| کد خبر: 182628 |

پیشنهاد شهرداری تهران:

◄ کرایه‌ها طبق تورم افزایش یابند

شهرداری تهران پیشنهاد داده تا قیمت بلیت حمل‌ونقل عمومی و کرایه تاکسی طبق تورم در پایان سال 97 تغییر کند.

تین نیوز

شهرداری تهران پیشنهاد داده تا قیمت بلیت حمل‌ونقل عمومی و کرایه تاکسی طبق تورم در پایان سال 97 تغییر کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، طبق لایحه کرایه تاکسی، نرخ بلیت مترو و اتوبوس که شهرداری به شورای شهر تهران ارائه کرده، شهرداری نرخ مشخصی برای سال ۹۸ پیشنهاد نکرده و مبنا افزایش قیمت‌ها نرخ تورم اعلامی تا پایان سال ۹۷  است.

در لایحه نرخ بلیت مترو، شهرداری پیشنهاد کرده است: «افزایش نرخ بلیت مترو شهر تهران در سال ۹۸ حداکثر به میزان نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی در پایان سال ۹۷ نسبت به نرخ‌های مندرج در جدول ذیل ماده‌واحده «مصوبه تعیین قیمت بلیت متروی تهران در سال ۱۳۹۷» مصوب ۹۶.۱۲.۱۳ شورای اسلامی شهر تهران باشد و زمان  اعمال نرخ‌های جدید را هم  از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال آینده پیشنهاد کرده است.»

در تبصره یک این لایحه آمده است: «در هنگام ثبت ورود توسط مسافرین دارای کارت بلیت مبلغ‌دار کمترین بهای کارت بلیت مبلغ‌دار از اعتبار کارت کسر می‌شود و در هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طی شده مابه‌التفاوت مبلغ سفر از اعتبار کارت کسر خواهد شد. درصورتی‌که دارندگان کارت بلیت مبلغ‌دار در هنگام خروج، بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار ندهند مابه‌التفاوت بالاترین بهای کارت بلیت مبلغ‌دار، از اعتبار کارت ایشان کسر خواهد شد.»

همچنین  هزینه چاپ، صدور و پشتیبانی کارت بلیت الکترونیک بی‌نام؛ مبلغ 50 هزار ریال و غیرقابل استرداد تعیین می‌شود. همچنین این هزینه برای کارت بلیت الکترونیک بانام با درج مشخصات شخصی متقاضیان؛ مبلغ  80 هزار  ریال و غیرقابل استرداد است.

همچنین در لایحه «تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌رانی شهر تهران در سال ۱۳۹۸» هم پیشنهاد شهرداری افزایش به میزان نرخ تورم اعلامی تا پایان سال ۹۷ است.

در تبصره نخست این لایحه آمده است: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود با توجه به صورت‌های مالی حسابرسی شده و بهای تمام‌شده مورد تائید حسابرس تعیین‌شده از سوی شورای شهر تهران، نسبت به‌پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سنواتی خود اقدام و مابه‌التفاوت بهای تمام‌شده با درآمد حاصل از جابجایی مسافر (درآمد کارت بلیت) را به شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران پرداخت و پنجاه (۵۰%) درصد از مابه‌التفاوت پرداختی را در دفاتر مالی شهرداری به‌حساب بدهی دولت منظور کند.

در تبصره دو این لایحه به شرکت‌های خصوصی که ناوگان خود را بازسازی کرده‌اند اجازه داده‌شده  حداکثر تا ۲۵ درصد بیش از نرخ‌های مصوب سال ۹۸ کرایه دریافت کنند.

بازسازی کامل ناوگان باید به تائید «معاونت فنی شرکت واحد اتوبوس‌رانی» رسیده باشد. زمان پیشنهادی برای افزایش قیمت اتوبوس نیز اردیبهشت‌ماه است.

در لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی نیز شهرداری در لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی بازهم شهرداری پیشنهاد خود را تکرار کرده و تنها زمان اجرای نرخ‌های جدید را از تاریخ پانزدهم فروردین ۱۳۹۸، پیشنهاد کرده است.

در این لایحه پیشنهادشده شهرداری تهران مجاز باشد با استفاده از  سامانه‌های هوشمند نسبت به محاسبه نرخ کرایه براساس سرعت متوسط حمل‌ونقل در معابر توسط یک سامانه هوشمند مرکزی و اطلاع‌رسانی آن و اتصال آن به‌تمامی سامانه‌های پرداخت الکترونیکی بر مبنای نرخ پایه ماده یک این لایحه اقدام کند.

در تبصره سه این لایحه آمده است: شهرداری تهران مجاز است تا سقف هشتاد (۸۰ درصد) به نرخ کرایه انواع تاکسی‌های ارائه‌دهنده خدمات ویژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شرکت‌هایی که حسب تشخیص آن سازمان از تاکسی‌های ارائه‌دهنده خدمات ویژه برخوردارند، اقدام کند. تعیین نرخ توسط این تاکسی‌ها به‌وسیله تاکسی‌متر انجام‌شده و برچسب نرخ، مطابق با نوع خودرو برای اطلاع شهروندان در داخل تاکسی نصب خواهد شد.

این لایحه باید پس از تصویب در کمیسیون‌های تخصصی در صحن شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برسد و پس از تائید و ابلاغ فرمانداری قابلیت اجرایی دارد.

کرایه حمل‌ونقل عمومی سال‌هاست به دلیل ملاحظات اجتماعی به‌طور واقعی افزایش نیافته است و این مسئله یکی از دلایل اصلی عدم نوسازی مناسب ناوگان عمومی شهری در تهران و دیگر شهرها است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.