◄ ترکیه، گرجستان و مجارستان گزینههای اتصال ریلی تهران به هامبورگ
امکان اتصال ریلی بین ایران و اروپا بهصورت قانونی و مقرراتی وجود دارد چراکه راهآهن ایران استانداردهای UIC را پذیرفته است و بر اساس آنها عمل میکند.
بر اساس تعامل و مذاکراتی که با شرکت راهآهن آلمان (DB) در جریان است، مقرر شده است که خط ریلی میان کشور ایران و آلمان در مسیر تهران-هامبورگ به صورت برنامهای راهاندازی شود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، بابک احمدی، معاون بهرهبرداری و سیروحرکت راهآهن در نخستین روز از یازدهمین کنفرانس بینالمللی سازمان همکاری راهآهنها OSJD با اشاره به ظرفیتهای متعدد ریلی در ایران خبر از اتصال ریلی بین ایران و آلمان بهمنظور راهاندازی قطار باری برنامهای داد.
یک کارشناس ارشد حملونقل ریلی درباره امکان چنین اتصالی به خبرنگار ما گفت: چنین امکانی بهدلیل وجود خطوط ریلی آماده برای انجام چنین مراوده بزرگ اقتصادی وجود دارد.
محمد ساطعی اضافه کرد: این کارشناس ارشد حملونقل ریلی در توضیح امکان ایجاد این خط ریلی نیز گفت: امکان اتصال ریلی بین ایران و اروپا بهصورت قانونی و مقرراتی وجود دارد چراکه راهآهن ایران استانداردهای UIC را پذیرفته است و بر اساس آنها عمل میکند.
ساطعی تاکید کرد: بر اساس همین پذیرش، درحالیکه ایران در حال حاضر عضو OSJD است اما واگنهای ما اجازه ورود به این حوزه را ندارند اما میتوانند به ترکیه و اروپا وارد شوند.
این عضو انجمن ریلی توضیح داد: در حال حاضر حتی به برقراری خطوط ریلی نیز نیاز نیست، چراکه در گذشته قطارهای گردشگری را داشتهایم که مستقیما از اروپا وارد ایران شدهاند و گاهی فقط به دلیل نقص فنی، تعویض واگن داشتهاند.
ساطعی مسیرهای مطرحشده در اتصال ریلی به اروپا را دو مسیر در کشور ترکیه (در شمال دریاچه وان و یکی در خود دریاچه وان) عنوان کرد و خبر داد: راهآهن در حال امضای پروتکل اتصال ریلی ایران و اروپا از طریق کشورهای گرجستان و مجارستان است که بهزودی افتتاح خواهد شد.
این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران، دسترسی به هرکدام از این مسیرها برای اتصال ریلی تهران و هامبورگ را منوط به چگونگی توافق بین کشورها (ایران و آلمان) دانست.
ساطعی ادامه داد: هرکدام از مدهای حملونقلی مختص مسافتی خاص است. به عنوان مثال و بهطور معمول، برای مسافتهای بالای سه هزار و 500 کیلومتر از حملونقل دریایی بهره میبرند و مسافتهای بین سه هزار و 500 کیلومتر تا 500 کیلومتر را از طریق مرزهای ریلی پشتیبانی میکنند و برای پایینتر از 500 کیلومتر نیز از مرزهای جادهای کمک میگیرند.
ساطعی با بیان این نکته که چنین نظمی بهصورت یک قائده محکم و مشخص مطرح نیست، افزود: در حال حاضر بین مسافتهای طولانی دول ایران و اروپا هم استفاده از حملونقل جادهای به چشم میخورد.
او توضیح داد: برای مثال شرکت آلمانی (COLENAGEL) کلناگل یک شرکت جادهای با قدمت 60 سال است که در تهران نیز دفتر دارد و بارهای کشورها را از طریق مرزهای جادهای جابهجا میکند.
ساطعی اضافه کرد: تاکنون برقراری ارتباط بین ایران و اروپا از مرزهای جادهای و دریایی و با استفاده از حملونقل ترکیبی به ترکیه و سپس به اروپا ممکن بوده است و امکان حمل ریلی بار در مسافتهای بالا را نداشتم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.