| کد خبر: 175975 |

◄ تهدید جان مسافران در پی افزایش سرقت تجهیزات جاده‌ها

از آخرین باری که یکی از مدیران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سرقت تابلوهای مربوط به ایمنی و تجهیزات بین‌راهی خبر داده است خیلی نمی‌گذرد که بازهم یکی دیگر از مدیران سازمان راهداری این بار در خوزستان از تکرار این وضعیت گلایه کرده است.

تین نیوز

از آخرین باری که یکی از مدیران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سرقت تابلوهای مربوط به ایمنی و تجهیزات بین‌راهی خبر داده است خیلی نمی‌گذرد که بازهم یکی دیگر از مدیران سازمان راهداری این بار در خوزستان از تکرار این وضعیت گلایه کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفته است در ۱۰ ماه گذشته حدود۳۹ هزار تابلو مرتبط با علائم راهنمایی رانندگی در جاده‌های استان نصب‌شده که از این تعداد بیش از ۳ هزار تابلو به سرقت رفته است. غلام‌عباس بهرام‌نیا با اشاره به سرقت ۳هزار تابلو راهنمایی رانندگی در خوزستان گفته است: کابل‌های دوربین ثبت تخلفات نیز به سرقت رفته و حتی در مواردی دوربین‌ها به‌وسیله سلاح شکسته می‌شوند.

کمبود دوربین ثبت تخلفات یکی از دلایل سرقت از جاده‌ها عنوان می‌شود و گفته می‌شود اگر نصب دوربین‌ها افزایش یابد امکان کنترل جاده‌ها بیشتر است. دراین‌باره با رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت‌وگو کردیم. او ضمن اینکه از خسارت سالانه واردشده به راه‌ها در پی افزایش سرقت‌ها خبر می‌دهد، می‌گوید: این سرقت‌ها عامل افزایش تصادفات به‌خصوص در راه‌های کویری شده است، چراکه در مسیرهای بیابانی و کویری که تردد کمتر است امکان سرقت گارد ریل‌ها وجود دارد و راحت‌تر است.

 در ایام اربعین که میزان سفرهای جاده‌ای افزایش پیدا می‌کند آیا با مشکل سرقت تابلو مواجه هستید؟

به دلیل افزایش سفرها بله. اما تا الان اطلاعاتی هم در این زمینه جمع نکردیم چراکه در مقایسه با سرقت علائم در روزهای معمولی سال در جاده‌های کشور بسیار ناچیز است ضمن اینکه معنویت این مراسم باعث می‌شود اصلا عدد و ارقام را لحاظ نکنیم. اما به‌طورکلی در شهرها و جاده‌ها نیازمند این هستیم که مردم با فرهنگ بیشتری نسبت به ارتباط با راه و جاده رفتار کنند. اکنون خسارت‌هایی که در پی سرقت تابلو و تأسیسات در روزهای عادی و در طول سال شامل حال کشور می‌شود خیلی بیشتر از ایام خاصی مثل اربعین است.

بیشتر در کدام استان‌ها درگیر موضوع سرقت علائم و تجهیزات راهی هستید؟

متأسفانه در استان‌های جنوبی و یا استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان که تردد کمتری در جاده‌های این استان‌ها انجام می‌شود بیشتر شاهد دزدی هستیم. در یزد هم این مسئله دیده می‌شود. در جاده‌هایی که در مناطق بیابانی قرار دارند به‌خصوص دشت و حتی در برخی استان‌های غربی مثل کردستان هم شاهد سرقت هستیم. در جاده‌های کویری اصفهان هم اخیرا گزارش‌هایی از سرقت تجهیزات مربوط به راه داشتیم.

عامل اصلی، کمبود دوربین‌های ثبت تخلفات است و یا مورد دیگری؟

از وقتی قیمت میلگرد، آهن، فولاد و آلومینیوم افزایش ‌یافته است و این محصولات گران شده است، سرقت تابلوها و باز کردن گاردریل‌ها افزایش یافته است، طوری که اکنون این مسئله در حال تهدید ایمنی و سفر کاربران جاده است.

یعنی این وضعیت روی افزایش تصادفات رانندگی هم تأثیر گذاشته است؟

خب تقریبا در استان‌های مهمی این تابلوها به سرقت رفته‌اند، ضمن اینکه به دلیل خستگی چشم راننده در جاده‌های کویری و بیابانی نیازمند نصب علائم بیشتری در این مسیرها هستیم و از قضا بیشترین حجم تصادفات را در جاده‌های کویری داریم که یکی از دلایل آن این است که تابلوهای مربوط به ایمنی را در این جاده‌ها سرقت می‌کنند.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.