◄ منع تردد شبانه خودروهای دیزلی در تهران از شنبه برای کاهش آلودگی هوا
از شنبه شب خودروهای سنگین و دیزلی در تهران ممنوع می شوند؛ اتوبوس های شرکت واحد مستثنی هستند. این تصمیم فوری برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ شده است.
معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام کرد: از شنبه شب خودروهای سنگین و دیزلی حق تردد در تهران ندارند؛ تصمیمی فوری برای کاهش آلودگی هوا که عمدتاً شامل کامیون ها و خودروهای دودزا می شود و اتوبوس های شرکت واحد از این محدودیت مستثنی هستند.
به گزارش تین نیوز، در سیزدهمین جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا، سه محور اصلی بررسی شد:
- گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت آلودگی هوای تهران در آذرماه،
- گزارش سازمان ملی استاندارد درباره کیفیت سوخت و میزان انحراف آن از حدود مجاز،
- روند معاینه فنی خودروها و هماهنگی دستگاه ها در این زمینه.
محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور در این جلسه گفت: آلودگی هوای تهران به مسئله ای ملی تبدیل شده و براساس نظرسنجی ها، نخستین نارضایتی مردم تهران مربوط به آلودگی هواست. وی افزود: عمده آلودگی ناشی از خودروها و موتورسیکلت هاست و دولت در دو هفته آینده اقداماتی از جمله افزایش روند اسقاط خودروهای فرسوده را دنبال خواهد کرد.
قائم پناه تأکید کرد: با توجه به افزایش حجم آلاینده ها در ساعات شب، از شنبه شب خودروهای سنگین و دیزلی حق تردد در تهران و سایر شهرها را تا زمان کاهش سطح آلاینده ها نخواهند داشت.
وی همچنین گفت: کارگروه ملی باید همزمان به اصلاح زیرساخت ها در بلندمدت و ارائه راهکارهای فوری در کوتاه مدت بپردازد. در این جلسه مقرر شد همکاری هایی میان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت برای نمونه گیری سوخت نیروگاه ها انجام شود. همچنین وزارت کشور، شهرداری ها و پلیس راهور در زمینه نظارت بر معاینه فنی خودروها همکاری خواهند داشت.
بر اساس اعلام منابع رسمی، اتوبوس های شرکت واحد از این ممنوعیت مستثنی هستند و شهرداری تهران در حال جایگزینی تدریجی اتوبوس های دیزلی با اتوبوس های برقی و دیزلی نو است. تمرکز طرح بر کامیون ها و خودروهای سنگین دودزا خواهد بود.
منع تردد شبانه خودروهای دیزلی در تهران اقدامی فوری برای کاهش آلودگی هواست. این تصمیم در کنار برنامه های بلندمدت مانند اسقاط خودروهای فرسوده و اصلاح کیفیت سوخت، می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط زیست محیطی پایتخت ایفا کند.
| نوع ناوگان | تعداد تقریبی | وضعیت سوخت و آلایندگی | برنامه نوسازی و جایگزینی |
| اتوبوس های دیزلی فرسوده | حدود ۳,۵۰۰ دستگاه | مصرف بالای گازوئیل، آلاینده اصلی ذرات معلق (PM2.5) | اسقاط تدریجی و جایگزینی با اتوبوس های نو یا برقی |
| اتوبوس های دیزلی نو | حدود ۷۰۰ دستگاه | استاندارد یورو۴ و یورو۵، آلایندگی کمتر | ورود تدریجی به خطوط پرتردد |
| اتوبوس های برقی | حدود ۳۹۰ دستگاه (در حال بهره برداری و تحویل) | بدون آلایندگی مستقیم، کاهش چشمگیر مصرف سوخت | توسعه خطوط برقی در مناطق مرکزی و پرتردد |
| اتوبوس های گازسوز (CNG) | حدود ۱,۲۰۰ دستگاه | آلایندگی کمتر نسبت به دیزلی، اما نیازمند زیرساخت سوخت رسانی | نگهداشت و توسعه محدود به خطوط خاص |
نکات کلیدی
-
ممنوعیت تردد شبانه خودروهای دیزلی بیشتر شامل کامیون ها و خودروهای سنگین دودزا است، نه اتوبوس های شرکت واحد.
-
اتوبوس های شهری به دلیل نقش حیاتی در جابه جایی روزانه مسافران، از این ممنوعیت مستثنی هستند.
-
تمرکز اصلی شهرداری و دولت بر نوسازی ناوگان اتوبوس ها و جایگزینی تدریجی با اتوبوس های برقی و کم آلاینده است.
-
این روند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، به بهبود کیفیت خدمات حمل ونقل عمومی نیز کمک می کند.