جهش در مقاوم سازی پل های پایتخت؛ ۴۵ تقاطع غیرهمسطح ایمن شدند
مدیرعامل سازمان مهندسی و ساختمان شهرداری تهران اعلام کرد: در چهار سال اخیر ۲۲ پل پایتخت مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای شده است که معادل مجموع اقدامات ۱۷ سال گذشته است. از ۶۶ تقاطع نیازمند مقاوم سازی، ۴۵ تقاطع تاکنون ایمن سازی شده اند.
مدیرعامل سازمان مهندسی و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به اقدامات فنی انجام شده گفت: مقاوم سازی پل ها شامل تقویت فونداسیون، کاشت میلگرد، آرماتوربندی و بتن ریزی است. همچنین تعمیرات تخصصی مانند ترمیم درزهای انبساط و رفع آب شستگی ستون ها در دستور کار قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مجید امانی روز شنبه اظهار کرد: در دوره مدیریت شهری از سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۳، مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ۱۵ تقاطع غیرهمسطح به طور کامل به پایان رسیده است.
وی افزود: پل های تقاطع های غیرهمسطح زیرگذر علم و فناوری منطقه ۲۱ (اسماعیل آباد)، زیرگذر حرم امام خمینی(ره)، زیرگذر هاشم آباد، بزرگراه یادگار امام(ره) با بلوار مرزداران، بزرگراه شهید بابایی با بلوار شهید روته (استخر)، بزرگراه شهید چمران با نمایشگاه بین المللی تهران، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی با بلوار سعادت آباد و بلوار فرحزادی، بزرگراه های شهید سلیمانی با حقانی، شهید همت با بلوار نلسون ماندلا، خیابان گاندی و خیابان ولیعصر(عج)، بزرگراه شهید فهمیده با بلوارهای چوگان و شیشه مینا و همچنین بزرگراه شهید آوینی با خط راه آهن (کمربندی شهرری) از جمله این پروژه هاست.
امانی ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۴، مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای هفت تقاطع غیرهمسطح دیگر به بهره برداری رسیده که شامل پل های تقاطع بزرگراه شهید همت با رودخانه کن، بزرگراه امام علی(ع) با خیابان شهید محمدی ریحانی (شیان)، بزرگراه یادگار امام(ره) با خیابان آزادی، بزرگراه صدر (تراز صفر) با زیرگذرهای شهید کاوه و کامرانیه، تقاطع بزرگراه های شهید همت و شهید شیخ فضل الله نوری و نیز بزرگراه های شهید تندگویان و آزادگان (صنیع خانی) می شود.
این مسئول با اشاره به اینکه از مجموع ۶۶ تقاطع غیرهمسطح نیازمند مقاوم سازی در تهران، تاکنون ۴۵ تقاطع ایمن سازی شده است، اضافه کرد: عملیات مقاوم سازی هشت تقاطع دیگر نیز شامل تقاطع بزرگراه های شهید حکیم و شهید چمران، بزرگراه شهید آوینی با بلوار شهید دستواره (جوانمرد قصاب)، بزرگراه شهید آوینی (کمربندی شهرری) با جاده تهران - ورامین (عبدالرحمن صوفی)، بزرگراه شهید آوینی با راه آهن (ایستگاه شهید بهشتی)، بزرگراه یادگار امام(ره) در حدفاصل بزرگراه جلال آل احمد تا بزرگراه شهید شیخ فضل الله نوری، آزادراه تهران - قم با بزرگراه علامه عسگری (جوار حرم امام خمینی(ره))، بزرگراه یادگار امام(ره) با خیابان شهرداری و بزرگراه امام علی(ع) با خیابان شعبانلو در دست اجراست.
مدیرعامل سازمان مهندسی و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ تنها ۲۳ پل در پایتخت مقاوم سازی شده بود، گفت: در چهار سال اخیر، ۲۲ پل دیگر مقاوم سازی شده که نشان دهنده جهش قابل توجه در ایمن سازی زیرساخت های ترافیکی شهر است.
وی درباره اقدامات فنی انجام شده، خاطرنشان کرد: مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل های سواره رو شامل تقویت ستون ها با ژاکت بتنی، افزایش مقطع سرستون ها، عملیات پس کشیدگی، تقویت فونداسیون، خاکبرداری و تخریب، کاشت میلگرد، آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی، تعویض نئوپرن ها و اجرای پرایمر ستون هاست.
امانی همچنین با اشاره به اجرای تعمیرات تخصصی پل های سواره رو در چهار پهنه شهر تهران یادآور شد: این اقدامات با هدف افزایش ایمنی و تردد روان شهروندان انجام می شود و شامل ترمیم و تعویض درزهای انبساط، ایزولاسیون، زهکش ها و سیستم جمع آوری آب های سطحی، ترمیم عرشه، تیرها، ستون ها، فونداسیون، کوله های بتنی و همچنین رفع آسیب های ناشی از آب شستگی ستون ها در بستر رودخانه هاست.