| کد خبر: 140656 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ افتتاح کریدور بزرگراهی غرب کشور

آئین افتتاحیه و کلنگ‌زنی پروژه آزادراه کردستان - میاندوآب به طول 75 کیلومتر با حضور عباس‌آخوندی وزیرراه و شهرسازی، نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمعی از مسئولان برگزار شد.

تین نیوز

آئین افتتاحیه و کلنگ‌زنی پروژه آزادراه کردستان-میاندوآب به طول 75  کیلومتر با حضور عباس‌آخوندی وزیرراه و شهرسازی، نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی در این  مراسم گفت: این بزرگراه به طول 1470 کیلومتر، بندرامام در جنوب کشور را به مرز بازرگان در شمال کشور وصل می‌کند، 320 کیلومتر از طول این کریدور در استان کردستان واقع شده که 117 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و 75 کیلومتر آن امروز، وارد فاز عملیات اجرائی شده است، 35 کیلومتر آن نیز در آینده نزدیک به مناقصه گذاشته می شود.

وی در ادامه افزود: این کریدور حمل‌ونقل با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان در حال انجام است که تا کنون 260 میلیارد تومان برای عملیات ساخت و اجرای 830 کیلومتر هزینه شده است، این کریدور با اهمیت فراوانی که در اقتصاد و گردشگری دارد می‌تواند باعث توسعه 5 استانی شود که بر سر راه آن قرار دارند.

وی با اشار به این‌که خطه زاگراس یکی از مناطق کهن و باتمدن غنی ایران است و 17 درصد حمعیت سرزمین ما را در خود جای داده ادامه داد: این خطه ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه و احداث کریدور سراسری جنوب به شما ل کشور را دارد و کشور را با بازارهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل می‌کند.

وی در خصوص توسعه خطوط هوائی تاکید کرد: فرودگاه سنندج و سقز نقش مهمی در توسعه اقتصاد منطقه دارند، امروز اولین پرواز خطوط A.T.R، که برای فرودگاه‌های کوچک تعبیه شده که سبک پرواز هستند به سنندج آمد و تا چند هفته دیگر شمار این پروازها افزایش خواهد یافت که، امیدواریم علاو بر توسعه شبکه هوائی داخلی شاهد توسعه شبکه هوائی فرا منطقه‌ای از فرودگاه سنندج و سقز باشیم.

وزیرراه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه شبکه ریلی بسیار مهم است برنامه داریم که استان همدان را به استان کردستان متصل کنیم، در این راستا این شبکه ریلی در چهار خط در حال حاضر در حال انجام است که در قطعه یک، 8 کیلومتر ریل گذاری شده، قطعه 2 در حال انجام عملیات است و در قطعه سه 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.

سیداحسن علوی نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل گفت: توسعه حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های مهم و زیربنائی در کشورهای توسعه یافته است، حمل‌ونقل 25 درصد مصرف حامل‌های انرژی را به خود اختصاص داده است که، با بهره‌برداری کامل از این کریدور این میزان کاهش فراوانی می‌یابد.

وی با اشاره به بدهکاری‌های وزراتخانه به پیمانکاران این حوزه، افزود: 70 میلیارد تومان در بخش روستائی  و 80 میلیارد در بخش بزرگراهی به پیمانکاران استان بدهکار هستیم.

علوی با تاکید بر ضرورت توسعه راه‌ها خصوصا در بخش روستایی، افرود: مشکل اساسی ما در استان کردستان نداشتن جاده‌های روستایی مناسب است، که باعث مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود.

وی معتقد است، با توسعه خطو هوایی- فرامرزی- سنندج به سلیمانیه می‌توان کردستان را به قطب توریسم درمانی تبدیل کرد و این هدف مستلزم افزایش ظرفیت فرودگاه‌های استان است.

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور هم در این مراسم با تاکید به این‌که هدف از ساخت این کریدور رفع موانع زیربنایی کشور است، ادامه داد: در اهمیت این کریدور همین بس که، این پروژه با تاکید وزیرر اه و شهرسازی توانست ردیف اعتبار خاص و متولی شخصی بگیرد.

معاون وزیرراه وشهر سازی در ادامه افزود: اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست و تنها 103 میلیارد تومان برای تکمیل راه‌های روستائی اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 97 بیش از 300 کیلومتر از پروژهای آزادراهی به بهره‌برداری خواهد رسید که این این آزادراه‌ها عبارت هستند از شیراز-اصفهان؛ اراک - خرم‌آباد و تهران به شمال، که سه پروژه آن در حال اجرا است.

خادمبی ادامه داد: سال 96 سال طلائی برای بخش ریلی بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ساخت این کریدور میتواند اقتصاد مناطق کرد نشین متحول کند باعث اشتغال شود اینگونه امنیت و صلح گسترش میابد و کشورهای دشمن ایران هم در جذب افراد به گروه های تروریستی کارشان بسیار سخت خواهد شد.

    ایجاد راه اهن هم باعث افزایش رفت و امد های فرهنگی و تعاملات میشود که در کاهش نا امنی ها و افزایش سرمایه گذاری در کردستان موثر میباشد.