راه آهن مشهد–گلبهار–چناران آماده ریل گذاری شد؛ تفاهم با سرمایه گذار ترک برای تأمین ریل
نماینده مردم چناران، طرقبه–شاندیز و گلبهار در مجلس شورای اسلامی از آمادگی ۳۷ کیلومتر از مسیر راه آهن مشهد–چناران برای ریل گذاری خبر داد. این طرح ملی با هدف کاهش ترافیک بزرگراه مشهد–چناران و اتصال به خط یک قطار شهری مشهد، در مسیر جذب سرمایه گذار خارجی قرار دارد.
حسین امامی راد، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پیشرفت قابل توجه طرح راه آهن مشهد–گلبهار–چناران، اعلام کرد: از مجموع ۴۶ کیلومتر مسیر ریلی، ۳۷ کیلومتر آن با اتمام مراحل زیرسازی، ساخت پل ها و آماده سازی حریم، آماده ریل گذاری است. این پروژه که از سال ۱۳۹۱ آغاز شده، یکی از ۱۰ طرح بزرگ عمرانی کشور محسوب می شود و دارای ردیف بودجه ملی است.
به گزارش تین نیوز، امامی راد با اشاره به حجم بالای تردد در بزرگراه مشهد–چناران، هدف اصلی اجرای این طرح را کاهش تصادفات، تسهیل جابه جایی و شکستن بار ترافیکی این محور کلیدی عنوان کرد. امامی راد افزود: بودجه سالانه مصوب طرح سه هزار میلیارد ریال است که ۸۰۰ میلیارد ریال از آن توسط نمایندگان به پروژه اختصاص یافته است.
در حوزه تأمین مالی، وی از توافق با بانک تجارت برای پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال به پروژه خبر داد که تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است. همچنین در نشست سه جانبه با معاون وزیر راه و مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، تفاهم نامه ای برای تأمین ۱۲ هزار تن ریل با ترک تشریفات خرید امضا شده است. اگرچه ریل گذاری به آینده موکول شده، اما مقرر شده ریل ها خریداری و انبار شوند تا از افزایش قیمت ها جلوگیری شود.
برآورد اولیه اجرای این طرح ریلی ۳۰۰ میلیون یورو اعلام شده و برای تأمین منابع مالی، جذب سرمایه گذار خارجی در دستور کار قرار گرفته است. امامی راد از تفاهم اولیه با یک سرمایه گذار اهل ترکیه خبر داد و گفت: قرار است در نشستی مشترک با حضور استاندار، معاون وزیر راه و نماینده مجلس، توافق نهایی برای آغاز فعالیت این سرمایه گذار در ایران یا ترکیه انجام شود.
طرح قطار مشهد–گلبهار–چناران که به خط یک قطار شهری مشهد متصل خواهد شد، تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت در زیرسازی و ۵۰ درصد پیشرفت کلی داشته است. بخش عمده ای از زمین های مسیر نیز تملک و آزادسازی شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.
این پروژه ریلی، در کنار طرح قطار سریع السیر مشهد–تهران، از مهم ترین زیرساخت های حمل ونقل خراسان رضوی محسوب می شود که با وجود چالش های مالی، دولت اجرای آن را متوقف نکرده و با روش های جایگزین در حال پیشبرد آن است.