| کد خبر ۳۱۰۴۶۸
کپی شد

◄ منع تردد شبانه خودروهای دیزلی در تهران از شنبه برای کاهش آلودگی هوا

از شنبه شب خودروهای سنگین و دیزلی در تهران ممنوع می شوند؛ اتوبوس های شرکت واحد مستثنی هستند. این تصمیم فوری برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ شده است.

منع تردد شبانه خودروهای دیزلی در تهران از شنبه برای کاهش آلودگی هوا
تین نیوز |

معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام کرد: از شنبه شب خودروهای سنگین و دیزلی حق تردد در تهران ندارند؛ تصمیمی فوری برای کاهش آلودگی هوا که عمدتاً شامل کامیون ها و خودروهای دودزا می شود و اتوبوس های شرکت واحد از این محدودیت مستثنی هستند.  

به گزارش تین نیوز، در سیزدهمین جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا، سه محور اصلی بررسی شد:  

- گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت آلودگی هوای تهران در آذرماه،  

- گزارش سازمان ملی استاندارد درباره کیفیت سوخت و میزان انحراف آن از حدود مجاز،  

- روند معاینه فنی خودروها و هماهنگی دستگاه ها در این زمینه.  

محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور در این جلسه گفت: آلودگی هوای تهران به مسئله ای ملی تبدیل شده و براساس نظرسنجی ها، نخستین نارضایتی مردم تهران مربوط به آلودگی هواست. وی افزود: عمده آلودگی ناشی از خودروها و موتورسیکلت هاست و دولت در دو هفته آینده اقداماتی از جمله افزایش روند اسقاط خودروهای فرسوده را دنبال خواهد کرد.  

قائم پناه تأکید کرد: با توجه به افزایش حجم آلاینده ها در ساعات شب، از شنبه شب خودروهای سنگین و دیزلی حق تردد در تهران و سایر شهرها را تا زمان کاهش سطح آلاینده ها نخواهند داشت.  

وی همچنین گفت: کارگروه ملی باید همزمان به اصلاح زیرساخت ها در بلندمدت و ارائه راهکارهای فوری در کوتاه مدت بپردازد. در این جلسه مقرر شد همکاری هایی میان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت برای نمونه گیری سوخت نیروگاه ها انجام شود. همچنین وزارت کشور، شهرداری ها و پلیس راهور در زمینه نظارت بر معاینه فنی خودروها همکاری خواهند داشت.  

بر اساس اعلام منابع رسمی، اتوبوس های شرکت واحد از این ممنوعیت مستثنی هستند و شهرداری تهران در حال جایگزینی تدریجی اتوبوس های دیزلی با اتوبوس های برقی و دیزلی نو است. تمرکز طرح بر کامیون ها و خودروهای سنگین دودزا خواهد بود.  

منع تردد شبانه خودروهای دیزلی در تهران اقدامی فوری برای کاهش آلودگی هواست. این تصمیم در کنار برنامه های بلندمدت مانند اسقاط خودروهای فرسوده و اصلاح کیفیت سوخت، می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط زیست محیطی پایتخت ایفا کند.  

 
جدول مقایسه ناوگان اتوبوس های تهران
نوع ناوگان  تعداد تقریبی  وضعیت سوخت و آلایندگی  برنامه نوسازی و جایگزینی
اتوبوس های دیزلی فرسوده حدود ۳,۵۰۰ دستگاه مصرف بالای گازوئیل، آلاینده اصلی ذرات معلق (PM2.5) اسقاط تدریجی و جایگزینی با اتوبوس های نو یا برقی
اتوبوس های دیزلی نو حدود ۷۰۰ دستگاه استاندارد یورو۴ و یورو۵، آلایندگی کمتر ورود تدریجی به خطوط پرتردد
اتوبوس های برقی حدود ۳۹۰ دستگاه (در حال بهره برداری و تحویل) بدون آلایندگی مستقیم، کاهش چشمگیر مصرف سوخت توسعه خطوط برقی در مناطق مرکزی و پرتردد
اتوبوس های گازسوز (CNG) حدود ۱,۲۰۰ دستگاه آلایندگی کمتر نسبت به دیزلی، اما نیازمند زیرساخت سوخت رسانی نگهداشت و توسعه محدود به خطوط خاص
 

نکات کلیدی

  • ممنوعیت تردد شبانه خودروهای دیزلی بیشتر شامل کامیون ها و خودروهای سنگین دودزا است، نه اتوبوس های شرکت واحد.

  • اتوبوس های شهری به دلیل نقش حیاتی در جابه جایی روزانه مسافران، از این ممنوعیت مستثنی هستند.

  • تمرکز اصلی شهرداری و دولت بر نوسازی ناوگان اتوبوس ها و جایگزینی تدریجی با اتوبوس های برقی و کم آلاینده است.

  • این روند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، به بهبود کیفیت خدمات حمل ونقل عمومی نیز کمک می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.