| کد خبر: 132911 |

اندر مشکلات شرکت‎های دانش‎بنیان دریایی

شرکت‎های کوچک دانش‌بنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری می‎کنند.

تین نیوز

شرکت‎های کوچک دانش‌بنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری می‎کنند.

 

به گزارش مارین نیوز، شرکت های کوچک دانش‌بنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری می کنند بنابراین لازم است تا دولت و نهادهای دولتی با برگزاری کارگاه های آموزشی بتوانند توانایی و دانش لازم را به این شرکت ها منتقل کنند و یا اینکه نهادهای دولتی به عنوان یک واسطه بازارها را شناسایی و نیازسنجی کنند و با معرفی آن بازار به ما، هم خودشان در این موضوع ذینفع شوند و هم مشکل ما را در زمینه بازاریابی و صادارت رفع کنند.

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام با اشاره به اینکه قانون حمایت از شرکت‎های دانش‌بنیان برای حدود 20 سال گذشته است، به خبرنگار مارین تایمز گفت: این در حالی است که تا چند سال گذشته این قانون به صورت جدی در کشور عملی نشده بود به همین دلیل نشانی از شرکت‎های دانش‌بنیان هم در کشور دیده نمی‎شد اما خوشبختانه در دولت یازدهم و در معاونت علمی و فناوری ریاست‎جمهوری حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان کلید خورد و باب فعالیت این شرکت‎ها نیز گشوده شد.

 

پیام حیدری اظهار کرد: اکنون با وجود حمایت ستاد توسعه فناوری صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی صنعتی ، شرکت‎های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه صنایع دریای جان گرفتند و به بومی سازی قطعات و تجهیزات دریایی، نفتی و گازی همت گماردند.

 

وی با اشاره به اینکه شرکت آرتاسام یکی از شرکت‎های کوچکی است که موفق به طراحی و ساخت کالاهای تحریمی و بو‌می‌سازی تکنولوژی تولید این قطعات شده است، خاطرنشان کرد: بدون شک بومی‎سازی قطعات و تجهیزات صنعتی به خصوص صنایع دریایی، چیزی نیست که بتوان بدون دانش و کسب مهارت به آن دست یافت و توانست محصول کیفی و با توجیه اقتصادی تولید کرد.

 

حیدری با بیان اینکه خوشبختانه ما توانستیم دورانی که در قلب تحریم‎های ظالمانه قرار داشتیم با تکیه بر توان و دانش مهندسان داخلی و با حمایت و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای نخستین بار در کشور پیستون موتور شناور دریایی فوجی که از جمله قطعات بسیارحساس و تاثیر گذار در موتور یدک‌کش دریایی به منظور یدک کردن نفتکش‌‌های پایانه خارک بود طراحی کنیم و بسازیم.

 

وی افزود: این قطعات دارای دقت ابعادی در حد میکرون است که قطر آن ٢٧ ۵ میلیمتر و طول ٣٩٠ میلیمتر به وزن 80 کیلو گرم است که در داخل یا خارج از کشور به جز شرکت فوجی ژاپن نمونه اجرایی ندارد .

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام با بیان اینکه پیستون فوجی مجوز شرکت دانش‌بنیان را برای ما به ارمغان آورد، تصریح کرد: این قطعه در زمانی ساخته شد که 3 فروند از یدک کش‌های پایانه خارک نیاز به تعمیر داشتند و یک فروند دیگر نیز کاملا خوابیده بود.

 

وی با اشاره به اینکه نمونه داخلی این پیستون به قیمت یک دهم نمونه ژاپنی آن تمام شد، خاطرنشان کرد: قیمت قطعه خارجی 70 میلیون تومان و قیمت تمام شده نمونه داخلی آن 7 میلیون تومان بود که صرفه جویی بسیار خوبی را برای کشور در زمان تحریم به ارمغان آورد.

 

حیدری گفت: تاکنون 56 قطعه از این پیستون ساخته شده است، البته عمر مفید این قطعه 5 سال است و شرکت آرتا‌سام نیز دو سال آنرا با ارائه گارانتی تضمین می‎کند.

