| کد خبر: 211529 |

وعده نسیه دولت به تهرانی‌ها/اورهال اتوبوس‌های فرسوده دراولویت بود

در نامه‌نگاری‌های انجام شده از سوی مسئولان دولتی برای پیگیری وعده رییس جمهور در خصوص پرداخت قسط اول ۵۰۰ اتوبوس برای تهران تاکید شده اورهال شدن(تعمیرات اساسی)اتوبوس‌های فرسوده در اولویت است.

تین نیوز

در نامه‌نگاری‌های انجام شده از سوی مسئولان دولتی برای پیگیری وعده رییس جمهور در خصوص پرداخت قسط اول ۵۰۰ اتوبوس برای تهران تاکید شده اورهال شدن(تعمیرات اساسی)اتوبوس‌های فرسوده در اولویت است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، ۲۴ فروردین ماه رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا به موضوع حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: اگر در تهران مثلاً ۵۰۰ اتوبوس مورد نیاز است و در استان‌های دیگر هم مجموعاً ۱۵۰۰ اتوبوس مورد نیاز است اگر بتوانند، اتوبوس داخلی و یا خارجی را تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، یعنی تحویل داده شود، آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه کمک کنیم، مخصوصاً در قسط اولی که باید پرداخت کنند تا اتوبوس آماده شود، به عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند.

چند روزی به پایان مهلت اعلام شده باقی مانده است اما به نظر می‌رسد این بار نیز وعده رئیس جمهور در خصوص اتوبوس بی سرانجام است.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از این در گفتگو با یکی از رسانه‌ها در خصوص سرانجام نقد کردن ۵۰۰ اتوبوس دولتی گفته بود: به شهردار تهران پیشنهاد کرده‌ام قرار داد خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با کارخانه‌ها داخلی بسته تا قسط اول خرید را دولت بپردازد.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اما امید چندانی به نقد شدن ۵۰۰ اتوبوس برای تهران ندارد. او پیش از این گفته است: بر مبنای این دستور بعد از تأمین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به شهر تهران، باید قسط اول را دولت و بقیه اقساط را شهرداری تهران پرداخت کند.

او با تأکید بر اینکه دستور رئیس جمهور مبنی بر تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت بوده است و ۹ روز دیگر این مهلت به اتمام می‌رسد، افزود: اتوبوس آماده‌ای در کشور وجود ندارد که شهرداری تهران تا پایان اردیبهشت آن را خریداری کند. در ضمن واردات اتوبوس نیز به علت اجرای قانون «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» ممنوع شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان بیان کرد: شهرداری تهران در حال پیگیری برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است اما بعید می‌دانم که مدت باقی مانده نتیجه‌ای حاصل شود.

نامه نگاری‌هایی که در این مدت برای نقد شدن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شده نشان می‌دهد از ابتدا اولویت دولت با اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده (بازسازی - تعمیر اساسی) بوده است.

در نامه‌ای که محمود واعظی پس از دستور رئیس جمهور ارسال می‌کند به وزیر کشور نوشته، است «همان طور که قبلاً نوشته بودم اولویت اول اورهال اتوبوس‌های زمین گیر شده در تهران و کلان شهرها است و خرید در صورت امکان تولید تا پایان اردیبهشت ماه است.»

تاکید برقید زمانی پایان اردیبهشت ماه با توجه به اینکه خودروسازان داخلی امکان تولید اتوبوس در این مدت را ندارند یعنی باز هم وعده‌ای نشدنی از سوی رئیس جمهور برای تهرانی‌ها.

 

پس از آن شهردار تهران نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور در خصوص تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اتوبوسرانی شهر تهران از پاسخ مثبت برخی خودروسازان برای تولید این میزان اتوبوس خبر می‌دهد. در آن نامه اشاره می‌کند: «با توجه به لزوم تأمین قطعات آماده سازی خط و تولید هیچکدام امکان تحویل در سه ماه آینده را ندارند اما در صورت عقد قرارداد و دریافت پیش پرداخت می‌توانند بعد از سه ماه تحویل اتوبوس‌ها را آغاز کند.»

در این نامه اشاره شده با توجه به شرایط معابر و تعداد مسافر استفاده از مینی بوس در برخی از خطوط شهری نسبت به اتوبوس ارجحیت دارد و می‌توان با اعتبار لازم برای خرید یک دستگاه اتوبوس نسبت به تأمین حداقل ۴ مینی‌بوس به افزایش تعداد بیشتری صندلی به ناوگان اقدام کرد.

در این نامه پیشنهاد شده واردات اتوبوس‌های دست دوم با توجه به شرایط اپیدمی بیماری کووید ۱۹و لزوم به کارگیری هر چه سریع‌تر ناوگان نیز می‌تواند به تأمین ناوگان شهری کمک زیادی کند در این نامه از رئیس جمهور درخواست شده زمان تعیین شده برای اتوبوس‌ها افزایش یابد و این دستور شامل مینی‌بوس و اجازه واردات اتوبوس و مینی بوس نو و کارکرده موافقت شود.

پس از این نامه به رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌شود «اگر مشکلی در عرض نیمایی ندارد ریال آن را تأمین می‌کنند»

اما با وجود نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های انجام شده هنوز اتوبوسی از محل وعده رئیس جمهور برای تهران نقد نشده است و تمام راه‌های تحقق این وعده نیز از سوی دولت بسته شده است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.