شناسایی ۲۶۰۰ کیلومتر مسیر بحرانی در خراسان رضوی | مقاوم سازی ۶۰ درصدی پل ها تا پایان ۱۴۰۵
مدیرکل راهداری خراسان رضوی از مقاوم سازی ۳۹ درصد پل های جاده ای استان در قالب طرح پدافند غیرعامل خبر داد.
اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی از شناسایی ۲۶۰۰ کیلومتر مسیر بحرانی در استان خبر داد. ۲۲ محور از جمله مشهد–کلات، بینالود–نیشابور و تایباد–تربت جام در اولویت ایمن سازی قرار دارند و تا پایان سال ۱۴۰۵، مقاوم سازی ۶۰ درصدی پل های جاده ای استان هدف گذاری شده است.
به گزارش تین نیوز، جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی، با اشاره به موقعیت راهبردی این استان در شرق کشور، اعلام کرد: خراسان رضوی با بیش از ۱۸ هزار کیلومتر شبکه جاده ای و ۴٬۵۰۰ کیلومتر راه اصلی، به عنوان محور پیوند هفت استان و گذرگاه ورودی زائران و کالاهای صادراتی، یکی از بزرگ ترین کانون های حمل ونقل کشور محسوب می شود. وی تاب آوری زیرساخت های جاده ای و تداوم خدمات در شرایط بحرانی را جوهره پدافند غیرعامل دانست.
بر اساس بررسی های انجام شده، حدود ۲٬۶۰۰ کیلومتر مسیر بحرانی در استان شناسایی شده که شامل محورهای کوهستانی و مرزی شرق استان، از جمله تایباد–تربت جام و مناطقی با خطر رانش زمین و سیلاب است. از این میان، ۲۲ محور بحرانی در دستور کار بهسازی و مقاوم سازی قرار گرفته اند که محورهای مشهد–کلات و بینالود–نیشابور به دلیل موقعیت ارتفاعی و حساسیت ترافیکی، در اولویت مهار خطر قرار دارند.
شهامت با اشاره به وضعیت سازه های جاده ای استان افزود: بیش از ۱٬۷۰۰ پل در شبکه راه های خراسان رضوی وجود دارد که طبق آخرین برآوردها، ۳۹ درصد از آن ها نیازمند مقاوم سازی یا بهسازی در برابر فرونشست هستند. هدف گذاری کلان سازمان تا پایان سال ۱۴۰۵، پوشش ۶۰ درصدی این طرح هاست تا در رخدادهای طبیعی نظیر زلزله و سیلاب، تداوم ترافیک حیاتی مسیرها حفظ شود.
این اقدامات در راستای ارتقای ایمنی جاده ای، کاهش خسارات ناشی از بحران های طبیعی و تضمین پایداری زیرساخت های حمل ونقل استان انجام می شود و نقش مهمی در توسعه پایدار و افزایش تاب آوری شبکه راه های کشور ایفا خواهد کرد.