نماینده اسبق ایران در کمیته حملونقل اسکاپ:
◄ تعدد نقاط مرزى به نفع کشور است
تعدد نقاط مرزى به نفع کشور ما است، زیرا در صورت بروز مشکل در یک نقطه مرزى، آمد و شد قطع نمىشود.
نقاط مرزى متعددى بین ایران و ترکیه موجود و یا قابل تعریف است که مهمترین آنها بازرگان، رازى و سرو هستند.
به گزارش تیننیوز، نماینده اسبق ایران در کمیته حملونقل اسکاپ با بیان این مطلب در یک گروه مجازی حملونقلی نوشت: مناسبترین نقطه مرزى براى ایران، بر اساس مقصد بار تعریف میشود، چنانچه مقصد دریاى سیاه باشد، مرز بازرگان و اگر مقصد دریاى مدیترانه و کشورهاى واقع در پیرامون و حوزه دریاى مدیترانه باشد از نظر ایران مرز رازى مناسبترین نقطه مرزى است.
محمد اسماعیل علیخانی افزود: مسیر تبریز- رازى حداقل ٧٥ کیلومتر کوتاهتر از مسیر تبریز- بازرگان و فاصله تبریز - رازى-بندر مرسین ترکیه در ساحل مدیترانه ٢٠٠ کیلومتر کوتاهتر از مسیر تبریز - بازرگان- بندر مرسین در حملونقل جادهای است.
وی خاطرنشان کرد: مسیر راه و یا آزادراه تبریز- رازى تقریبا با راهآهن هم کریدور است ( البته در قلمروی ایران) و این وحدت کریدور به نفع هر دو امکان زمینى است.
به گزارش تیننیوز، مسئول اسبق کمیته اقتصاد وزارت راه اظهار داشت: ترکیه قبلا مرز بازرگان را حسب شرایط خاص و سیاسى تعریف نموده و مرز رازى نیز یک نقطه مرزى منطقى و فارغ از معادلات قومى است.
وی با بیان اینکه تعدد نقاط مرزى به نفع کشور ما است، زیرا در صورت بروز مشکل در یک نقطه مرزى، آمد و شد قطع نمىشود، تاکید کرد: ترکمنستان براى دو الى سه میلیون تن بار درسال بین خود و ایران چند نقطه مرزى سرخس، باجگیران، اینجهبرون به صورت جادهاى و ریلى فراهم نموده و بخش مربوط هم با آنها همکارى و به تقاضاى آنها ولو با صرف هزینه قابل توجه پاسخ مثبت داده است.
علیخانی با تاکید بر اینکه فراموش نکنیم که طول صد یا دویست کیلومتر در حملونقل جادهاى رقم بسیار بزرگى است، تصریح کرد: محور بازرگان باید به قوت خود باقى بماند چون یک کریدور چند منظوره است و توسعه مرند بازرگان به صورت بزرگراه منطقى است( کریدور ارتباط با آذربایجان، ارمنستان، ترکیه) ولى از آنجا که بار و تقاضاى بیشتر مربوط به حوزه مدیترانه است دایر نمودن کریدور جاده اى رازى به صورت آزاد راه مرجح و قطعا حایز اولویت است.
به گزارش تیننیوز، وی با اشاره به جداول فواصل راه و راهآهن در خصوص تقاطعهاى مرزى بازرگان و رازى در مورد وضع موجود فواصل این تقاطعها گفت: فاصله تبریز- بازرگان از طریق جاده ٢٨٠ کیلومتر و فاصله تبریز - رازى از طریق ریل ٢٢٢ کیلومتر است که محور ریلى حدود ٥٨ کیلومتر کوتاهتر از محور جادهاى است و درصورت احداث آزادراه ( با توجه به امکان استفاده از فرازهاى تا 6 درصد) پیشبینى مىشود اختلاف طولبه حدود ٧٥ کیلومتر برسد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.