| کد خبر: 173228 |

◄ لزوم تخصیص ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی به بخش ریلی مسافری

با فرض تامین ارز دولتی برای شرکت‌های ریلی مسافری، سهم ارزبری در تعمیر و نگهداری واگن‌های قدیمی 15 تا 25‌درصد و واگن‌های های‌تِک و خودکشش بیش از 45 درصد است. بنابراین تامین ارز با نرخ 4200 تومانی برای بخش ریلی مسافری ضرورت دارد.

تین نیوز

نشست خبری «تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل‌ونقل ریلی مسافری و چالش‌های پیش‌رو»  با حضور رییس و دبیر انجمن و تعدادی از صاحبان شرکت‌های ریلی مسافری در محل انجمن صنفی ریلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رییس انجمن صنفی ریلی ضمن ارائه پیشینه هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌های ریلی و شرکت رجا در بخش خرید ناوگان، تعمیرات و نگهداری، تامین قطعات و هزینه‌های مربوط به تامین لکوموتیو و حق دسترسی گفت: ناوگان مسافری بر اساس استانداردهای روز دنیا تهیه شده‌‌اند.

محمد رجبی اضافه کرد: ایران کشور پهناوری است و اختلاف دما از شهرهای شمالی تا جنوبی کشور منجر شده تا مثلا جعبه هوایی سیستم تهویه ناوگان ریلی برای ایران با کیفیت مطلوب‌تری تولید شوند و این خصیصه ناوگان ما را با کشورهای اروپایی که معمولا اختلاف دمایی در نقاط مختلف کشور خود ندارند، متفاوت می‌کند.

رجبی افزود: توان فنی-مهندسی در قاطبه شرکت‌های ریلی وجود دارد و دهه 80 نقطه عطفی در توسعه ناوگان و رسیدن به این توان بود که این پیشرفت‌ها ماحصل تلاش‌ها در بدنه راه‌آهن در دهه 70 بود.

رییس انجمن صنفی ریلی تصریح کرد: ما از سال 72 بر روی دستیابی به توان کافی برای نگهداری و تامین ترن‌ست‌ها کار می‌کردیم و موضوع تجهیزات ناوگان و امکانات تکنولوژیکی قطار در بخش ریلی مسافری، موضوع پیچیده‌ای است و به هیچ‌وجه با با اتوبوس قابل مقایسه نیست.

رجبی اضافه کرد: فرایند تامین ناوگان از محل وجوه اداره شده (به‌ویژه در شرکت رجا) تا جایی ادامه که رجا از دولت جدا شد و از دهه 80 از یارانه‌های دولت برخوردار نبود. در آن زمان همه شرکت‌های ریلی شکل مستقل‌تری به خود گرفتند و بدون حمایت کارخود را ادامه دادند.

این مقام مسئول در انجمن ریلی ادامه داد: تلاش دولت‌مردان تاکنون برای کاهش عمر ناوگان ریلی به جایی رسیده که امروز میانگین عمر ناوگان مسافری بدون حمایت دولت، به حدود 29 سال رسیده است.

رجبی درباره مشکلات فعلی شرکت‌های ریلی نیز گفت: مشکلاتی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم این است که بدون دریافت یارانه، هزینه‌ها و وابستگی ارزی خرید ناوگان ریلی مسافری بالا رفته است و هرچند که در برنامه‌های توسعه کشور، نگاه ویژه‌ای به بخش ریلی شده، اما این توسعه در دولت‌ها بیش‌تر متوجه زیرساخت‌ها بوده تا روساخت و بخش ناوگان مسافری.

رجبی ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر حدود یازده شرکت ریلی، هشت شرکت سفیرریل، رجا، فدک و نورالرضا هزینه‌های نگهداری ناوگان را از محل منابع خود انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: این منابع فقط از محل تعرفه بلیت تامین می‌شود.

او وابستگی ارزی در بخش ناوگان ریلی را بالا دانست و افزود: در برخی قطعات که امکان تولید داخلی آن‌ها وجود ندارد، وابستگی ارزی داریم اما برای تامین مواد اولیه در برخی از قطعات تولید داخل هم وابستگی ارزی وجود دارد.

رییس انجمن ریلی خبر داد: پس از نوسانات نرخ ارز نامه‌ای به وزیر صنعت معدن و تجارت نوشته‌ایم تا در این شرایط به ما کمک کند؛ چراکه سهم ارزبری در تعمیر و نگهداری واگن‌های قدیمی 15 تا 25‌درصد، واگن‌های های‌تِک و خودکشش بیش از 45‌درصد است و در زمینه هزینه نگهداری واگن‌های نو نیز وابستگی ارزی وجود دارد.

رجبی اضافه کرد:‌ در حال حاضر وابستگی ارزی ناوگان ریلی مسافری در بخش آلات ناقله، پایین‌شاسی، ترمز، چرخ‌ها، موتور و گیربکس (در خودکشش‌ها) وجود دارد و تعمیرات گیربکس ناوگان خودکشش‌ نیز با احتساب هزینه رفت و برگشت به آلمان 11‌هزار یورو در مورد ناوگان قدیمی و 14‌هزار یورو در مورد واگن‌های جدید  است.

