| کد خبر ۳۰۷۳۳۰
کپی شد

تونل الله اکبر؛ کلید توسعه درگز پس از ۲۰ سال در انتظار اعتبار

پروژه تونل الله اکبر درگز به عنوان طولانی ترین تونل جاده ای شرق کشور، پس از ۲۰ سال هنوز در انتظار تامین اعتبار کامل است. این تونل که مسیر درگز به قوچان را ۶۰ کیلومتر کوتاه تر می کند، می تواند تحول بزرگی در اقتصاد و حمل ونقل شهرستان مرزی درگز ایجاد کند. در ادامه جزئیات پیشرفت پروژه، چالش ها و راه کارهای تأمین مالی را بخوانید.

تونل الله اکبر؛ کلید توسعه درگز پس از ۲۰ سال در انتظار اعتبار
تین نیوز |

حدود دو دهه از کلنگ زنی جاده جدید و ایمن درگز-کبکان-قوچان می گذرد؛ راهی که می بایست کلید توسعه این شهرستان مرزی در خراسان رضوی باشد، اما اجرای آن به تکمیل طولانی ترین تونل جاده ای شرق کشور گره خورده و کماکان معطل مانده است.

به گزارش تین نیوز، شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز با قرارگیری میان مرز ترکمنستان و کوه های صعب العبور هزارمسجد و تندوره، در یک بن بست جغرافیایی گرفتار آمده است. اتصال این شهرستان به سایر نقاط استان تنها از طریق دو جاده کوهستانی و پرپیچ وخم درگز-قوچان و درگز-کلات ممکن است که در فصول سرد سال، به دلیل مه آلودگی و یخبندان، به گذرگاهی خطرناک تبدیل می شوند.

یک معلم بازنشسته اهل کبکان در گفت وگو با ایرنا، پیشینه این مشکل را اینگونه روایت می کند: «در دوران گذشته، به دلیل استقرار سایت راداری آمریکا روی ارتفاعات الله اکبر، مسیر جاده به عمد از گردنه های خطرناکی مانند "تیوان" عبور داده شد تا تردد مردم، خللی در فعالیت های این سایت ایجاد نکند.»

پس از انقلاب، ایده ساخت جاده ای جدید با حفر تونلی از زیر همین ارتفاعات، به خواسته اصلی مردم منطقه تبدیل شد. نهایتاً اجرای طرح در میانه دهه ۸۰ آغاز شد، اما کمبود اعتبار و سختی فنی کار، روند آن را به شدت کند کرد، تا جایی که پیشرفت فیزیکی طرح پس از ۱۵ سال، در سال ۱۴۰۰ تنها پنج درصد اعلام شد.

تونل الله اکبر؛ قلب تپنده طرح

اکنون تمام امیدها به تکمیل تونل الله اکبر به عنوان بزرگ ترین تونل جاده ای شرق کشور با طول سه هزار و ۵۰۰ متر گره خورده است. فرماندار درگز در این رابطه گفت: «حفاری این تونل پس از سال ها توقف، از سر گرفته شده و تاکنون ۴۲۰ متر از جبهه جنوبی آن پیشرفت داشته است. تکمیل این طرح، ۶۰ کیلومتر از مسیر درگز به قوچان را کوتاه خواهد کرد.»

مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در خراسان رضوی، مشکل اصلی را نه فنی، که تأمین اعتبار عنوان کرد.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که درآمدهای ترانزیتی مرز لطف آباد عمدتاً به خزانه دولت بازمی گردد و سهمی به شهرستان نمی رسد، اظهار داشت: «برای تکمیل تونل ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون ۲۷۰۰ میلیارد ریال آن از منابع مختلف تأمین شده است. در صورت تأمین باقی مانده اعتبار، می توان امیدوار بود که ساخت تونل تا اواسط سال آینده به پایان برسد.»

وی "مولدسازی" از طریق واگذاری بخشی از اراضی را به عنوان راه حلی برای تأمین مالی این طرح بزرگ مطرح کرد.

اگرچه کمبود اعتبار، مشکلی فراگیر برای پروژه های زیرساختی کشور است، اما نگاهی به سابقه ۲۰ ساله این طرح نشان می دهد که با مدیریت هوشمندانه، اولویت بندی و دوری از دیوان سالاری زائد، می شد این رویای توسعه را زودتر به واقعیت تبدیل کرد. تکمیل این جاده و تونل، نه تنها زندگی را برای مردم درگز و مرزنشینان آسان تر می کند، که بر درآمدهای ترانزیتی کشور نیز خواهد افزود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.