| کد خبر: 133769 |

علیرضا منظری تشریح کرد:

◄ فرصت‌سازی صنعت هوایی ایران از محاصره قطر

تین نیوز

چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند و تعدادی از تحریم‌ها و مجازات ها را علیه این کشور اعمال کردند. آنها حمایت قطر از مخالفان داخلی، حمایت از ایران، حمایت از داعش و القاعده و گروه‌های افراطگرای اسلامی را دلیل قطع روابط با قطر اعلام کردند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کشور مصر،‌ امارات،‌ بحرین و عربستان سعودی پس از قطع روابط خود با قطر، تمام پروازهای خود را به این کشور به حالت تعلیق در آوردند که به عقیده برخی از کارشناسان صنعت هوانوردی این موضوع برای ایران یک فرصت است.

 

کارشناسان معتقدند؛ ایران می‌تواند تعداد پروازهای هواپیمایی از تهران،‌ شیراز، لار ، بوشهر، بندرعباس به دوحه قطر و همزمان حرکت کشتی‌های باری و مسافری از بنادرجنوبی ایران به قطر را افزایش دهد.

 

در حال حاضر شمار زیادی از شهروندان قطری و خارجی برای سفر به قطر با مشکل بزرگی روبه‌رو هستند که کلید حل آن در دستان ایران است. این اقدامات می‌تواند باعث رونق و سود بزرگ بنادر و فرودگاه‌های‌ استان‌های جنوبی ایران شود.

 

در همین راستا علیرضا منظری کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی کشوری طی یادداشتی عنوان کرده است؛ در چند ساعت گذشته اخبار مرتبط با قطع رابطه چهار کشور عربستان سعودی و بحرین و امارات و مصر با کشور قطر و تصمیم به خروج شهروندان قطری و انسداد تمامی مرزهای هوایی و دریایی و زمینی خود نتایج سیاسی و اقتصادی جدیدی همانند نتیجه یک زلزله قابل توجه را در بر داشته و این کشور کوچک عربی ولی ثروتمند و تاثیرگذار بر روابط منطقه را به صورت جزیره‌ای درآورد.

 

وی در ادامه می‌گوید؛ فارغ از انجام یک تحلیل سیاسی و فقط به جهت ارتباط موضوع با حمل‌‌ونقل هوایی بین‌المللی در منطقه باید اشاره داشت که نظام بین‌الملل با ظهور چالش میان عربستان و قطر در پی گسترش مدیریت ناامنی در منطقه است، با توجه به سرعت تغییر و تحولات و نیازمندی جهان به صلح و آرامش و حفظ بی‌طرفی در مناقشات منطقه‌ای شاید بهترین زمان باشد که در وضعیت فعلی تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و با حفظ آرامش و در چارچوب موافقتنامه‌های بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی و به طور عادی امکان تردد هواپیماهای کشوری حامل مسافر از مرزهای هوایی کشور را فراهم آورد و مانع از تکمیل محاصره قطر شد هر چند عدم مقاومت طولانی مدت قطر در برابر سایر کشورها محتمل خواهد بود.

 

منظری معتقد است، با انسداد مرزهای آن کشور علاوه بر لغو پروازهای هواپیمایی قطر به مقصد چهار کشور مذکور، ارتباط هوایی قطر ایرویز به سمت کشورهای آفریقایی و اروپایی و آمریکای شمالی دچار مشکل شده و ضربه جبران‌ناپذیری را باید تحمل کند و تنها راه نجات آن ایجاد تغییر مسیر هوایی با بهره‌برداری از فضای هوایی کشور ایران هر چند با صرف زمان بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود.

 

گرچه در چنین اوضاع و احوالی رفت و آمد مسافران هوایی ورودی و خروجی از قطر کاهش می‌یابد اما در صورت لزوم می‌توانند مسافران هوایی مذکور از نقطه واسط فرودگاه‌های بین‌المللی کشور ایران استفاده نمایند که در چنین شرایطی ایجاد تسهیلات کافی برای پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و قطر ایرویز راهگشا خواهد بود.

 

او می افزاید؛ اتخاذ چنین سیاستی در چارچوب سیاست‌های اقتصادی- سیاسی منطقه‌ای علاوه بر افزون سازی رونق حمل‌ونقل هوایی منطقه‌ای و افزایش درآمد برای کشور می‌تواند در مذاکرات بعدی هوانوردی کشوری میان دو کشور و گرفتن امتیازات قابل توجه موثر واقع شود. در هر حال اتفاقات فعلی فرصت مناسب سیاسی-اقتصادی را در جهت تامین حداکثری منافع ملی ایجاد کرده که می‌توان همانند رویداد حمله نظامی عراق به کویت تهدید را به یک فرصت طلایی تبدیل کرد.

 

لازم به ذکر است که امروز شرکت هوایی ایر عربیا (Air Arabia) شرکت پروازهای ارزان‌قیمت در منطقه خلیج‌فارس که مقر آن شارجه است، اعلام کرد که پروازهای خود را از شارجه به دوحه و بالعکس از امروز متوقف می‌کند  لذا کسانی که برای پرواز به دوحه بلیت رزرو کرده‌اند یا می‌توانند پول خود را از ایر عربیا پس بگیرند یا بلیتشان را به مقصد دیگری عوض کنند.

 

در اقدامی متقابل شرکت هوایی قطر امروز اعلام کرد تمام پروازهای خود را به عربستان سعودی متوقف کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باید از این فرصت استفاده کرده و بنادر ایران سهم ترانزیت خود را پس بگیرند و بنادر امارات سهم ایران چهل سال تصاحب کردند ما به مرور سهم خود را بگیریم .همینطور بنادر ایران تبدیل به هاب بار منطقه تبدیل کنیم .

    البته ظرفیت ما محدود هست ولی میشود بمرور بنادر تجهیزاتش بالاتر برد .
    همچنین ایران باید سهم ترانزیت هوایی خود پس بگیرد