| کد خبر: 171847 |

5000دلار؛ جریمه تف‌کردن در خیابان

بررسی قوانین سایر کشورها برای مقابله با عادت‌های زشت مردم

تین نیوز

برای خیلی از ما پیش آمده‌است که در خیابان‌‌های شهر مجبور به تحمل رفتار زننده دیگران شده‌ایم و حتما برایتان پیش آمده‌است که پس از تذکر دادن، با برخوردی زننده‌تر از رفتار اول مواجه شده‌باشید؛ کسی جلوی پایتان آب‌دهان می‌اندازد، وقیحانه به چشمتان نگاه می‌کند و به راهش ادامه می‌دهد یا شاید یک کیسه زباله، مانند نارنجکی که از طبقه بالای یک ساختمان به پایین پرتاب شده، جلوی پایتان منفجر شود. مثال چنین رفتارهایی بی‌شمار است؛ آن هم در آشفته‌‌شهری به نام تهران.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از همشهری، اما دولت‌‌ها و شهرداری‌ها در گوشه و کنار جهان به این موضوع پی برده‌اند که ظاهرا حق اجتماعی دیگران زمانی حق است که قانونی بالای سرش باشد؛‌از این‌رو مجازات‌‌هایی را برای این دست رفتارها درنظر گرفته‌اند. در بسیاری از کشورهای جهان، تف‌کردن در خیابان صحنه‌ای رایج است که در طول یک روز بارها و بارها مشاهده می‌شود اما این ماجرا در کشوری مانند سنگاپور که به داشتن پاک‌ترین خیابان‌ها مشهور است، کاملا متفاوت است. سنگاپور از اوایل دهه1980 قانون ممنوعیت انداختن آب دهان در خیابان‌ها را تصویب کرد که پس از شیوع بیماری «سارس» در سال2003 به‌صورت جدی اجرا شد. این قانون در سال2014 رفتارهای زننده دیگری مانند سیگار کشیدن در مناطق ممنوعه، انداختن زباله در خیابان و ادرار کردن در خیابان را نیز شامل شد و اجرای آن به‌عهده گروهی متشکل از 153داوطلب افتاد تا در خیابان‌ها متخلفان را شناسایی و جریمه کنند. فردی که برای بار اول حین ارتکاب جرم مشاهده شود، ‌برگه جریمه‌ای به مبلغ 1000دلار سنگاپور دریافت می‌کند، تکرار جرم برای بار دوم جریمه‌ای 2000دلاری دارد و دفعات بعد جریمه‌ای 5000دلاری خواهد داشت.

در کشورهای دیگر مانند آمریکا، انگلستان، ‌استرالیا، چین و هنگ‌کنگ بیرون ریختن آب دهان و زباله در فضای عمومی جرم محسوب شده و مجازات و جریمه به‌دنبال دارد. برای مثال در شهر هانگژو چین، از اول مارس سال‌2016 و پیش از آغاز نشست گروه بیست در این شهر، ریختن آب دهان و زباله در خیابان به‌عنوان رفتاری غیرمتمدنانه اعلام شد، متخلف حدود 20دلارجریمه می‌شود و تخلف او به‌عنوان سابقه مجرمانه ثبت خواهد شد. مقدار این جریمه در هنگ‌کنگ به 200دلار نیز می‌رسد. بیرون انداختن زباله از خودروی درحال حرکت و چسباندن یا انداختن آدامس جویده‌شده به سطحی از فضاهای عمومی نیز شامل جریمه‌هایی مشابه است. پیش از این نیز قانون منع تف‌کردن در شهرهای بزرگ دیگر چین مانند شانگهای و گوانگژونگ از سال‌2003 و با شیوع بیماری سارس تصویب شده‌بود اما اجرای آن چندان موفقیت‌آمیز نبود. در کشورهایی نظیر آمریکا یا بریتانیا، ‌افسران پلیس مسئولیت برخورد با متخلفان را به‌عهده دارند. اگر در یکی از شهرهای انگلستان افسران پلیس در سطح شهر، فردی را حین پرتاب کردن ته سیگار یا هر نوع زباله دیگری در خیابان مشاهده کنند، می‌توانند بلافاصله برگ جریمه‌ای 1000پوندی به متخلف بدهند که تنها 14روز فرصت پرداخت دارد. تقریبا تمامی ایالت‌های آمریکا نیز قانون منع ریختن زباله و آب دهان در خیابان را تصویب و اجرا کرده‌اند. کشور قطر نیز در گروه کشورهایی است که به پاکی خیابان‌های خود بهای زیادی می‌دهد؛ از این‌رو شهروندانی که زباله یا ته‌مانده غذای خود را در خیابان بریزند 100ریال قطر، افرادی که در خیابان تف کنند 200ریال و افرادی که زباله‌های خود را خارج از مکان‌های ویژه زباله رها کنند 500ریال قطر جریمه خواهند شد.

عابران پیاده متخلف نیز در کشورهای مختلف جهان در معرض جریمه‌های سنگین قرار دارند. آلمان، مجارستان، سوئیس، کانادا، ایالات‌متحده، برزیل، هندوستان، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند و زیمبابوه کشورهایی هستند که قانون جریمه عابر پیاده درصورت عبور از مناطق غیرمجاز و خط‌‌کشی نشده را اجرا می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.