| کد خبر: 259430 |

حمل و نقل ریلی دیگر اولویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیست؛

مدت انتظار سیر هر واگن باری به دو ماه رسید

به دلیل کمبود لکوموتیو مدت انتظار سیر هر واگن باری به دو ماه رسیده است، یعنی یک واگن پس از بارگیری برای حرکت باید دو ماه در صف لکوموتیو بماند.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی گفت: به دلیل کمبود لکوموتیو در بخش حمل و نقل ریلی بار با افت وحشتناک جابجایی ها مواجه هستیم و به دلیل کمبود لکوموتیو مدت انتظار سیر هر واگن باری به دو ماه رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سبحان نظری با بیان اینکه حمل و نقل ریلی با بحران لکوموتیو مواجه است و کمبود لکوموتیو باعث افت قابل توجه آمار جابجایی بار و مسافر شده است، اظهار داشت: به دلیل نبود لکوموتیو کافی در دسترس شرکت ها، تنها در بخش مسافری حدود 922 قطار در طول 45 روز نیمه دوم تابستان از برنامه حرکت قطار حذف شده است.

وی افزود: به عبارت دیگر بیش از 900 قطار و بیش از 350 هزار بلیت از برنامه حرکت قطارهای مسافری نیمه دوم تابستان حذف شد و تنها  در کمتر از دو ماه حدود 140 میلیارد تومان از درآمد شرکت های ریلی از دست می رود.

نظری ادامه داد: در بخش حمل و نقل بار هم با افت وحشتناک جابجایی ها مواجه هستیم و به دلیل کمبود لکوموتیو مدت انتظار سیر هر واگن باری به دو ماه رسیده است، یعنی یک واگن پس از بارگیری برای حرکت باید دو ماه در صف لکوموتیو بماند.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه هم لوکومتیو های شرکت های خصوصی و هم لکوموتیو های دولتی آب رفتند، گفت: در این باره در قالب نامه ای به راه آهن هشدار دادیم اما توجهی نکردند و پس از بی محلی راه آهن به اخطارهای و درخواست های انجمن، نامه را به وزیر راه و شهرسازی ارایه دادیم.

نظری تاکید کرد: تنها در بازه زمانی اردیبهشت ماه تا تیرماه ظرفیت لوکومتیو مشغول به کار در شرکت های بخش خصوصی به کمتر از 50 درصد رسید و از 175 دستگاه لوکومتیو مشغول به کار در حال حاضر حدود 80 لکوموتیو مشغول کار هستند یعنی ظرفیت به حدود 48 درصد رسیده است.

وی افزود: بخشی از این لکوموتیوها از رده خارج شدند اما بخشی از آنها در سوانح اخیر از بین رفتند و واقعیت این است که تعداد سوانح ریلی به ویژه بخش باری اخیرا به شدت افزایش یافته که نمونه آن سانحه چند روز گذشته در هرمزگان بود که متاسفانه جان لکوموتیوران را گرفت.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی با اشاره به بدهی های راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت ها گفت: وقتی راه آهن بدهی را به شرکت ها پرداخت نمی کند، شرکت ها نمی توانند نسبت به تعمیرات ناوگان لکوموتیوی اقدام کنند و لکوموتیو سالم داشته باشند و حتی توان پرداخت حقوق کارکنان را هم نخواهند داشت.

نظری با بیان اینکه واقعیت این است که حمل و نقل ریلی دیگر اولویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیست و بخش خصوصی هم در آخر لیست پرداخت های راه آهن قرار گرفته است، اظهار داشت: از آبان ماه سال 1401 تا به امروز راه آهن به شرکت های خصوصی بدهکار است  در حالی که هزینه شرکت ها در این مدت افزایش پیدا کرده است و بابت این بدهی ها دیرکردی هم قرار نیست پرداخت شود. راه آهن تنها بابت تعمیر لکوموتیوهای دولتی به شرکت مپنا حدود 3 هزار میلیارد تومان بدهکار است.

وی تاکید کرد: هر چند که به دفعات این مشکلات را به شرکت راه آهن اعلام کردیم اما مدیرعامل نه تنها توجهی نمی کند و به  مشکلات موجود و درخواست شرکت ها برای وصول مطالبات 10 ماهه گذشته محلی نمی دهد بلکه با شرکت لجبازی کرده و آنها را مشمول جرایم سنگین کرده است و امروز با این وضعیت با بحران نارضایتی سرمایه انسانی در مجموعه راه آهن مواجه هستیم.    

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 3

    لج بازی در راه آهن یک داستان هر روزه و تکراری شده است

  • کارشناس وزارت راه 4 3

    این موضوع واقعا تاسف آور و وحشتناک هست، شرکت راه آهن باید پاسخگوی این وضعیت غیرقابل دفاع باشد

  • سعید قصابیان 1 1

    با سلام و احترام. دو نکته :
    اول) ما با کمبود لکوموتیو مواجه نیستیم بلکه با کمبود لکوموتیوِ در سرویس مواجه هستیم. بسیاری از لکوموتیو های خارج از سرویس را میتوان با انجام تعمیرات اساسی به سرویس باز گرداند.
    ب) شاید بهتر بود برای نشان دادن بهره وری واگن از شاخص دیگری استفاده میکردیم: واگن در چند درصد از زمان چرخه کامل خود بصورت باردار در حال حرکت است.
    توضیح: منظور از چرخه کامل واگن از زمانی ست که به سرویس واگذار میشود و به قطار بسته میشود و بارگیری میشود و سیر خود را انجام میدهد و تخلیه میشود و عملیات نگه داری و تعمیر روی آن انجام میشود و منتظر سیکل بعدی میماند تا اینکه دوباره به سرویس واگذار شود.