| کد خبر: 173888 |

◄ 35‌درصد هزینه‌های تعمیرونگهداری واگن‌ها منشا ارزی دارد

تعمیرات و نگهداری واگن‌ها یا جزو ادوات اصلی ریلی هستند و باید از خارج وارد شود و یا این‌که بخشی از زنجیره تولید داخلی هستند و مواد اولیه‌شان از خارج می‌آید.

تین نیوز

حدود 40‌درصد از هزینه‌های بخش مسافری ریلی به تعمیرونگهداری و تامین قطعات واگن‌ها اختصاص دارد که 30 تا 35 درصد از این هزینه‌ها منشا ارزی دارند.

به گزارش تین‌نیوز، دبیر انجمن صنفی ریلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ادامه داد: تعمیرات و نگهداری واگن‌ها یا جزو ادوات اصلی ریلی هستند و باید از خارج وارد شود و یا این‌که بخشی از زنجیره تولید داخلی هستند و مواد اولیه‌شان از خارج می‌آید.

مجید بابایی اضافه کرد: بنابراین بیش‌تر هزینه‌های صنعت ریلی به‌ویژه در بخش مسافری به‌صورت ارزی تامین می‌شوند.

بابایی پیش از اعمال این شوک‌های ارزی، 60‌درصد هزینه‌ها را در بخش هزینه مربوط به نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این میزان از هزینه در بخش تعمیر و نگهداری صرف می‌شود.

دبیر انجمن ریلی تصریح کرد: نرخ ارز در سامانه نیما دو برابر شده و در بازار آزاد نیز سه برابر شده است و با این شرایط، هزینه‌های ارزی برای شرکت‌های ریلی به شدت بالا رفته است.

بابایی خاطرنشان کرد: ثبت سفارش به دلیل مشکلات بی‌شمار ارزی در ماه گذشته توسط وزارت صنعت متوقف شد و هرچند در حال حاضر شرایط ثبت سفارش بهتر شده و الان مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما سرعت واردات به دلیل مشکلاتی که در واگذاری منابع ارزی در وزارت صنعت وجود دارد، پایین است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که با جا افتادن نظامات ارزی این مشکل نیز حل شود اما مساله اصلی شرکت‌های ریلی به‌منظور سرمایه‌گذاری برای خرید ناوگان و خرید قطعات، این است که آنها با چه نرخ ارزی ‌می‌توانند اقدام به انجام خریدها و ثبت سفارشات خود کنند؟

بابایی تصریح کرد: بنابراین انجمن ریلی از وزارت صنعت خواسته است که صنعت ریلی را در ردیف کالاهای اساسی قرار دهد تا به این صنعت ارز دولتی تخصیص یابد.

دبیر انجمن ریلی ضمن بیان این نکته که پیش از نواسانات ارزی نیز حال صنعت ریلی مسافری خوب نبود، اضافه کرد: نرخ بلیت قطارهای مسافری در طول سال‌های اخیر توسط دولت فریز و کنترل می‌شود اما با افزایش35‌درصدی تورم در یک سال اخیر، قیمت بلیت تنها 10‌درصد افزایش یافت که با اضافه شدن شوک ارزی اخیر نیز مشکلات بی‌شماری برای شرکت‌ها به‌وجود آمد.

بابایی راهکار برون‌رفت از این شرایط را تخصیص ارز به بخش ریلی با نرخ دولتی و یا پرداخت یارانه مستقیم به مسافران در بخش ریلی مسافری برای تشویق آنها به استقاده از قطار عنوان کرد و هشدار داد: در غیر این‌صورت امکان ادامه کار برای شرکت‌های مسافری ممکن نیست.

این مقام مسئول در انجمن ریلی، دلیل تاکید خود بر کمک به بخش ریلی به‌وِیژه در بخش مسافری را ارتباط مستقیم این صنعت با جان مسافران در مباحث مربوط به ایمنی سفر عنوان کرد و تصریح کرد: بخشی از مباحث مربوط به تامین قطعات مثل سیستم ناقله، سیستم چرخ و بوژی و سیستم ترمز با بحث ایمنی مسافران ارتباط مستقیم دارد که به‌منظور جلوگیری از خطر باید به این بخش کمک شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.