 

وی با اشاره به اینکه تنها تولیدکننده این قطعه است، یادآور شد: با توجه به اهمیت صادرات نفت، حمل و نقل دریایی در کشور و هزینه بالای تامین قطعات موتورهای دریایی، خودکفایی در ساخت قطعاتی همچون این قطعه می‎تواند کمک شایانی به کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

این فعال صنعتی اظهار کرد: اکنون علاوه بر تولید این قطعه، توان و دانش خود را برای تولید شمش آلومینیوم و تولید آنوت‎های فضا شونده به‌کار بسته‎ایم که این آنوت‌ها به عنوان پوششی برای سکوهای دریایی، پایه‎های دریایی، بدنه کشتی‎ها در مقابل خوردگی استفاده می‎شود.

 

وی افزود: ساخت آنوت‎های فضا شونده اکنون در حال نمونه‌سازی است که در صورت توفیق در این مرحله به ساخت انبوه می‎پردازیم البته اکنون یک شرکت دیگر در کشور در حال ساخت این آنوت‎ها است که اگر ما بتوانیم به این حوزه ورود کنیم انحصار ساخت آن از بین می‎رود.

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام درباره صادرات قطعات ساخته شده در این شرکت با بیان اینکه به این موضوع اندیشیده‌ایم اما هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده‎ام، اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که شرکت‎های کوچک دانش‌بنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری می‎کنند بنابراین لازم است تا دولت و نهادهای دولتی با برگزاری کارگاه‎های آموزشی بتوانند توانایی و دانش لازم را به این شرکت‎ها منتقل کنند و یا اینکه نهادهای دولتی به عنوان یک واسطه بازارها را شناسایی و نیازسنجی کنند و با معرفی آن بازار به ما، هم خودشان در این موضوع ذینفع شوند و هم مشکل ما را در زمینه بازاریابی و صادارت رفع کنند.

 

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که اعضای هیات مدیره شرکت‎های دانش‌بنیان به اندازه‎ای در کار درگیر هستند که دیگر زمان آنرا که بخواهند در راستای صادارت گام بردارند ندارند، زیرا مشکلات مراحل مختلف کار از یک سو و مشکلات رسیدگی به کارهای بیمه‎ای، دارایی، حقوق کارگران و ... از سوی دیگر عرصه فعالیت و زمان را بر آنها تنگ می‎کند به همین دلیل مجالی برای اندیشیدن به صادرات باقی نمی‎ماند.

 

حیدری گفت: حجم کاری بالا، نبود شناخت کافی نسبت به بازار، نبود زبان مشترک بین ما و کشورهای دیگر موجب شده است تا ما نتوانیم بازار کشورهای همسایه خود اعم از روسیه، آذربایجان و ترکیه و ... را که به این محصولات نیاز دارند بشناسیم و با جلب اعتماد آنها محصول خود را صادر کنیم.

 

وی بیان کرد: اگر دولت در این زمینه از ما پشتیبانی کند ما بدون نگرانی درباره از بین رفتن سرمایه خود می‎توانیم به مقوله صادرات نیز ورود کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

 

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون توانسته‎اید با هیات‎ها اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی که به ایران سفر می‎کنند، دیدار و مذاکره داشته باشید؟ گفت: خیر زیرا یکی دیگر از مشکلات ما و بعضی دیگر از همتایان ما این است که در شهری دور از شهرهای ساحلی مستقر هستیم نمی‎توانیم با هیات‎هایی که برای بازدید از صنایع دریایی ایران می‎آیند دیدار و گفت و گو داشته باشیم.

 

این فعال صنعتی کشور در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که این قطعات تولید شده، از قیمت تمام شده پایین‎تر برخوردار هستند و از لحاظ کیفی با محصول ژاپنی قابل مقایسه هستند اگر دولت کمک کند می‎توانیم کشورهای دیگر را به مصرف کالای ساخته شده ایرانی ترغیب کنیم و بازار صادرات این قطعات را رونق بخشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.