| کد خبر: 267972 |

بازسازی چهره خموده حمل و نقل عمومی تهران | آیا سفارشات چینی به داد ترافیک شهر می رسد؟

اولین و مهمترین خواسته مردم تهران از مدیریت شهری، تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی و افزایش اتوبوس و واگن مترو در خطوط فعلی است تا کمر ترافیک شهر بشکند و شهروندان از این معضل سرسام آور خلاص شوند.

تین نیوز

اولین و مهمترین خواسته مردم تهران از مدیریت شهری، تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی و افزایش اتوبوس و واگن مترو در خطوط فعلی است تا کمر ترافیک شهر بشکند و شهروندان از این معضل سرسام آور خلاص شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در دهه های اخیر تهران آنقدر بزرگ و شلوغ شده که چاره ای جز تردد با وسایل حمل و نقل عمومی نگذاشته است. ترافیک های سنگین پایتخت حالا محدود به ساعات رفت و آمد کارمندان، دانش آموزان، دانشجویان و بازاری ها نیست و اگر مسافر هرروزه شهر باشی، از این همه ترافیک کلافه می شوی. تولید بیش از حد خودرو، رهاشدگی ناوگان حمل و نقل عمومی در دوره مدیریت شهری گذشته به این معضل هم دامن می زند.

همه این اتفاقات باعث شده تا خواسته اول مردم تهران در همه نظرسنجی ها، توسعه حمل و نقل عمومی باشد. افزایش اتوبوس در خطوط تندرو و همچنین ساخت ایستگاه های جدید مترو و اتوبوس و همچنین ایجاد سامانه های جدید حمل و نقل عمومی مانند تراموا از پرشمارترین این درخواست هاست.

اما شهرداری تهران در این دوره چه قدمی برای برآورده کردن این خواسته مردم برداشته است؟

طبق گزارشی که شهردار تهران داده است هزار دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از پارسیان خریداری شده است. هرچند که بسیاری از این خودروسازان داخلی نسبت به تعهدات خود برای تحویل اتوبوس ها بدقولی کرده اند اما مدیریت شهری ۹ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان به این خودروسازان پرداخت کرده که ۹ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان نقد و مابقی حواله است.

البته نیاز تهران به اتوبوس و واگن مترو فراتر از حجم تولیدات داخلی است، ضمن اینکه تولید کنندگان داخلی به جز تهران، سفارش سایر شهرهای دیگر را نیز باید تولید کنند و به همین دلیل واردات اتوبوس در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

چین هم اکنون یکی از بزرگترین قطب های تولید اتوبوس و واگن مترو در جهان است و بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا، سفارشات خود برای ساخت اتوبوس و مترو را به این کشور می دهند. سرعت و تنوع بالای تولید باعث گرایش کشورهای دنیا به محصولات چینی در حوزه حمل و نقل شده است. شهرداری تهران نیز برای رفع نیاز فوری خود برنامه خرید اتوبوس، تاکسی و واگن مترو را از چین عملیاتی کرد و تاکنون شهردار تهران دو سفر به این کشور داشته است.

در سفر اول قرارداد مغفول مانده ۶۳۰ واگن مترو که از سال ۹۵ خاک می خورد، به جریان افتاد و علاوه براینکه تعداد این واگن ها در آن قرارداد به ۷۹۱ واگن افزایش یافت، قراردادهای دیگری با طرف چینی بسته شد که تعداد خرید واگن های مترو برای خطوط ریلی پایتخت از چین به ۱۱۸۴ دستگاه رسید.

در سفر دوم به چین برنامه ریزی مختلفی برای توسعه اتوبوس، خطوط مترو و تاکسی برقی انجام شده است. به طوری که روز گذشته شهردار تهران در صحن شورای شهر به تشریح جزئیات این سفر پرداخت و از ورود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی خبر داد.

ساخت ۳ خط مترو ۱۱، ۸ و ۹ با مشارکت طرف های چینی از دیگر توافقات صورت گرفته بود. در حوزه تراموا نیز صحبت های اولیه شده و قرار است چینی ها قیمت گذاری نهایی را انجام داده و تراموا چرخ لاستیکی با ظرفیت بالا و عمر بیش از ۳۰ سال وارد خیابان های تهران شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.