| کد خبر: 132286 |

قبل از برجام کشتی ایرانی ۳ ماه در مقصد روی آب می‌ماند

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان: برجام روند تجارت دریایی را تسهیل کرده است تا جایی که کشتی ایرانی که در مقصد ۳ ماه روی آب می‌ماند اکنون با حل مشکلات بانکی و گمرکی تردد آسان و روانی در آب‌های بین‌المللی دارد.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از احتمال صادرات ۱.۵ میلیون تنی گندم از بندر امام تا سال جاری خبر داد وگفت: برجام روند تجارت دریایی را تسهیل کرده است تا جایی که کشتی ایرانی که در مقصد ۳ ماه روی آب می‌ماند اکنون با حل مشکلات بانکی و گمرکی تردد آسان و روانی در آب‌های بین‌المللی دارد.

 

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز سوم خرداد و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اصحاب رسانه از بندر امام خمینی بازدید کردند.

 

سعداله عبداللهی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان پس از این بازدید در نشست خبری به انتخابات موفقیت‌آمیز ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

وی به معرفی بنادر استان خوزستان پرداخت و با بیان اینکه این استان دارای ۷ بندر است گفت: بنادر امام، خرمشهر و آبادان جزو بنادر تجاری و ۴ بندر سجافی، شادگان، اروندکنار و چوئبده جزو بنادر کوچک و محلی هستند که بیشتر برای توسعه معیشت مردم و کاربرد محلی دارد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه بندر امام ۵۸ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد گفت: این بندر با ۱۱ هزار هکتار اراضی یکی از بزرگترین بنادر کشور است و صاحب ۴۰ پست اسکله عملیاتی فعال است.

 

به گفته عبداللهی سالانه بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی از طریق بندر امام مبادله می‌شود.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از دو موفقیت اخیر این بندر در بخش سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: برگزاری مزایده واگذاری اپراتوری بزرگترین ترمینال غلات کشور به بخش خصوصی انجام شد و عملیات تحویل به اپراتور جدید در کمال آرامش انجام شد.

 

وی همچنین خبر داد که گام نهایی مزایده واگذاری اپراتوری ترمینال کانتینری بندر امام انجام شده و تا ۲ هفته آینده پاکت‌های قیمت شرکت‌کنندگان بازگشایی می‌شود و سرمایه‌گذار باید با سرمایه ۱۲ هزار میلیارد ریالی وارد مزایده شود و گفت: با فعالیت این ترمینال کانتینری ظرفیت عملیاتی از ۲ هزار TEU به ۶ هزار TEU طی ۱۴۴ سال افزایش پیدا می‌کند.

 

عبداللهی از دستاوردهای بندر امام طی سال ۹۵ خبر داد و گفت: در سال ۹۵ موفق شدیم خط مستقیم کشتیرانی کانتینری بین بندر امام با بنادر بزرگ را برقرار کنیم. این موفقیت موجب کاهش حمل هزینه کالا و توسعه سرمایه‌گذاری در بندر را فراهم کرد. اکنون بزرگترین ترمینال‌های تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام قرار دارد و این بندر به عنوان کانون بارگیری غلات کشور به هاب غلات کشور معروف است.

 

وی همچنین از برنامه این بندر برای نوسازی تجهیزات بارگیری و تخلیه کالا خبر داد و گفت: دو دستگاه جرثقیل باری با ظرفیت ۱۰۰ تن ظرف چند ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین خبر داد: بندر امام به عنوان یکی از مهمترین بنادر نسل سومی کشور است که تاکنون بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی آن در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و تمام عملیات تصدی اجرایی به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.

