| کد خبر: 212569 |

گلایه مردم از گرانی حمل و نقل/ مسئولان از کمبود بودجه می‌گویند

اعلام افزایش قیمت بلیط اتوبوس و مترو مشهد در روزهای اخیر با گلایه مردم همراه بوده و مسئولان مربوطه نیز از کمبود بودجه و عدم تعهدات دولت در اختصاص بودجه لازم گله مندند.

تین نیوز

اعلام افزایش قیمت بلیط اتوبوس و مترو مشهد در روزهای اخیر با گلایه مردم همراه بوده و مسئولان مربوطه نیز از کمبود بودجه و عدم تعهدات دولت در اختصاص بودجه لازم گله مندند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، پس از اعلام افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو مشهد از ۱۵ خرداد ماه، اکثر شهروندان مشهدی از این افزایش قیمت گله‌مند شدند.

زهرا ذوالفقاری، دانشجوی مشهدی در واکنش به گرانی قیمت اتوبوس و مترو گفت: در شرایط فعلی این افزایش قیمت درست نیست. این افزایش در حالی است که برخی از اتوبوس‌ها کهنه و فرسوده شده‌اند و از وسایل سرمایشی در فصل تابستان برخوردار نیستند.

محمدامین اعتماد، شهروند مشهدی که اتوبوس و مترو وسیله نقلیه او برای رفت و آمد است، در واکنش به افزایش قیمت بلیت اظهار کرد: به‌طور مداوم از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنم و همین کرایه فعلی نیز زیاد است. مخصوصاً در شرایط کرونا که مردم از نظر اقتصادی دچار مشکل شده اند.

با وجود اپیدمی کرونا گرانی حمل و نقل عمومی وضعیت قشر ضعیف جامعه را بدتر می‌کند

مهدی حسینی فقیه، دیگر شهروند مشهدی نیز در این خصوص، گفت: با وجود اپیدمی کرونا گرانی حمل و نقل عمومی وضعیت قشر ضعیف جامعه را بدتر می‌کند. کاش شرکت‌های حمل و نقل عمومی حداقل تا زمان رونق کسب و کارها صبوری و افزایش قیمت بلیت را به بعد کرونا موکول کنند.

وی بیان کرد: اگر بخواهم حساب و کتاب کنم می‌بینم هزینه رفت و آمد با ماشین شخصی خودم علاوه بر راحتی در طول مسیر، تفاوت چندانی با وسیله نقلیه عمومی ندارد.

اگر وسیله نقلیه عمومی را رایگان نمی‌کنید به فکر گرانی آن نباشید

یکی دیگر از شهروندان مشهدی که اتوبوس و مترو گزینه همیشگی او برای رفت و آمد است، گفت: اگر وسیله نقلیه عمومی را رایگان نمی‌کنید به فکر گرانی آن نباشید. با این شلوغی اتوبوس‌ها و مترو و عدم سرویس‌دهی مناسب چطور می‌توانید تبلیغ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را داشته باشید؟ تبلیغ می‌کنید که از وسیله شخصی، به‌خاطر ایجاد آلودگی و ترافیک استفاده نکنید. اما از طرف دیگر قیمت بلیت را افزایش می‌دهید. برای برخی مردم همان صدتومان افزایش هم زیاد است.

وی تصریح کرد: اگر ماشین شخصی و یا توان مالی برای درخواست تاکسی را داشتم از این اتوبوس‌ها استفاده نمی‌کردم. اما از آن جایی که توان مالی ندارم این اتوبوس‌های فرسوده را تحمل می‌کنم. بی‌آرتی اتوبوس‌های خوبی است اما همه مناطق سطح شهر را پوشش نمی‌دهد و جز بی‌آرتی، سرویس دهی دیگر اتوبوس‌ها تعریفی ندارد.

یکی از کارگران مشهدی نیز در واکنش به افزایش قیمت بلیت، اظهار کرد: برای رفتن به محل کار چند اتوبوس عوض می‌کنم. برای من که کار آزاد دارم و این مدت نتوانستم به‌خوبی کار کنم مبلغ قابل توجهی است. افزایش بلیت اتوبوس هرچند ناچیز، برای افرادی که وسیله نقلیه عمومی اولویت رفت و آمد آن‌هاست، زیاد است.

مشهد کمترین افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو را دارد

در ادامه سعید حسینقلی زاده مقدم، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص افزایش قیمت اتوبوس اظهار کرد: افزایش حمل و نقل در تمام کلان‌شهرها بوده است و کلان‌شهر مشهد کمترین افزایش را دارد. در حالی‌که هزینه حمل و نقل ناوگان با افزایش بیشتری رو به رو بوده است. ما هرساله شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم و امسال سعی شده تا این افزایش حداقلی باشد.

عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد از هشت و نیم سال می‌گذرد و حدود ۷۰ درصد این ناوگان، نیاز به نوسازی دارد

وی در خصوص فرسوده بودن اتوبوس‌ها گفت: با توجه به اینکه عمر ناوگان ما از ۸ و نیم سال می‌گذرد حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد این ناوگان نیاز به نوسازی دارد. از همین‌رو، ما با تعمیر و بازسازی شرایط موجود را حفظ می‌کنیم. با افزایش قیمت بلیت شاهد تغییر در سرویس‌دهی مناسب اتوبوس‌های سطح شهر نیز خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد، تصریح کرد: متأسفانه در داخل کشور به واسطه یک‌سری از مشکلات و تحریم‌های ظالمانه تولید اتوبوس نو با مشکل مواجه است. از طرفی خرید اتوبوس خارجی نیز انجام نمی‌شود. لذا با مشکل نوسازی روبه رو هستیم و در تلاش هستیم تا طی قرارداد با خودروسازهای داخلی، اتوبوس‌های جدیدی تهیه کنیم.

