| کد خبر: 172919 |

◄ بالانس توسعه خطوط ریلی و تامین ناوگان برقرار نیست

بدون احتساب رشد تولید یا واردات ناوگان نیز با توسعه هزار کیلومتر خطوط ریلی، رشد این بخش به کندی صورت گرفته است.

تین نیوز

شرکت راه‌آهن ایران اعلام کرده است که در چند سال اخیر یک هزار خط راه‌آهن افتتاح کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، با افتتاح ۵۳۰ کیلومتر خط ریلی جدید به‌عنوان هدف توسعه خطوط ریلی در سال 97، رکورد احداث خط در کشور شکسته می‌شود اما هم‌گام با این رشد، توسعه ناوگان ریلی به‌ویژه در بخش مسافری صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری نورالرضا در این‌باره به خبرنگار ما گفت: توسعه این هزار کیلومتر خطوط ریلی در طول چند سال انجام شده و اگر این آمار را با آمار توسعه خطوط ریلی در خارج از ایران مقایسه کنید خواهید دید که توسعه خطوط در ایران نیز به کندی و با تعدد بسیار کمی صورت گرفته است.

احمدرضا صبری ادامه داد: توسعه ناوگان با سرعت بسیار پایین‌تری از خطوط انجام شده است و ما با کمبود ناوگان به‌دلیل عدم تامین مالی پروژه‌های ریلی مواجه هستیم.

صبری تاکید کرد: برای رهایی از رکود موجود در حوزه ریلی هم باید عزم جدی در مسئولان برای تغییر شرایط، همانند اتفاقی که در صنعت هوایی افتاده به‌وجود آید.

لازم به توضیح است که راه‌آهن اعلام کرده است که اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی از اهداف توسعه خطوط در سال 97 خواهد بود اما ایران در حال حاضر در رتبه 23 جدول زیرساخت‌های ریلی در دنیا قرار دارد.

رتبه اول تا دهم جدول بانک جهانی در توسعه خطوط ریلی به کشورهای امریکا با 228 هزار و218 کیلومتر، روسیه با 85هزار و 266کیلومتر، چین با 66 هزار و 989 کیلومتر، هند با 64 هزار و 460 کیلومتر، کانادا با 52 هزار و131کیلومتر، آلمان با 33 هزار و 426 کیلومتر، فرانسه با 30 هزار و 13 کیلومتر، برزیل با 29 هزار و 817 کیلومتر، مکزیک با 26 هزار و 704 کیلومتر و آرژانتین با 25 هزار و 23 کیلومتر تعلق دارد.

همچنین کشورهای همسایه و هم‌جوار ایران در این جدول مقام‌های متفاوتی را از نظر طول خطوط ریلی دارند که بر این اساس کشور قزاقستان با 14هزار و 329 کیلومتر طول ریل در مقام هجدهم قبل از ایران و ترکیه با 10هزار و 87 کیلومتر در مقام بیستم قبل از ایران و کشورهای پاکستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، عربستان و ارمنستان نیز رتبه‌های بعد از ایران را در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.