| کد خبر: 162267 |

یک فعال حمل و نقلی مطرح کرد:

◄ چرا طرح کاهش سقف سرعت مجاز نباید متوقف شود؟

تمام کشورهای پیشرفته از هر راهکار و یا طرحی که هرچند ناچیز موجب کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای می‌شود استقبال می‌کنند. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که اگر در طول روز چراغ خودروها روشن باشد ۳ / ۰ درصد میزان تصادفات کاهش می‌یابد.

تین نیوز

تحقیقات نشان می‌دهد که به ازای کاهش هر ۱۰ کیلومتر سرعت در ساعت  ۳۰ درصد میزان مرگ‌ومیر و تصادفات کاهش می‌یابد که درصد قابل‌توجه ای است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل در واکنش به خبر منتفی شدن کاهش سقف سرعت مجاز در راه‌های کشور گفت: بهتر است تا زمانی که جاده ها و خودروهای ما به استاندار جهانی نزدیک نشده است برای سرعت در راههای اصلی سقف تعیین کنیم.

مرتضی شمسی به خبرنگار تین نیوز، گفت: کاهش سقف سرعت مجاز در جاده‌های کشور به میزان ۱۰ کیلومتر موجب خرسندی اکثریت مردم و به‌ خصوص کارشناسان و پژوهشگران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک کشورمان شده بود اما ظاهراً این طرح از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی حذف‌شده است.

وی با توضیح اینکه این‌ یک اصل است که در تمام کشورهای پیشرفته و در حال‌ توسعه تا زمانی که وضعیت جاده‌ها و راه‌های اصلی به استانداردهای جهانی نزدیک نیست اجرایی می‌شود، گفت: درعین‌حال این تصمیم ارتباط زیادی با وضعیت ایمنی خودروها دارد و تا زمانی که ایمنی خودروها به حد مطلوب نرسیده باشد حداکثر سرعت مجاز را در سطح پایین نگه می‌دارند تا از این طریق میزان تصادفات و تلفات رانندگی کاهش یابد.

شمسی با توضیح اینکه سرعت‌ بالا یکی از علل تصادفات مرگبار محسوب می‌شود، ادامه داد: در کشور ما بیشتر مسئولین و کارشناسان این حوزه معتقدند که جاده‌های کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و همچنین عمر متوسط وسایل نقلیه در حال تردد در جاده‌های کشور بالاست و از ایمنی و استحکام بدنه مناسبی برخوردار نیستند ولی سقف سرعت مجاز در جاده‌های ما در حد جاده‌های کشورهای اروپایی است و همین امر موجب بالا بودن میزان تصادفات مرگبار در ایران شده است.

وی با اعتقاد بر اینکه تصویب و اجرای این طرح به نفع حمل و نقل کشور است و قطع و یقین میزان تصادفات مرگبار و تلفات آن  را در جاده‌های کشور کاهش خواهد داد، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که به ازای کاهش هر ۱۰ کیلومتر سرعت در ساعت  ۳۰ درصد میزان مرگ‌ومیر و تصادفات کاهش می‌یابد که درصد قابل‌توجه ای است.

شمسی گفت: تمام کشورهای پیشرفته از هر راهکار و یا طرحی که هرچند ناچیز موجب کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای می‌شود استقبال می‌کنند. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که اگر در طول روز چراغ خودروها روشن باشد ۳ / ۰ درصد میزان تصادفات کاهش می‌یابد.

این پژوهشگر حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و تصادفات رانندگی با مخالفت با نظر مجلس که تصویب  این طرح را به معنای  بازگشت به عقب دانسته است گفت: آیا عدم تصویب ان منجر به افزایش ایمنی خودروها و شرایط استاندار جاده‌ها خواهد شد؟ قطعاً جواب خیر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.