| کد خبر: 206218 |

◄ روایت یک فعال حمل‌ونقل جاده‌ای از شرایط نا ایمن مرز بازرگان

شرایط برای رانندگان در گمرگ بازرگان به حدی ناایمن شده که رانندگان توانایی ادامه فعالیت خود را در این مسیر ندارند.

تین نیوز

یک فعال حمل ونقل جاده ای معتقد است شرایط برای رانندگان در گمرگ بازرگان به حدی ناایمن شده که رانندگان  توانایی ادامه فعالیت خود را در این مسیر ندارند.

به گزارش تین نیوز، گذرگاه مرزی بازرگان یا مرز بازرگان از مهمترین نقاط گمرک ایران است و در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان واقع در ماکو در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این گمرک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است که تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی بین ایران و ترکیه است.

مصطفی محجوبی فعال حوزه حمل و نقل جاده ای به خبرنگار تین نیوز گفت: در شرایطی که کشور تحت شدیدترین سیستم تحریم های اقتصادی قرار گرفته است، مدیریت ضعیف برخی از مدیران تجاری کشور منجر به نابودی اقتصادی شده است.

وی افزود: در حال حاضر کشتیرانی و سیستم هواپیمایی کشور تحریم است و تنها روش موجود جهت صادرات کالاهای غیرنفتی، ناوگان ترانزیت بوده و عملا بزرگترین هاب صادراتی کشور نیز گمرک بازرگان است.

این فعال حمل‌ونقلی در خصوص ناامنی این مرز گفت: اما شرایط  برای رانندگان در گمرگ بازرگان به حدی ناایمن شده که رانندگان  توانایی ادامه فعالیت خود را در این مسیر ندارند.

محجوبی در خصوص مشکلات این مرز به خبرنگار تین نیوز گفت: می توان مشکلات این مرز را در 3 دسته طبقه بندی کرد. مشکل اول، دریافتی های نامتعارف گاه و بیگاه  به بهانه های واهی از قبیل ناخوانا بودن مدارک تبدیل به یک رسم و عرف غلط در این گمرک شده است. به نحوی که چنانچه راننده از پرداخت مبلغ درخواستی امتناع ورزد، قطعا برای عبور ترانزیت با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد بود.

او مشکل دوم را تردد افراد غیر از پرسنل گمرک و رانندگان و همچنین نمایندگان شرکتها در محوطه گمرک خواند و گفت : این مشکل عملا حوزه ترانزیت را که بایستی یک  منطقه ایزوله باشد تبدیل به یک بازار آشفته کرده است.

به گفته محجوبی، مشکل بعدی این است که در سنوات و ماه های گذشته رانندگان بیگناهی به دلیل کار گذاشتن مواد مخدر در داخل محموله در کشورهای اروپایی و ترکیه ضمن بازرسی ، دستگیر و روانه زندان شده اند. این در حالی است که گمرک بازرگان در ظاهر بالاترین کنترل و بازرسی را در حین عبور انجام داده است و چیزی کشف نکرده است و بلافاصله که کامیون وارد گمرک ترکیه می‌شود، توسط سیستم کنترل و بازرسی ترکیه گرفتار می‌شوند.

او افزود: چگونه است که بازرسی داخل کشور خودمان این مواد را کشف نکرده است؟ آیا این پاسخگوی اتلاف عمر و زندگی و سرمایه آن راننده بی گناه خواهدبود؟

وی گفت: بنظر می رسد اراده‌ای جهت اصلاح شرایط گمرک بازرگان وجود ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.