| کد خبر: 246544 |

خراسان رضوی می تواند یکی از کانون های خوب صنعت خودروسازی باشد

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: خراسان رضوی می تواند یکی از کانون های خوب صنعت خودروسازی باشد. به همین دلیل نمایشگاه خودرو مشهد رویداد بزرگی است که می تواند پایه های این صنعت را تقویت کند.

تین نیوز

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: خراسان رضوی می تواند یکی از کانون های خوب صنعت خودروسازی باشد. به همین دلیل نمایشگاه خودرو مشهد رویداد بزرگی است که می تواند پایه های این صنعت را تقویت کند.  

 

به گزارش تین نیوز، محسن رضایی در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی خودرو در نمایشگاه بین المللی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه خراسان رضوی با مرکزیت مشهد یکی از قطب های آینده توسعه ملی ایران است و ظرفیت بزرگی را برای گسترش صنعت در زمینه های مختلف را دارد. یکی از این صنایع می تواند خودروسازی باشد.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی و مشهد در رشته های فنی و مهندسی دانشگاه های خوبی فعال است. پارک های علم و فناوری و مراکز رشد نیز در این منطقه به خوبی فعالیت دارند. مهم این است که این مراکز به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل شوند. یعنی اگر دانشگاه، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به صنایع موجود در خراسان رضوی متصل شوند، تحول بسیار بزرگی به وجود خواهد آمد و آن زمان است که ما از مونتاژگرایی فاصله خواهیم گرفت؛ البته اکنون نیز خودورسازی ملی ایران از مونتاژ فاصله گرفته است.  

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: به طور کلی صنعت خودرو در ایران باید چهار قدم را طی کند تا جایگاه اصلی خود را به دست آورد. اولین مرحله مونتاژ است که متاسفانه بیش از هر چیز زمان لازم برای دست یابی و تولید یک خودروی پیشرفته را در ایران به خود اختصاص داده است. بعد از آن مهندسی معکوس بدنه، قطعات، تجهیزات خودرو است که این موضوع در کشور آغاز شده است ولی باید زودتر از این ها شروع می شد.  بعد از مهندسی معکوس مرحله سوم نوآوری، ابداعات و ابتکارات صنعتی است که این موضوع نیز شروع شده است ولی در مراحل اولیه قرار دارد.

رضایی اضافه کرد: مرحله چهارم نیز مربوط به بن ساخت و پلتفرم هاست. در واقع قطعات یک خودرو باید به نحوی تولید شود که بتواند به صورت یک خودروی ملی دارای هویت ایرانی اسلامی معرفی شود. همچنین خودروی ملی باید کیفیت خوبی داشته و مصرف کننده هم از آن راضی باشد. این مراحل در دولت سیزدهم برنامه ریزی شده و از این به بعد به سمت صنعت واقعی خودرو حرکت خواهیم کرد. در سه سال آینده شاهد ک پیشرفت های خوبی در این زمینه خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو در چارچوب تحول در صنعت خودروی ایران طراحی شده، عنوان کرد: یعنی در این چارچوب اولا هر خودرویی قرار نیست وارد شود. همچنین برای وارد کنندگان خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار امتیازاتی در نظر گرفته شده است. کسانی که خودرو وارد می کنند، باید خدمات پس از فروش نیز داشته باشند. در ضمن باید تکنولوژی را نیز وارد کنند.  بنابراین طراحی و برنامه ریزی برای واردات خودرو مانند گذشته نیست. واردات خودرو جهت تولید ملی است و چندین مرحله نظارت بر آن صورت می گیرد.

رضایی در خصوص ارزیابی نمایشگاه خودرو مشهد گفت: این حرکت جدید و خوبی است و خراسان رضوی ظرفیت صنعتی بزرگتری از آن چیزی که تاکنون بوده است را دارد. نمایشگاه خودرو می تواند این ظرفیت را گسترش دهد و امیدواریم صنایع دیگر نیز بتوانند چنین نمایشگاه هایی را داشته باشند.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز اظهار کرد: موضوع خودروسازی از مباحث روز کشور است. ما دنبال تکمیل زنجیره خودرو در استان هستیم. علاوه بر تکمیل این زنجیره، صنعت خودروسازی نیز باید توسعه کمی و کیفی داشته باشد. از همین رو دنبال این هستیم که مسائل مربوط به این صنعت مانند سرمایه در گردش نظم گیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.