| کد خبر: 231540 |

رییس جمهوری درباره انتخابات ۱۴۰۰ به رهبری نامه نوشت

روحانی: تصمیمات نظام پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد

حسن روحانی گفت: من به رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم و ایشان هم هر طور مصلحت بدانند عمل می‌کنند. این مساله برای ما مهم است. ممکن است ما گله و شکایت داشته باشیم اما هر طور فکر می‌کنم صندوق آرا را نمی‌توان رها کرد. جای صندوق ارا چه می‌خواهید بگذارید.

تین نیوز

حسن روحانی گفت: من به رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم و ایشان هم هر طور مصلحت بدانند عمل می‌کنند. این مساله برای ما مهم است. ممکن است ما گله و شکایت داشته باشیم اما هر طور فکر می‌کنم صندوق آرا را نمی‌توان رها کرد. جای صندوق ارا چه می‌خواهید بگذارید.

رئیس‌جمهوری صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت، در واکنش به رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تایید صلاحیت‌ها بر عهده دولت نیست بر عهده یک نهاد دیگر است. یک نهاد مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد. تصمیمی که از سوی شورای نگهبان در عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و صریح‌تر شب تایید شد دلمان می‌خواست شورا زمان فرصت بیشتری می‌گذاشت تا افراد دیگری باشند. دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد.

اهم اظهارات رییس جمهوری:

خرداد سال ۴۲ ما گذشتیم و آمدیم تا پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب فراوان و بعد جنگ تحیملی باز هم در خرداد ۶۱ بود که به فتح الفتوح رسیدیم. حادثه ای که در سوم خرداد ۶۱ رزمندگان و همه فداکاران و ملت بزرگ توانستند بوجود بیاورند پیروزی قطعی و نهایی در برابر یک توطئه بزرگ جهانی علیه ایران تمامیت ارضی انقلاب اسلامی و انسجام ملی بود.

در برابر این توطئه رزمندگان ما توانستند آن عملیات بزرگ را انجام دهند و دنیا در کمال بهت و باورنکردنی حادثه شاهد یک پیروزی عظیم و بزرگ در سوم خرداد ۶۱ بود.

تکلیف جنگ تحمیلی در ۳ خرداد معلوم شد البته جنگ ادامه پیدا کرد و فراز و نشیب زیاد داشتیم و پایان آن عملیات مهم مرصاد بود. همه دنیا در سوم خرداد ۶۱ فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس و کشور خود و برای ملت و منافع ملی ایستادگی خواهند کرد و مسیر را به پیروزی خواهند رساند.

خرداد ۶۸ هم با رحلت حضرت امام مواجه بودیم که مصیبت بسیار بزرگی برای ملت و تاریخ ما بود و کمتر از ۲۴ ساعت ما شاهد انتخاب رهبر معظم انقلاب و خلف صالح امام بودیم آن هم دنیا را به حیرت واداشت.

کسی باور نمی‌کرد مجلس خبرگان رهبری قادر باشد از صبح که جلسه را شروع می‌کند تا قبل از غروب این مساله بسیار مهم پیچیده مذهبی و دینی و سیاسی که فوق العاده مهم بود به ثمر برساند و با یک رای قاطع رهبر معظم انقلاب پرچم را به دوش گرفتند که الحمدلله تا الان امروز پرچم را بر دوش دارند.

امسال هم در سال ۱۴۰۰ ماه باز هم با یک خرداد دیگری مواجه هستیم. البته بسیاری از انتخابات مهم ریاست جمهوری ما در دوره‌ قبل هم در خرداد انجام شده است. در سال ۹۲ و ۷۶ هم انتخابات در خرداد بود بسیاری از انتخابات مهم ما معمولا در خرداد واقع شد. گاهی هم قبل از خرداد در اواخر اردیبهشت انجام شده و گاهی هم اوایل تیر بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری مساله بسیار مهمی است و تنها این نیست که ملت ما نسبت به رییس قوه مجریه پای صندوق می‌آید و اظهارنظر می‌کند. در میان همه انتخابات که داریم اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها، خبرگان که هر کدام سر جای خودشان با اهمیت هستند، مساله انتخابات ریاست جمهوری بحث این است که یک فرد به رییس جمهور شود نه رییس یک حوزه انتخابیه، یک جناح یا حزب، بلکه می‌خواهد رییس جمهور یعنی عامه مردم جامعه و ملت شود، یک کسی می‌خواهد ملت ما را نمایندگی می‌کند و این بسیار مهم است.

در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است. مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند، ملاک هم تشخیص ملت است یعنی همه زمینه‌ها و مقدمات باید ایجاد شود، مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها این انتخابات به ثمر بنشیند.

نتیجه انتخابات با این عظمت، وحدت ملی و امنیت ملی است. ما همواره در بحث‌های سیاسی و در روزنامه‌ها و صدا و سیما و فضای مجازی بحث می‌کنیم که این آقا یا آن آقا بیاید و چه کاری انجام دهد، فلان موضوع یا فلان مشکل سیاسی و اقتصادی را حل کند. البته اینها درست و در جای خود مهم است.

رییس جمهوری همه این وظایف را به عنوان رییس دولت بر عهده دارد اما بالاتر از این است. انتخابات شکوهمند مهم در کشور، ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است و ما این را فراموش کرده‌ایم. یعنی این مسئله اساسی و این هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است.

همه تصرفات و تصمیماتی که در کشور انجام می‌گرفت اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است. چرا که می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید، با دنیا که می‌خواهد حرف بزند به عنوان نماینده ملت می‌خواهد سخن بگوید.

رییس‌جمهور باید مردم ایران را در مذاکرات خارجی نمایندگی کند. اگر خدایی ناکرده در یک انتخابات حضور کمرنگ باشد و برای مردم مسایل روشنی نباشد آن وقت مصلحت ملی و امنیت و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟

درباره تصمیم شورای نگهبان به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشته ام و آنچه در ذهنم بود به ایشان منتقل کردم؛ درباره اصل 113 قانون اساسی به شورای نگهبان تذکر دادم، اما این شورا هر بار درباره این اصل تذکر می دهیم تفسیر خودش را دارد و می گوید نمی توانید در این زمینه تذکر دهید.

ما هم از رهبری درخواست و تقاضا کردیم تا اگر ایشان صلاح می دانند در این مساله ورود کنند. هر چند آقا کمتر در این زمینه ها وارد می شوند ولی به هر حال مواردی هم بوده است.

امام راحل همیشه توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ما را به اینجا رساندند؛ ٩٨ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند و چرا باید این ٩٨ کم شود؟ خدا نکند مردم حس کنند و فکر کنند بدون آنها می‌خواهیم تصمیم بگیریم.

مقام معظم رهبری همیشه بر مشارکت حداکثری تاکید داشته و دارند. ایشان تصریح کردند که برای من هدف اول مشارکت حداکثری مردم است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.