 

عبداللهی توضیح داد که بندر امام بندری چند منظوره است که همه نوع خدمات به هرنوع کالایی ارائه می‌دهد و در عین حال گفت: با احداث دو پست اسکله ۳۷ و ۳۸ که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شد در سال جدید به شناورهای مخفی هم خدمات می‌دهیم.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه این بندر در توسعه خدمات لجستیک بندری فعالیت‌های زیادی داشته است گفت: در سال‌های اخیر موفق شدیم یکی از کارخانجات تولید روغن از دانه روغنی را احداث و به بهره‌برداری برسانیم. این کارخانه با ظرفیت دو میلیون تنی در ۳ فاز طراحی شد که فاز نخست آن در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. تجهیزات توسعه فاز ۲ و ۳ خریداری شده و در شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی از توسعه شبکه ریلی بندر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۴۰ کیلومتر خط ریلی در داخل بندر امام وجود دارد و کلیه ترمینال‌ها، انبارها و سیلوهای بندر امام به خطوط ریلی متصل است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: در حال حاضر دو فقره ترمینال اختصاصی ریلی با مشارکت بخش خصوصی برای حمل ریلی غلات در بندر وجود دارد که یکی به بهره‌برداری و دیگری در دست احداث است. همچنین دو فقره ترمینال اختصاصی برای حمل فولاد وجود دارد که در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.

 

عبداللهی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند توسعه خط ریلی بندر امام به اهواز گفت: هم‌اکنون خط ریلی اهواز به بندر امام یعنی از اهواز تا سربندر کامل و دو خطه شده است و از شهر به بندر ۱۲ کیلومتر در دست اجراست. هم‌اکنون بیش از دو سوم فولاد صادراتی کشور از طبق ریل انجام خواهد شد که تاثیر بسزایی در حمل کالا از طریق ریل خواهد داشت.

 

وی همچنین از تاثیر برجام در بهبود وضعیت بنادر کشور به ویژه بندر امام خمینی خبر داد و گفت: بعد از برجام در سال ۹۵ اولین خط مستقیم کشتی‌های سایز بزرگ و کانتینری از بنادر شرق دور به بندر امام خمینی متصل شد و بعد از ۵ سال شاهد این هستیم که هر ۱۵ روز یکبار از طریق این خط مستقیم کشتی‌های ۷ هزار کانتینری وارد بندر امام می‌شود.

 

وی گفت: بعد از برجام تردد شناورهای با پرچم ایران در آب‌های بین‌المللی برقرار شد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: هم‌اکنون روند تجارت دریایی تسهیل شده است و این در حالی است که در دوره تحریم کشتی‌های ایرانی اجازه ورود به بنادر کشورهای دیگر را نداشتند تا جایی که کشتی ما ۳ ماه روی آب می‌ماند تا بلکه مشکلات بانکی، گمرکی و اسنادی حل شود و بتواند در مقصد عملیات مربوطه را انجام دهد.

 

عبداللهی از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به مشارکت در طرح‌های بندری خبر داد و گفت:  احتمالا برنامه توسعه ترمینال کانتینری با ظرفیت ۶۰۰ هزار TEU با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی به زودی منعقد خواهد شد.

 

به گفته وی توسعه بازارهای صادراتی بعد از برجام محقق شد تا جایی که اکنون صادرات محصولات پتروشیمی از بندر امام افزایش پیدا کرده است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با پیش‌بینی صادراتی ۸۰۰ تا ۱.۵ میلیون تنی گندم از بندر امام در سال جاری خبر داد: میزان سرمایه‌گذاری در این بندر رو به افزایش است و اکنون این بندر به قطب بزرگ صنعتی و خدماتی با اشتغال ۸ هزار نیروی انسانی تبدیل شده است.

 

وی توضیح داد: عملیات تخلیه و بارگیری در  بندر امام در سال گذشته ۴۲.۵ میلیون تن بوده است که با رشد ۸ درصدی ۳۵ درصد کل عملیات تخلیه و بارگیری کل بنادر کشور را شامل می‌شود.

 

عبداللهی همچنین در خصوص تاثیر تکمیل کریدور شماره ۱۰ که شامل بندر امام تا مرز بازرگان می‌شود گفت: تکمیل این کریدور به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی غرب کشور از تئوری‌های آقای آخوندی که از دانشمندان حوزه حمل ونقل کشور محسوب می‌شود. با تکمیل این کریدور کشورهای حوزه قفقاز، عراق و ترکیه می‌توانند از امکانات آن بهره‌مند شوند و همچنین در صورت تکمیل این کریدور عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امام یک سوم افزایش خواهد داشت.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.