| کد خبر: 229873 |

قالیباف نیز مانند محسن رضایی ناکام رسیدن به پاستور خواهد بود؟

◄ نمایندگان مقابل رییس

هنوز عمر مجلس یازدهم به یک سال نرسیده است اما برخی نمایندگان این مجلس اصرار بر رئیس جمهور شدن و دل کندن از پارلمان دارند.

تین نیوز

فضای کشور انتخاباتی شده است اما نه در جامعه بلکه این فضا فقط در میان مسئولان و نامزدهای احتمالی جریان اصولگرا وجود دارد. درواقع هر چه که در بین اصولگرایان و به خصوص نمایندگان و اعضای هیات رییسه مجلس اصولگرایی بازار انتخابات ریاست جمهوری 1400 گرم است به همان میزان در بین اصلاح طلبان سردی و بی میلی  دیده می شود. در آن سو اما جامعه و مردم مدت هاست که دیگر مانند انتخابات های گذشته رغبتی به آن نشان نمی دهند و شکاف ایجاد شده بین آنها هر روز هم عمیق تر می شود. با این حال به نظر می رسد مسئولان چندان اهمیتی به این شکاف نداده و همچنان ولع کسب صندلی قدرت به جای خدمت را دارند.  

به گزارش تین نیوز مجلس یازدهم شاید نمونه بارز این مسئله باشد چرا که با وجود آنکه مجلس به عنوان یکی از قوای مهم و تاثیرگذار در امر قانونگذاری است اما در این دوره هم اکثریت نمایندگان و هم اعضای هیات رییسه ترجیح می دهند به جای بهارستان در پاستور خدمت کنند؛ به گونه ای که هر روز بر تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 در بین اصولگرایان افزوده می شود.

 این امر البته صدای خود نمایندگان را نیز در آورده است؛ غلامرضا نوری قزلچه، نماینده مردم بستان آباد و سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در گفتگویی به احتمال کاندیداتوری رئیس مجلس و نواب او در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم واکنش نشان داده و گفته: گفت: « هیئت رئیسه مجلس و ارکان آن به گونه ای القا می کنند که مجلس جای خدمت نیست، مجلس کاره ای نیست، پس برویم در ریاست جمهوری به مردم خدمت کنیم، این عمل فی نفسه تضعیف کننده مجلس است، سکان داران مجلس خیلی اهمیتی برای این مسند و این قوه قائل نیستند و آن را موثر نمی دانند و کاملا بر خلاف فرمایش امام راحل که مجلس را در راس امور می دانستند، عمل می شود.»

درواقع هنوز عمر مجلس یازدهم به یک سال نرسیده است اما برخی نمایندگان این مجلس اصرار بر رئیس جمهور شدن و دل کندن از پارلمان دارند. حالا باید بررسی کرد که چرا این اندازه قوه مقننه در نزد آنها بی اثر جلوه می دهد و چه کاری می توانند در قوه مجریه انجام دهند که قوه قانونگذاری قادر به انجام آن نیست؟

یکی از چهره هایی که در بین مجلسی ها احتمالا نامزدی اش قوی است، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم است. سردار 60 ساله که مدعی جریان نواصولگرایی در بین اصولگرایان است و حالا خودش دیگر با وجود رقیبان تندرو خود از جمله پایداری ها نمی تواند همچنان نامزد جوان انقلابی باشد. با این حال او مدت هاست که سودای ریاست جمهوری را در سر دارد، اما در سال های گذشته با ناکامی مواجه شد و بسیاری معتقدند که تلاش او برای کسب صندلی بهارستان در راستای رسیدن به پاستور بود.

قالیباف بعد از آنکه جای خود را با وجود مخالفت ها و سنگ اندازی های پایداری ها در مجلس، محکم کرد و در نهایت بر صندلی ریاست تکیه زد سفرهای انتخاباتی خود را به شهرهای مختلف ایران آغاز کرد. در این بین اما نباید از انتقادهای تند او نسبت به دولت چشم پوشی کرد. اما اینها فقط یک سمت ماجراست از آن سو او رقیبان داخلی را در مقابل دارد که گذشتن از آنها کاری بس دشوار برای سردار 60 ساله است. او علاوه بر پایداری ها که اکنون هم در مجلس برای او مشکلاتی ایجاد می کنند و توانست با دادن سهم به انها بر صندلی ریاست بهارستان تکیه بزند. آنها هم اکنون برای انتخابات 1400 دوباره مقابل قالیباف قد علم کرده و نامزدی خود را نیز اعلام کرده اند. رقیب دیگر او در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی، رییس قوه دیگر است که اصولگرایان  در انتخابات گذشته پاستور قالیباف را مجبور به کناره گیری به نفع او کردند.

حال سوال اینجاست آیا اصولگرایان اینبار نیز سردار را مجبور خواهند کرد که به نفع کاندیداری دیگر این جریان کنار بکشد؟ او در این دوره از انتخابات چگونه حاضر خواهد بود که پایداری ها را راضی نگه داشته و برای سهم خواهی این جناح اصولگرایی چه راهکاری و استراتژی را در نظر گرفته. اگر او نامزد اصولی این جریان باشد چه سهمی برای آنها در نظر خواهد گرفت؟ با وجود اعلام کاندیداتوری رییسی باز هم قالیباف در میدان رقابت باقی خواهد ماند؟

این فقط یک سمت داستان انتخابات در بین جریان اصولگرایی است چرا که به نظر می رسد بازار انتخابات پاستور بیش از مجلس در نزد آنها داغ است و اهمیت بیشتری دارد چرا که حتی کار به جایی کشیده شده که نمایندگان مجلس وظایف خود را نادیده گرفته و تا حدی فضای مجلس انتخاباتی شده که نمایندگان برای کاندید شدن رییس قوه قضاییه به او نامه می زنند. بنابراین به نظر می رسد اینبار پایداری ها کوتاه نخواهند آمد و سردار باید منتظر بماند در صورت کاندید شدن رییسی صندلی پارلمان را بچسبد به این دورخیزهای ناکام برای رسیدن به پاستور پایان دهد.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.