معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن در اجلاس OSJD:
◄ راهاندازی قطار برنامهای تهران-هامبورگ
با توجه به انجام گفتوگوهای متعدد میان آلمان و ایران، با همکاری طرف آلمانی قطار برنامهای تهران-هامبورگ راهاندازی خواهد شد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن در نشست اول یازدهمین کنفرانس بینالمللی سازمان همکاری راهآهنها OSJD با اشاره به ظرفیتهای متعدد ریلی در ایران، گفت: بر اساس تعامل و مذاکراتی که با شرکت راهآهن آلمان (DB) در جریان است، مقررشده تا خط ریلی میان کشور ایران و آلمان در مسیر تهران-هامبورگ به صورت برنامهای و بهزودی راهاندازی شود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، بابک احمدی از برنامه اتصال ریلی به مرز خسروی هم خبر داد و افزود: امیدواریم که بهزودی این اتصال برقرار و بتوانیم به راهآهن عراق متصل شویم.
اتصال ریلی ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت با اشاره به وجود کریدورهای مختلف ریلی در کشورمان، یادآور شد: از جمله کریدورهای ایران سرخس-بندرعباس است که امکان اتصال کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان را فراهم میکند و در سوی دیگر کریدور شمال-جنوب است که از سمت بندرامام به سمت شمال امکان اتصال را فراهم میکند.
او با اشاره به اینکه مسیر چین به ایران از ظرفیت خوبی برخوردار است، افزود: تا به امروز هشت قطار کانتینری از چین به ایران عبور داده و مسیر آزمایششده است.
وی یادآور شد: در نظر داریم تا در ۲۰روز آینده با همکاران ترکمنستان، قزاقستان و چین نقاط باقیمانده را در مورد تعیین تکلیف کنیم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن تاکید کرد: در نظر داریم از ظرفیت خالی قطارهای برگشتی خالی به چین استفاده و آن را با کانتینرهای خالی یا بارهای صادراتی ایران، ترکمنستان و ازبکستان را تکمیل کنیم.
وی اضافه کرد: ظرفیتسازی خوبی را در این مسیر ایجاد کرده و تاکنون ۱۰۰هزار تن برای این مسیر مشتری ریلی فراهم کرده و خواستار همکاری مشتریان برای عملیاتی کردن این مسیر شدهایم.
اتصال خطوط ریلی به کشورهای مختلف
احمدی با یادآوری اینکه اتصال خطوط ریلی به کشورهای مختلف و بهرهبرداری از آن در زمره برنامههای راهآهن ایران قرار دارد، یادآور شد: در نظر داریم خط عریض میر جاوه در مرز پاکستان را مجدد احیا و بازسازی کنیم و بتوانیم واگنهایمان را از شمال تا مرز پاکستان ببریم.
وی به اتصال میان مرز «شمتیغ» افغانستان خبر داد و گفت: این اتصال از سیستان و بلوچستان صورت میگیرد و تا هرات پیش می رود که امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی به بهرهبرداری برسد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن، مرز ریلی سرخس را یکی از مهمترین مرزهای ریلی کشور خواند و افزود: امسال شاهد افزایش ۸۰ درصدی حملونقل بینالمللی بار از مرز سرخس بودیم و پیشبینی میکنیم که این میزان افزایش یابد.
وی با اشاره فعالیتهای ریلی در بنادر کشور، از جمله مرز دریایی امیرآباد، اضافه کرد: خط آهن آستارا-آستارا به عنوان تکمیلکننده کریدور ریلی شمال-جنوب و پل تجاری با اروپا و CIS ساخته شد و در تعاملات با طرف آذربایجانی به دنبال اتصال آستارای ایران به رشت هستیم.
احمدی بابیان اتصال جدید راهآهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا، گفت: این امر اتصال ایران به راهآهنهای اروپایی را فراهم و توسعه میدهد.
احمدی در ادامه در باره ظرفیتهای بنادر متصل به ریل در ایران گفت: بندر امامخمینی از کاربردیترین بنادر جنوبی کشور است و از ظرفیت ۳۷ اسکله فعال و متصل به شبکه ریلی برای حمل بارها برخوردار است.
وی بابیان اینکه بندر شهید رجایی نیز از جمله بنادر استراتژیک ریلی به شمار میرود، افزود: این بندر به عنوان کوتاهترین پل ارتباطی با آسیایی میانه به شمار میرود و ظرفیت جابهجایی شش میلیون تن TEU را دارا و از ترمینال اختصاصی کانتینری برخوردار است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.