حسینقلی زاده مقدم با بیان اینکه اگر اتوبوس‌های قدیمی برای سرویس‌دهی مشکل ایجاد کنند بازسازی می‌شوند، اظهار کرد: تمام کلان‌شهرها به دلیل عدم توانایی در تأمین ناوگان جدید به سمت بازسازی روی می‌آورند.

وحید مبین مقدم، مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری شهرداری مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: افزایش قیمت در سال‌های مختلف توسط شهرداری و با مصوبه شورای شهر انجام شود و ما عامل اجرایی این مصوبه هستیم.

وی ادامه داد: در بحث نرخ بلیط، موضوع هزینه‌های بهره برداری مد نظر است و در حال حاضر یک سوم هزینه تمام شده از مسافران گرفته می‌شود.

طی برآورد ما در سال ۹۹ هزینه تمام شده جابجایی مسافر در قطار شهری سه هزار تومان است که با افزایش قیمت اخیر، از این مبلغ تنها هزار تومان را مسافر پرداخت می‌کند.

مبین مقدم افزود: طی برآورد ما در سال ۹۹، به طور متوسط سه هزار تومان هزینه تمام شده جابجایی مسافر است که از این مبلغ تنها هزار تومان را مسافر پرداخت می‌کند و الباقی یارانه‌ای است که توسط شهرداری اختصاص می‌یابد؛ البته دولت نیز باید بخشی را پرداخت کند که در سال‌های اخیر پرداخت نشده است.

وی در خصوص تغییر احتمالی زمان افزایش قیمت بلیط مترو، بیان کرد: در این خصوص اطلاعی ندارم.

افزایش سالانه قیمت اتوبوس و مترو

در ادامه مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دولت به لحاظ قانونی باید در خصوص مترو مبلغی را پرداخت کند اما به‌خاطر شرایطی که در طول این سال‌ها داشته است، عملاً هیچ موردی پرداخت نکرده است. هزینه‌های خود دولت زیاد است و درآمدهای نفتی نیز پایین آمده است. لذا یارانه‌هایی که قرار است به حمل و نقل عمومی دهد را پرداخت نمی‌کند چون وضعیت مالی خوب ندارد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: قبل از شروع کرونا، طی لایحه شهرداری، درخواست افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو به شورا داده شد و پس از بررسی حداقل افزایش را خواهیم داشت. این مصوبه مربوط به حدود یک ماه قبل از کرونا است که به دلیل شرایط و تعطیلی‌های ایجاد شده افزایش قیمت را تا ۱۵ خرداد به حالت تعلیق درآوردیم.

نوسازی اتوبوس با این جهش قیمت، امکان پذیر نیست

دولت به لحاظ قانونی باید در خصوص مترو مبلغی را پرداخت کند اما در سال‌های اخیر عملاً هیچ موردی را پرداخت نکرده است. هزینه‌های دولت زیاد است و درآمد نفتی پایین؛ لذا یارانه‌هایی که قرار است به حمل و نقل بدهد را پرداخت نمی‌کند.

بهاروند با اشاره به افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ که همراه با افزایش قیمت در تمام موارد از جمله قطعات بود، گفت: گرانی که دولت انجام می‌دهد روی همه بخش‌ها اثرگذار است. در دو الی سه سال اخیر، نوسازی اتوبوس با این جهش قیمت، امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: سالیانه آن مقدار اتوبوس که در توان شهرداری بوده است را وارد ناوگان کرده‌ایم. ظرف یکی دوسال قیمت اتوبوس افزایش دو و نیم برابری داشته است و باعث محدودیت‌هایی شده که در توان شهرداری‌ها نیست.

بهاروند عنوان کرد: دولت سهم خود بابت نوسازی و سهم‌های قانونی که به شهرداری تعلق می‌گیرد را نداده است. به عنوان مثال؛ اگر درصدی که به مالیات سوخت تعلق می‌گیرد را به موقع پرداخت می‌کردند ما توان بیشتری داشتیم. البته مشهد در خصوص اتوبوس، وضعیت خوبی نسبت به خیلی از کلان‌شهرها دارد. مثلاً ما ۹۰ اتوبوس مناسب داریم و تنها ۱۰ مورد از آن‌ها به دلیل شرایط اقتصادی توان بازسازی نداشتند. البته طی قراردادهای سال ۹۸ در سال جدید هر دو روش بازسازی و جایگزین برای اتوبوس‌ها به‌کار گرفته خواهد شد.

افزایش قیمت بلیت باید به صورت تدریجی باشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو به تأخیر می‌افتد یا خیر، گفت: این مسئله دو روش دارد. یا باید شهرداری لایحه‌ای به شورا دهد و یا اینکه تعدادی از اعضای شورا طرح دو فوریتی در این خصوص داشته باشند. البته به عنوان کمیسیون، در شورا هنوز چنین تصمیمی نگرفته‌ایم و شهرداری نیز چنین لایحه‌ای نداده است. این افزایش باید به صورت تدریجی باشد. به عنوان مثال، اگر قیمت بنزین به تدریج افزایش می‌یافت ما مشکلات سال گذشته را نداشتیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.