| کد خبر: 175777 |

واکنش به تصمیم جدید FATF در قبال ایران

سومین فرصت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ایران برای تمدید چهار ماهه تعلیق از اقدامات متقابل که روز جمعه از سوی این نهاد اعلام شد، با واکنش‌هایی در داخل ایران روبه‌رو شد.

تین نیوز

سومین فرصت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ایران برای تمدید چهار ماهه تعلیق از اقدامات متقابل که روز جمعه از سوی این نهاد اعلام شد، با واکنش‌هایی در داخل ایران روبه‌رو شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، وزارت‌خارجه ایران پس از اعلام شدن تصمیم جدید FATF در قبال ایران، تاکید کرد که دیپلماسی ایران تلاش خصمانه آمریکا در FATF را خنثی کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه با استقبال از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در تمدید تعلیق ایران از فهرست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی، آن را موفقیت دیگری برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تلاش‌های گسترده آمریکا دانست که با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای خود برFATF و با کمک رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی درصدد بازگرداندن ایران به فهرست سیاه FATF بود.  

قاسمی با ابراز خرسندی از اینکه اکثریت قابل‌توجه اعضای گروه ویژه اقدام مالی تحت‌تاثیر القائات سیاسی آمریکا و معدودی از متحدان آن قرار نگرفتند، در عین حال بخش‌هایی از بیانیه صادر شده را که اقدامات ایران را کامل ارزیابی نمی‌کند، مورد انتقاد قرار داد. او با تاکید بر اینکه FATF باید از انگیزه‌های سیاسی دوری جسته و تنها به گزارش‌های فنی توجه کند، گفت: براساس گزارش‌های فنی که تاکنون به این نهاد ارائه شده است، اکثر موارد فنی مورد درخواست در برنامه اقدام مربوط به ایران به‌صورت کامل اجرا شده و مابقی نیز پس از طی مراحل قانونی مربوط به سه لایحه باقی مانده اجرایی خواهد شد؛ بنابراین انتظار می‌رفت که اجلاس FATF به این واقعیات توجه کرده و از به‌کارگیری برخی عبارات منفی در بیانیه خودداری کند.

قاسمی با محکوم کردن سرسختی هیات آمریکایی در مخالفت با تمدید مهلت برای ایران که ناشی از سیاست‌های متوهمانه و افراط‌گرایانه کاخ سفید است، تاکید کرد مبنای ارزیابی‌های گروه ویژه اقدام مالی از ابتدای تاسیس آن تاکنون اقدامات فنی دولت‌ها بوده و نباید تصمیمات این گروه تحت‌تاثیر فشارها و شانتاژهای سیاسی یک کشور خاص که به قلدری و یکه‌تازی در سطح بین‌الملل عادت کرده است، قرار گیرد. به گفته سخنگوی وزارت‌خارجه ایران، آمریکا نشان داده است که عضو قابل‌اعتمادی در جامعه بین‌المللی نیست و با اقدامات یکجانبه‌گرایانه خود در صدد تخریب همه دستاوردهای چندجانبه‌گرایی است. این موضوع مهم همواره باید مورد توجه اعضای FATF در تصمیمات آتی این نهاد قرار داشته باشد.

توجه دنیا به تلاش ایران

همچنین حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز با اشاره به تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه تبادلات بانکی و مالی، این اقدام را نشان‌دهنده آن دانست که تلاش‌های موثر مجلس و دیگر نهادهای قانونی کشور برای استانداردسازی مقررات بانکی و مالی ایران عمیقا موردتوجه جهان قرار دارد. به گزارش «ایرنا» بعیدی‌نژاد با انتشار این پیام در توییتر افزود: اجلاس هیات‌مدیره FATF به‌رغم تلاش آمریکا و اسرائیل، با تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه تبادلات بانکی و مالی تا جلسه بعدی موافقت کرده است. او گفت: بر اساس بیانیه FATF زمانی که دیگر لوایح قانونی هم نهایی شدند، FATF هر چهار مصوبه را بررسی کرده و مشخص می‌کند که این مصوبات تا چه حد در راستای استانداردهای این نهاد هستند.

گام مثبت در روابط بانکی

از سوی دیگر، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز به این تصمیم FATF واکنش نشان داد و گفت: تمدید تعلیق از لیست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی(FATF)، یک موفقیت دیگر در نبرد حقوقی هوشمندانه‌ای است که دولت و ملت ایران برمبنای معیارهای مشروعیت و مدنیت بین‌المللی در قبال دولت آمریکا تحصیل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، جنیدی درخصوص اثر تمدید تعلیق از لیست سیاه گروه اقدام مالی و بیانیه گفت: باید توجه داشت که تصویب لوایح چهارگانه قبل از هر چیز به خود ما کمک می‌کند که بانکداری بهتری داشته باشیم و امکان نقل‌وانتقالات مالی ناشی از برخی جرائم و تخلفات مالی را کاهش دهیم. به همین دلیل بیش و پیش از هر چیز باید برای بهبود نظام بانکی و مالی خود و حفظ امنیت روابط بانکی و مالی این قدم‌ها را برداریم. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری افزود: بنابراین تلاش دولت تنها برای تامین نظر گروه اقدام مالی(FATF) نبوده است، بلکه برای رسیدن به یک بانکداری سالم‌تر است. در کنار این امر،  بدیهی است که تمدید تعلیق توسط گروه مزبور گام بسیار مثبتی در حفظ ارتباطات بانکی بین‌المللی است و به علاوه زمینه را برای تنظیمات جدید مالی که با دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و چین و روسیه و کشورهای همسایه و... در نظر داریم، فراهم می‌کند.

جنیدی با بیان اینکه این تمدید کمک بزرگی به تمهید مقدمات لازم برای ایجاد ابزار مالی و بانکی ویژه پیشنهادی اتحادیه اروپاست که بخش مهمی از بسته پیشنهادی اتحادیه است، تصریح کرد: ما از زمان خروج آمریکا از برجام که عملی نامشروع و نقض توافق هسته‌ای با ایران و نیز نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بود، با اتکا به اصول و مبانی حقوقی بین‌المللی مجموع اقدامات مبتنی بر مشروعیت و وجاهت بین‌المللی را آغاز کردیم. بقای ما، اروپا، چین و روسیه در برجام و تدارک روش‌های اجرایی ادامه برجام یکی ازاین اقدامات بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.