| کد خبر: 144038 |

امیدواری به مصوبه ساماندهی «ته لنجی»

در زمان حاضر یکی از محدودیت‌ها برای کالای همراه ملوان در بندربوشهر این است که در اسکله این بندر تنها واردات موادغذایی برای ملوانان مجاز است.

تین نیوز
در زمان حاضر یکی از محدودیت‌ها برای کالای همراه ملوان در بندربوشهر این است که در اسکله این بندر تنها واردات موادغذایی برای ملوانان مجاز است.
 
به گزارش ایرنا،مسئولان استان بوشهر که درچند سال اخیر پیگیری‌های زیادی برای قانونی کردن کالای همراه ملوان(ته‌لنجی) داشته‌اند، براین باورند که مصوبه اخیر دولت دراین زمینه باعث رونق اقتصادی، بهبود معیشت و ثبت اشتغال در این استان ساحلی خواهد شد.
 
به گزارش ایرنا، آنان مشخص شدن سقف برای کالاهای همراه ملوان، رونق بازارهای شهرهای ساحلی استان بوشهر، کاهش قاچاق و تردد خودروهای شوتی (خودرو‌های سواری که کالای قاچاق جابه جا و با سرعت بالا درجاده‌های استان تردد می‌کنند و خطرآفرین هستند، به‌طوری که در 2 سال اخیرعامل کشته‌های زیادی در جاده‌ها شده‌اند)، ارمغان بیمه و حقوق برای ملوانان و تثبیت شغل 40 تا 50 هزار نفر از مرزنشینان را از مزیت‌های مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان عنوان کردند.
 
«قاسم خلفی»، رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه هنوز مصوبه ساماندهی ته لنجی اجرایی نشده، ملوانان و لنجداران از مفاد آن اطلاع کاملی ندارند اما آنچه درباره این مصوبه از زبان مسئولان استان شنیده می‌شود، باعث امیدواری فعالان حوزه تجارت ملوانی و لنجداران است. قانونمند شدن هرفعالیتی می‌تواند مزیت‌های بیشتری نسبت به انجام یک کار غیرقانونی همراه با پذیرش ریسک داشته باشد. وی ادامه داد: در زمان حاضر یکی از محدودیت‌ها برای کالای همراه ملوان در بندربوشهر این است که در اسکله این بندر تنها واردات موادغذایی برای ملوانان مجاز است که این وضعیت باعث شده تا ته‌لنجی چندان مزیتی برای ملوانان و لنجداران نداشته باشد.
 
«اسماعیل سعدونی»، یکی از ملوانان بندر بوشهر گفت: هم‌اکنون کالای همراه ملوان برای فعالان این حوزه در بندر بوشهر که فقط به مواد غذایی محدود است، سود و جذابیتی ندارد و امیدواریم در مصوبه جدید دولت مشکل تنوع کالای همراه ملوان و ته لنجی در بندر بوشهر برطرف شود. ملوانان استان بوشهر از لحاظ وضعیت معیشتی در وضعیت بسیار ناگواری بسر می‌برند تا جایی که می‌توانیم ادعا کنیم که زنده‌ایم ولی زندگی نمی‌کنیم و اکنون همه امید ما برای رونق بهبود معیشت، تثبیت شغل و رونق اقتصاد و درآمد این حرفه به مصوبه جدید دولت است.
 
«بهروز قره بیگی»، معاون ترانزیت و صادرات دفتر نظارت گمرک‌های استان بوشهر هم گفت: در ارتباط با مصوبه جدید ساماندهی کالاهای همراه ملوان تاکنون فهرست کالاهای وارداتی مجاز در قالب ته‌لنجی به گمرک استان بوشهر ابلاغ نشده است. قره بیگی همچنین در ارتباط با نبود تنوع در کالاهای وارداتی به بندر بوشهر اظهار داشت: این گمرک بواسطه اینکه تجاری و گمرک منطقه ویژه اقتصادی است در واردات کالا با یکسری محدودیت‌هایی روبه‌روست و واردات کالاها در قالب موادغذایی نیز با دستور استاندار بوشهر در بندر بوشهر انجام شده است.
 
تنوع کالایی در دیگر بندرها و اسکله‌های این استان به دلیل این است که اسکله آنها ملوانی است وهمین دلیل باعث شده تا این اسکله‌ها برای واردات از تنوع کالایی بیشتری برخوردار باشند. درهمین حال«عباس نامدارزاده»، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر ازپیگیری‌های «مصطفی سالاری»، استاندار بوشهر برای به ثمر رساندن کالای ته لنجی که در قالب مصوبه ساماندهی آن درهیأت دولت صورت گرفته خبر داد وافزود: در این مصوبه یک مشکل وجود دارد که تردد کالاها در استان محدود به داشتن برگ سبز شده که این موضوع خریداران خرد را درانتقال کالا در استان با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.
 
نامدارزاده ادامه داد: با توجه به ممنوع نبودن کالاهای همراه ملوان، نیاز است در استان انتقال آنها به نحو آسان‌تری صورت گیرد. داشتن برگ سبز باعث می‌شود تا کالای خریداری شده از بندرهای «کنگان» یا «دلوار» برای رسیدن به شهر بوشهر هزینه‌ای به مراتب بیشتر از مسیر دوبی به بوشهر برای خریداران داشته باشد که همین امر می‌طلبد درنحوه جابه جایی کالاها در استان بازنگری صورت گیرد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.