| کد خبر: 176041 |

FATF باید در مهلت 4 ماهه به ‌ تصویب برسد

دیروز مجلس در جلسه علنی خود میهمان وزیر امور خارجه و معاون سیاسی او بود. پیش‌تر قرار بود این جلسه شنبه این هفته برگزار شود. همان زمان اعلام شده بود که ظریف برای توضیح آخرین فعالیت‌های برجامی اروپا و همچنین ارائه گزارشی درباره وضعیت ایران در نشست اخیر سازمان FATF به مجلس می‌رود. در هر صورت آن جلسه به دیروز موکول شد و ظریف با همراهی عراقچی به همان دلایل گفته‌شده به مجلس رفت. این جلسه حدودا دو ساعت به طول انجامید.

تین نیوز

دیروز مجلس در جلسه علنی خود میهمان وزیر امور خارجه و معاون سیاسی او بود. پیش‌تر قرار بود این جلسه شنبه این هفته برگزار شود. همان زمان اعلام شده بود که ظریف برای توضیح آخرین فعالیت‌های برجامی اروپا و همچنین ارائه گزارشی درباره وضعیت ایران در نشست اخیر سازمان FATF به مجلس می‌رود. در هر صورت آن جلسه به دیروز موکول شد و ظریف با همراهی عراقچی به همان دلایل گفته‌شده به مجلس رفت. این جلسه حدودا دو ساعت به طول انجامید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس وزیر امور خارجه و معاون ایشان مواردی را مطرح کردند مبنی‌بر اینکه آمریکایی‌ها از طریق حوزه‌های اقتصادی در حال واردکردن فشار حداکثری به ایران هستند تا به خیال باطلشان ایران را به فروپاشی نزدیک کنند. همچنین آمریکایی‌ها از طریق رسانه‌ها موضوعات روانی مختلفی را از طرق مختلف در حال پیاده‌کردن هستند. آنان از طریق فشارهای روانی و اقتصادی در پی رسیدن به مطامع خود هستند.

به گزارش ایسنا سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس درباره تلاش‌های برجامی دولت گفت: طبق گفته وزیر امور خارجه، کشورهای اروپایی با وجود فشارهای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در مسئله FATF و CFT با کشورمان همراهی خوبی داشتند که نمونه آن تمدید مهلت چهارماهه برای فراهم‌کردن بستر پیوستن کشورمان به FATF است.

او ادامه داد: بر اساس گزارشی که ظریف ارائه داد،‌ در مذاکره با اروپا، کشورهای غربی قول داده‌اند هم‌زمان با آغاز تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان سازوکار مالی انتقال پول با ایران را اجرا کنند و البته روسیه، چین و هند نیز به این مسئله متعهد خواهند بود.

نعمتی در انتها تأکید کرد: ظریف این موضوع را اعلام کرد که نکند با خودتحریمی حتی قراردادهای دوجانبه کشورمان دچار خدشه شود.

در این جلسه چهار نفر از اعضای کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی نیز نظرات خود را درباره پیوستن ایران به کارگروه مطرح کردند. حسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین، درباره توضیحات مجلسیان گفت: برخی نمایندگان در اظهارات خود نسبت به پیوستن به این کارگروه مالی نقد داشتند و برخی دیگر نیز پیوستن به این کارگروه را تأیید می‌کردند.

به گزارش تسنیم، نقوی به بخشی از اظهارات آقای ظریف در این جلسه اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها از لحاظ سیاسی همچنان بر موضع قبلی خود مبنی‌بر حمایت از برجام پایبند هستند، می‌خواهند این کانال مالی ایجاد شود و پیگیر این موضوع هستند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات، نیز درباره جلسه دیروز گفت: درباره CFT و بیانیه‌ای که اخیرا از سوی این کارگروه مالی منتشر شده، نمایندگان سؤالات و ابهاماتی داشتند که این جلسه در همین راستا برگزار شده است. او افزود: در این بیانیه آمده اروپایی‌ها فشار آوردند که ایران باید شروط را حذف کند، سؤالات نمایندگان عمدتا درباره این مسئله بود که میهمانان توضیحاتی را دراین‌باره ارائه دادند.

سیدجواد ابطحی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، در گفت‌وگو با تسنیم درباره این نشست گفت: در این جلسه، آقای عراقچی همان موضوعاتی را که حین مذاکرات برجام، مطرح می‌کرد، تکرار کرد.

او با اشاره به برخی از اظهارات عراقچی افزود که او اعلام کرد: بعضی از کشورهای دوست هم می‌گویند که اگر می‌خواهیم با شما (ایران) مبادلات بانکی داشته باشیم، باید FATF را بپذیرید و ما باید تابلوی پذیرش را بالا نگه داریم، اما در آینده معلوم نیست که چه اتفاقاتی بیفتد. ممکن است که در آینده با آن همکاری نکنیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر اضافه کرد: «معاون سیاسی وزیر امور خارجه، اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل در موضع ضعف قرار گرفت. آقای ظریف هم در ادامه صحبت‌های عراقچی، مسائلی را مطرح کرد و اشاره‌ای به موضوع SPV (سازوکار ویژه مبادلات پولی بین ایران و اروپا) داشت و گفت اگرچه اروپایی‌ها مذاکرات و تضمین‌ها را طولانی کردند، اما به‌هرحال فعلا در مخالفت با آمریکا، اقداماتی را انجام دادند. SPV نیز که تشکیل شود، مشکلات حل می‌شود. در رابطه با سوییفت هم مشغول مذاکره با آمریکا هستند و در دو هفته آینده به نتایجی دراین‌باره خواهند رسید.

ابطحی در ادامه به بخشی از صحبت‌های وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی پارلمان اشاره کرد و گفت که آقای ظریف در این جلسه گفت: اینکه بعضی از دوستان معتقدند که رعایت استانداردهای FATF خودتحریمی است را نمی‌پذیریم، زیرا ما معتقدیم که نپیوستن به FATF خودتحریمی است و مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اضافه کرد: در این جلسه آقایان ذوالنور، قوامی و فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی، نیز سخنرانی کردند، البته آقای فلاحت‌پیشه در موافقت با پیوستن به FATF صحبت کرد، اما آقایان قوامی و ذوالنور نظر مخالفی نسبت به این کارگروه ویژه اقدام مالی داشتند. در این جلسه درباره موضوعات مطرح‌شده، رأی‌گیری صورت نگرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.