| کد خبر: 172264 |

◄ ایجاد تغییر در تعرفه 97 به زیان شرکت‌های ریلی است

در سنوات گذشته ۷۵درصد تعرفه سهم واگن پر و ۲۵درصد تعرفه سهم واگن خالی بود که حالا ۶۰درصد تعرفه سهم واگن پر و ۴۰درصد تعرفه سهم واگن خالی در نظر گرفته شده است.

تین نیوز

ایجاد تغییرات در آیین‌نامه ماده 6 قانون حق دسترسی به شبکه ریلی برای سال 97، پس از آنکه به تصویب هیات مدیره راه‌آهن و تایید وزیر راه‌وشهرسازی رسید، از اول تیر ماه اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از مفاد این تغییرات، مبنا قرارگرفتن تن-کیلومتر به جای محور-کیلومتر در دستورالعمل تعرفه‌ ۹۷ بوده که به نظر معاون سیروحرکت راه‌آهن با هدف تشویق به حمل دو سر بار تغییر یافته است.

بابک احمدی ضمن اعلام این خبر که تعرفه واگن پر و خالی نسبت به گذشته تغییر یافته، اضافه کرد: در سنوات گذشته ۷۵درصد تعرفه سهم واگن پر و ۲۵درصد تعرفه سهم واگن خالی بود که حالا ۶۰درصد تعرفه سهم واگن پر و ۴۰درصد تعرفه سهم واگن خالی در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی در نقد این تصمیم تازه گفت: این تصمیم بدون هم‌اندیشی با بخش خصوصی گرفته شده و این روش محاسبه تعرفه، (از محور-کیلومتر به تن-کیلومتر خالص) نشان از عدم درک ساختار دولت از حضور بخش غیردولتی دارد.

مجید بابایی اضافه کرد: با این اقدام، بخش بازرگانی راه‌آهن به سمت نظام تعرفه دهه 40 شمسی حرکت کرده است در حالی‌که به‌جای این کار، باید ملاک را قطار-کیلومتر و تن-کیلومتر ناخالص تعیین می‌کرد.

بابایی تصریح کرد: تعرفه حق دسترسی باید برمبنای پیش‌فروش ظرفیت خط گراف در خطوط شبکه ریلی به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی انجام گیرد تا به‌واسطه آن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای جذب بار ظرفیت‌های خریداری شده انگیزه داشته باشند.

دبیر انجمن ریلی ادامه داد: به این معنی که اگر شرکت‌ها فعال نباشند و بازاریابی خوبی انجام ندهند هزینه ثابت اشغال خط را به راه‌آهن بدهند و شرکت راه‌آهن هم انگیزه برای انجام درست تعهدات شبکه‌ای خود از منظر رساندن قطار به موقع و ایمن به مقصد را داشته باشد تا مجبور به پرداخت خسارت به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نشود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.