◄ آغاز واگذاری سهام سایپا/ متقاضیان خرید تا ۲۴ اردیبهشت ماه مهلت دارند
معاون ایدرو گفت: متقاضیان خرید سهام سایپا تا ۲۴ اردیبهشت ماه مهلت دارند که تقاضای خود را ارسال کنند؛ در ادامه نیز فرایند اهلیت سنجی متقاضیان آغاز می شود.

طبق اعلام معاون ایدرو متقاضیان بخش خصوصی تا ۲۴ اردیبهشت فرصت دارند درخواست های خود را ارائه دهند و پس از بررسی صلاحیت متقاضیان، مدیریت این خودروساز به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. همچنین، ۴۲ درصد از سهام سایپا به سرمایه گذاران واجد شرایط واگذار می شود.
به گزارش تین نیوز، بنابر اعلام معاون ایدرو متقاضیان خرید سهام سایپا تا ۲۴ اردیبهشت ماه مهلت دارند که تقاضای خود را ارسال کنند؛ در ادامه نیز فرایند اهلیت سنجی متقاضیان آغاز می شود.
سهیل معمارباشی معاون بهره برداری و حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درباره آخرین وضعیت واگذاری سایپا به خبرگزاری مهر گفت: واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تکلیف بند ب قانون برنامه هفتم توسعه است و بر اساس همین تکلیف قانونی، سازوکار لازم را برای واگذاری شرکت سایپا مدنظر داریم.
بیشتر بخوانید:
قابل توجه رانندگان کامیون ؛ فروش کمپرسی و کامیونت چینی به روش پرداخت مرحله ای و حذف دلالان
وی افزود: کارگروهی تشکیل و فراخوانی توسط خود شرکت منتشر شده و بر این اساس شناسایی متقاضیان بخش خصوصی که تمایل دارند مدیریت این صنعت را در دست بگیرند آغاز شده است.
معمارباشی تصریح کرد: تا ۲۴ اردیبهشت ماه مهلت است تا تقاضاها ارسال شود بعد از آن موضوع اهلیت سنجی این متقاضیان در چارچوبی که مدنظر سازمان خصوصی سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است توسط کارگروه انجام می شود.
وی اضافه کرد: در ادامه نیز مدیریت شرکت سایپا در راستای پیشبرد این شرکت برای شکوفا شدن صنعت خودرو به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
کارشناسان می گویند فرایند واگذاری باید شفاف و خریدار باید اهلیت لازم را داشته باشد تا چالشی روی ندهد.
احتمالاً شرکت کرمان موتور یکی از خریداران سایپا باشد، اما هنوز تصمیم نهایی اعلام نشده است. این واگذاری در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه و افزایش بهره وری صنعت خودرو انجام می شود.
واگذاری سایپا به بخش خصوصی می تواند تأثیرات متفاوتی بر کیفیت خودروها داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند که اگر این واگذاری همراه با اصلاحات ساختاری باشد، می تواند باعث افزایش بهره وری، رقابت پذیری و بهبود کیفیت شود. اما اگر فقط تابلوی مدیریت تغییر کند و ساختارهای قدیمی باقی بمانند، ممکن است بحران های مدیریتی و عملیاتی بیشتر شوند.
همچنین، تجربه خصوصی سازی ایران خودرو نشان داده که بدون حذف مداخلات دولتی و تعیین تکلیف بدهی ها، خصوصی سازی صرفاً یک واژه زیبا خواهد بود. بنابراین، موفقیت این واگذاری بستگی به برنامه های خریداران جدید برای نوسازی خطوط تولید، طراحی محصول جدید و توسعه بازار دارد.
واگذاری سایپا به بخش خصوصی همچنین می تواند تأثیرات متفاوتی بر قیمت خودرو داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند که اگر این واگذاری همراه با اصلاحات ساختاری باشد، ممکن است باعث افزایش رقابت پذیری و کاهش قیمت ها شود. اما در حال حاضر، وضعیت قیمت گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است و سیاست های دولتی در این زمینه تغییر مشخصی نداشته اند.
از سوی دیگر، حذف ارز نیمایی و افزایش هزینه های تولید، باعث شده که خودروسازان با چالش های مالی روبه رو شوند، و اگر قیمت گذاری همچنان دستوری باقی بماند، ممکن است بخش خصوصی انگیزه ای برای کاهش قیمت ها نداشته باشد.
در مجموع، تأثیر واگذاری سایپا بر قیمت خودرو بستگی به نحوه مدیریت جدید، سیاست های قیمت گذاری و میزان رقابت در بازار دارد. اگر دولت اجازه دهد که قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شوند، احتمال کاهش قیمت وجود دارد. اما اگر کنترل های دولتی همچنان پابرجا باشند، ممکن است تغییر محسوسی در قیمت ها رخ ندهد.