| کد خبر: 172484 |

◄ شرکت قطارهای حومه‌ای به‌زودی تاسیس خواهد شد

با وجود ورود روزانه 540‌هزار خودرو از اطراف تهران به این شهر و انجام روزانه در حدود شش تا هشت‌میلیون نفر سفر حومه‌ای ریلی به این شهر، تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای ضرورت دارد.

تین نیوز

تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در سال 96 بررسی شد و شرکت راه‌آهن قول داد که تا پایان سه ماهه اول امسال این شرکت را تاسیس کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، معاون مسافری شرکت راه‌آهن در آن زمان به خبرنگار ما گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بر تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن تاکید شده است.

میرحسن موسوی با بیان تاکید مجلس و دولت محترم بر تشکیل این نهاد افزود: اساس‌نامه شرکت قطارهای حومه‌ای با امضای ریاست سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر محترم راه‌وشهرسازی و وزیر کشور به هیات دولت ارجاع داده شده است و هم‌اکنون هم این برنامه در دولت در دست پیگیری است که تکلیف تاسیس آن در بهار 97 مشخص و نهایی خواهد شد.

موسوی در گفت وگوی اخیر خود با خبرنگار ما مجددا بر تاسیس این شرکت تاکید کرد و گفت: در کشور حدود شش تا هشت میلیون نفر، سفر روزانه حومه‌ای  انجام می‌شود  که این تعداد در تهران حدود ۲.۴ میلیون نفر سفر است.

این مقام مسئول سهم حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی مسافران حومه‌ای را حدود ۱۷ هزار نفر عنوان کرد و اضافه کرد: بنابراین سهم حمل‌ونقل ریلی مسافری از بازار حومه‌ای ۰.۵ درصد است.

این در حالی است که مجری طرح توسعه قطارهای حومه‌ای در شرکت راه‌آهن امروز در گفت‌وگوی ویژه خبری خود از تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در آینده نزدیک خبر داد.

مهدی قمری‌نژاد ضمن بیان محسنات تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در نظامندتر شدن فعالیت خدمات حومه‌ای ریلی، خبر از ایجاد یک‌میلیون و ۹۶۲ هزار  نفر صندلی در قطارهای حومه‌ای مسیر تهران-قزوین داد و اضافه کرد: با این اقدام، روزانه ۱۶‌سیر در این مسیر ریلی در حال انجام است.

قمری‌نژاد ادامه داد: سه میلیون و ۱۸۸ هزار صندلی بر قطارهای حومه‌ای تهران-اسلام‌شهر-پرند اضافه شده که به این ترتیب تعداد سیر این قطارها از روزانه هشت سیر به ۲۲ سیر افزایش پیدا کرده است و یک‌میلیون و ۱۲۹ هزار نفر مسافر را جابه‌جا می‌کند.

او افزود: هم‌چنین تعداد سیر قطارهای حومه‌ای قم-جمکران از روزانه یک سیر به 10سیر افزایش یافته که ۵۹۵ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند.

قمری‌نژاد با اشاره به مسیر تهران-قرچک-پیشوا-گرمسار نیز گفت: با ایجاد  دو میلیون و ۴۵۲ هزار نفر صندلی و انجام روزانه ۲۰‌سیر، حدود یک میلیون نفر مسافر حومه‌ای در این مسیر جابه‌جا می‌شوند.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن افزود: در مسیر تهران-فیروزکوه نیز روزانه دو سیر قطار حومه‌ای وجود دارد که با  ۳۵۰‌هزار نفر صندلی ایجادی روزانه ۲۲۷ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شوند.

لازم به توضیح است که روزانه 540‌هزار خودرو از اطراف تهران به این شهر وارد می‌شوند و این موضوع، ضرورت ایجاد چنین نهادی را در جهت توسعه سریع‌تر قطارهای حومه‌ای در اطراف کلان‌شهرها نشان می‌دهد.

همچنین در حال حاضر اساس‌نامه شرکت قطار‌‌های حومه‌ای به تصویب دولت رسیده است و تنها با تاسیس این شرکت است که سهم‌ 10 درصدی راه‌آهن از فروش گازوئیل به قطار‌های حومه‌ای اختصاص می‌یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.