مدیرعامل شرکت رجا با بیان این‌که در حوزه کیفیت سوخت هم مشکل داریم، اضافه کرد: متاسفانه گازوئیل در کشور ما استاندارد لازم را ندارد، میزان گوگرد در گازوئیل بالا است و همین امر موجب می‌شود، هزینه تعمیراتی موتور و سیلندر هم افزایش یابد.

رجبی تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت تمام‌شده بنگاه‌های حمل‌ونقلی ریلی را در هزینه خرید فیلتر، واشر و حتی روغن تولید داخل عنوان کرد و گفت: متاسفانه شرکت‌های تولیدی لباس هم در مناقصه لباس فرم رئیس قطار شرکت نکردند و اعلام کردند که قیمت نخ و پارچه دو برابر شده است و برای آنها صرفه ندارد.

او اضافه کرد: ما در دو سال گذشته یک‌سری از قطعات سیستم پلاستیکی و لاستیک ترمز را مجبور بوده‌ایم که وارد کنیم و یا این‌که چون سوخت را با کیفیت یوروپنج وارد کرده‌ایم، ارزبری و افزایش هزینه‌ها را داشته‌ایم. رجبی توضیح داد: بنابراین وقتی‌که می خواهیم بوژی یک دنیا وارد می‌کنیم؛ هزینه‌های تعمیر و نگهداری این قطعات هم بالا می‌رود. ضمن این‌که در داخلی‌سازی در تامین همه قطعات نیز صرفه اقتصادی وجود ندارد.

او ادامه داد: ما پیش از این، ارز مبادله‌ای را به قیمت دلار سه هزار تومانی می‌گرفتیم، حتی امروز دلار 4200 تومانی هم برای ما گران است و دولت‌مردان باید برای نگه داشتن این صنعت فکری کنند و دست‌کم ارز 4200 تومانی را در اختیار ما قرار بدهند.

رجبی با بیان این‌که در ازای هر کیلومتر-صندلی شش‌سنت ارزبری در ناوگان ریلی وجود دارد،‌‌ اضافه کرد: مشتری‌های قطار قشر متوسط جامعه، کارگران، دانشجویان و کارمندان هستند و افزایش قیمت بلیت برای اقشار مردم قابل قبول نیست، زیرا امکان تامین آن را ندارند، بنابراین باید حمایت‌های دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد.

 مدیرعامل شرکت رجا مجموع ناوگان موجود در شرکت‌های مسافری را حدود 1600 عدد تخمین زد و افزود: این عدد، عدد کمی نسبت به اتوبوس‌های مسافری است.

رجبی ضمن بیان این نکته که شخص مقام معظم رهبری هم بر توسعه بخش ریلی تاکید داشته‌اند، گفت: ما به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی، هزینه‌های خود را از محل درآمدها تامین می‌کنیم که منابع ما نیز از محل تعرفه بلیت متاثر می‌شوند.

او اضافه کرد: همه شرکت‌ها توسط صاحبان سهام خود به‌ویژه در شرایط بحرانی تزریق مالی می‌شوند و این به معنی ظرفیت‌سازی برای شرکت‌ها است؛ بنابراین راه‌آهن هم باید به شرکت‌های ریلی به عنوان نیروهای اقتصادی بالقوه نگاه کند و ضمن کمک به آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت جدی‌تری از شرکت‌ها به‌عمل آید.

رجبی ادامه داد: در حال حاضر راه‌آهن هم نقش اپراتوری دارد و هم سازمان دست‌بالایی ما است درصورتی‌که در سایر شئون حمل‌ونقل، سازمان مربوط به هر حوزه اعم از هوایی و دریایی و جاده‌ای وجود مستقلی دارد.

این مقام مسئول در انجمن ریلی ضمن بیان این نکته که در این شرایط، ایجاد تضاد منافع به‌واسطه فعالیت‌های تجاری راه‌آهن امری طبیعی است، تاکید کرد: راه‌آهن در بخش ارائه خدمات برای نیروی کشش و هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیز از ما پول می‌گیرد؛ به‌ویژه این‌که از سال 94‌هزینه‌هایی مثل هزینه اجاره کارگاه‌هایی که در اختیار شرکت‌ها قرارگرفته 20 برابر افزایش یافته و یا هزینه اجاره روزانه لکوموتیو به نرخ آزاد بین‌المللی یا حتی بالاتر از آن محاسبه شده است.

رجبی اضافه کرد: حقوق و دستمزد کارکنان و نگهداری ناوگان فرسوده از جمله هزینه‌های مصرفی ما است که با تغییرات نرخ ارز بالاتر رفته است.

مدیرعامل شرکت رجا ادامه داد: بنابراین با وجود حفظ استانداردهای ایمنی از جانب شرکت‌های ریلی و عدم امکان داخلی‌سازی برای برخی از قطعات مثل تامین کابل ناوگان‌ که از بروز آتش‌سوزی در قطار جلوگیری می‌کند، حمایت از بخش ریلی لازم است و با تخصیص ارز دولتی، این بخش باید در ردیف کالاهای اساسی در نظر گرفته شود.

رجبی تاکید کرد: به‌ویژه این‌که با افزایش قیمت بلیت هواپیما و اقبال بیشتر به سفر با قطار، باید برای حفظ ناوگان مسافری و سرپا نگه‌داشتن این صنعت در ایام پرسفر مثل نوروز98 ناوگان خود را در زمستان امسال تجهیز کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.