیم که امیدواریم این نشست نگاه ما را به این نعمت و دارایی بر اساس پژوهش ها تغییر دهد.

اوسط هاشمی عملکرد دولت یازدهم را در استان سیستان و بلوچستان برتر از 35 سال گذشته ایران خواند و گفت: دردولت تدبیر امید بندر 2.5 میلیون تنی سال 92 به بندر 8.5 میلیون تنی تبدیل شد و نشان داد که راه دریا به روی ایرانیان بسته نمی‎شود.

گفتنی است؛ اولین همایش بین المللى اقیانوس شناسى غرب آسیا، باشعار "توسعه علوم، تحقیقات و فناورى دریایى شرط اساسى توسعه دریامحور امروز (دوشنبه،هشتم آبان ماه) در هتل المپیک تهران به مدت 2 روز آغاز به کار کرد.

منبع: مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.