| کد خبر: 194864 |

پول پارو‌کردن با «اتوبوس‌قرمز»

«ردباس» بزرگ‌ترین بلیت‌فروشی اتوبوس در جهان، از یک ایده ساده به سامانه‌ای بزرگ تبدیل شده است.

تین نیوز

«ردباس» بزرگ‌ترین بلیت‌فروشی اتوبوس در جهان، از یک ایده ساده به سامانه‌ای بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، اتوبوس قرمز استارتاپ فروش بلیت آنلاین اتوبوس در هند، یکی از جالب‌ترین داستان‌های استارتاپی جهان را دارد؛‌ کسب‌وکار نوپایی که از هیچ، بر پایه دوستی و یک ایده ساده به دنیا آمده و حالا جزو پول‌سازترین استارتاپ‌های هندی است. ردباس را گروهی از دانشجویان هندی ساخته‌اند که بیش‌ترشان زمانی در دانشگاه‌های بزرگ جهان درس خوانده‌اند.

تولد ایده از هرج‌ومرج

ایده رد باس در سال2005 به ذهن فاندرا سما رسید. او که برای گذراندن تعطیلات از بنگلور به حیدرآباد رفته بود، نتوانست برای سفر بازگشت بلیت اتوبوس پیدا کند. یک روز تمام در شهر سرگردان شده بود تا کسی فقط یک قطعه بلیت به او بفروشد اما اثری از بلیت نبود. در کمال تعجب دیده بود که صندلی‌های خالی در بعضی اتوبوس‌ها وجود دارد اما راننده‌ها بدون این‌که کسی را سوار کنند، به مسیرشان ادامه می‌دهند. مشکل بزرگ، نبود یک کانال ارتباطی قوی و درست، بین آژانس‌های مسافرتی و اتوبوس‌ها بود. هر دو طرف برمبنای یک مدل قدیمی با هم کار می‌کردند و آمار دقیقی از وضعیت لحظه‌ای هم نداشتند. از طرف دیگر، آژانس مسافرتی چون قبلا از مشتری پول گرفته بود، لزومی نمی‌دید تلاشی برای بهتر شدن وضعیت راننده کند.

اگر کسی بلیت اضافه می‌خواست باید حضوری به آژانس می‌رفت و بعد از مدتی دوندگی شماره راننده را پیدا می‌کرد، با او تماس می‌گرفت و بلیت را رزرو می‌کرد. در نهایت، ‌قیمت مشخصی وجود نداشت و ممکن بود در شرایط پرمسافر قیمت‌ها بدون ضابطه‌ای مشخص و صرفا بر اثر نظر راننده و آژانس افزایش داشته باشد. همان‌ زمان به فکر فاندرا سما رسید که یک سامانه آنلاین می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند. ایده‌اش را با دوستانش در میان گذاشت و 3نفر از آن‌ها تصمیم گرفتند او را در ایجاد این ایده تجاری جالب همراهی کنند.

انتخاب یک نام «سریع»

برای نامگذاری استارتاپ جدید چند المان خاص درنظر گرفتند تا هم خواست بنیانگذاران استارتاپ تامین شود و هم مردم بتوانند آن‌را راحت تلفظ کنند. رنگ قرمز برند، ‌از رنگ سازمانی خطوط هوایی «ویرجین»‌ آمده بود که توسط ریچارد برنسون‌ تاسیس شده بود.  سما که یک زندگینامه از برنسون را خوانده بود، می‌خواست برند جدیدش شبیه چیزی باشد که او ساخته است. در ضمن او باید نامی را انتخاب می‌کرد که «سریع» بودن و «سهولت»‌را برساند و با اتوبوس و بلیت اتوبوس نیز ارتباطی داشته باشد، به همین دلیل، ‌نام ردباس یا اتوبوس قرمز را انتخاب کرد.

شروع با 5صندلی

 استارتاپی که در سال2006 با یک اپراتور، ‌5صندلی در یک اتوبوس و 5هزار روپیه سرمایه آغاز به‌کار کرد، ‌حالا 10هزار اتوبوس را در کنترل دارد و دست‌کم روزانه 5هزار بلیت می‌فروشد. ردباس مدت‌هاست که یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌ها معرفی شده که سرعت رشد بسیار بالایی دارد. به‌جز هند، این استارتاپ حالا در کلمبیا، اندونزی، پرو، مالزی و سنگاپور شعبه‌هایی دارد.

رمز موفقیت:‌پشتیبانی خوب

ارزان بودن بلیت‌های ردباس فقط یکی از مزیت‌های پرفروش‌ترین پلتفرم اتوبوسی جهان است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ردباس که باعث جلب نظر مشتری‌ها شده، بخش پشتیبانی است که مشتری را تا لحظه حل مشکل همراهی می‌کند و کسانی که بخواهند در آن استخدام شوند، باید دوره‌های ویژه‌ای را بگذرانند. برگزاری تورهای گردشی، ارائه انواع بلیت‌های کاغذی و الکترونیکی و حتی استخدام راننده‌های اتوبوس جزو سرویس‌های خاصی هستند که از طریق همین پلتفرم انجام می‌شود و باعث جلب مشتری شده است.

چالش تراکنش‌های بد

بزرگ شدن هر استارتاپی چالش‌هایی نیز دارد. ردباس مثل خیلی از استارتاپ‌هایی که با سرعت بالایی رشد می‌کنند، یک مشکل مشترک دارد؛ این‌که لزوما بقیه سیستم‌ها با سرعت رشد آن‌ها هماهنگ نیستند یا نمی‌توانند نیازهایشان را پاسخ بدهند. به‌عنوان یک استارتاپ با تراکنش مالی بالا، یکی از چالش‌های ردباس مربوط به درگاه‌های پرداخت پول در هند است. این‌طور که رئیس استارتاپ می‌گوید، از کل تراکنش‌های روزانه دست‌کم یک چهارم‌شان از دست می‌روند، صرفا به‌خاطر این‌که درگاه‌های پرداخت نمی‌توانند حجم بالای تراکنش در یک مدت مشخص را تاب بیاورند. یکی دیگر از چالش‌های جدی، حفظ استانداردهای سازمانی در کشورهای دیگر است چون قرار است همین سیستم پشتیبانی و حمایت که در هند به خوبی کار می‌کند، طبق استانداردهای کشورهای دیگر هم کارش را به خوبی انجام بدهد. برای غلبه بر این چالش، گروه مدیران باید ویژگی‌های مختلفی، ازجمله فرهنگ و آداب ملت‌های مختلف، میزان توقع از یک شرکت یا حتی جزئیات مربوط به سبک زندگی ملل هدف را بدانند.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.