| کد خبر: 171912 |

◄ حریم خطوط ریلی تهران محلی برای آسیب‌های اجتماعی شده است +تصاویر

باوجود ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم ریل‌های راه‌آهن در محدوده‌های شهری، بنا به گفته شهردار منطقه 16 تهران طرح خرید خانه‌های واقع در حریم ریل راه‌آهن تهران-مشهد به خاطر ادعای راه‌آهن از سوی شهرداری این منطقه متوقف‌شده است.

تین نیوز

باوجود ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم ریل‌های راه‌آهن در محدوده‌های شهری، بنا به گفته شهردار منطقه 16 تهران طرح خرید خانه‌های واقع در حریم ریل راه‌آهن تهران-مشهد به خاطر برخی مشکلات، از سوی شهرداری این منطقه متوقف‌شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تابناک، محله نازی‌آباد شرقی یکی از محله‌های منطقه 16 شهر تهران است که به‌دلیل قرارگرفتن در کنار مسیر راه‌آهن تهران-مشهد بخشی از این محله قدیمی در بن‌بست قرار دارد.

این درحالی است که در دوره گذشته مدیریت شهری، شهرداری تهران تصمیم گرفت تا با خرید املاکی که در حاشیه حریم ریل راه‌آهن قرار دارد، هم مشکل بافت فرسوده این محدوده را حل کند و هم اقدام به آزادسازی حریم راه‌آهن برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و تبدیل آن به خیابان کند.

اما اکنون شهردار منطقه 16 اعلام می‌کند که این طرح به‌دلیل اختلافاتی که بین شهرداری و راه‌آهن شهری به وجود آمده، متوقف‌شده است.

به گفته هادی زبده؛ به‌غیراز آنکه ایستگاه مرکزی راه‌آهن سطح وسیعی از منطقه را اشغال کرده، خط آهن مشهد به تهران نیز از مرکز منطقه ۱۶ عبور کرده است.

مشکل ساکنان محله نازی‌آباد شرقی از جایی شروع شد که اعلام شد باید املاک واقع در حریم راه‌آهن توسط شهرداری تهران خریداری شود. حریم خط تهران-مشهد به این صورت است که 30 متر خود خط راه‌آهن عرض دارد و همچنین از سوی شرکت راه‌آهن نیز ۳۰ متر دیگر از هر دو سمت دیوار به‌عنوان حریم درنظر گرفته‌شده است.

با توجه به وجود این مشکلات در سال‌های گذشته شهرداری منطقه 16 اقدام به خرید املاک واقع در داخل 30 متر حریم درنظر گرفته‌شده برای خط راه‌آهن تهران-مشهد کرد. با توجه به مشکلات مالی که شهرداری با آن روبه‌رو بود برخی از این خانه‌های فرسوده خریداری و با تخریب آن به فضاهای خالی و بی‌دفاع شهری تبدیل شد.

درواقع با اجرای این طرح ساکنان داخل حریم ریل راه‌آهن تنها با فروش و واگذاری املاک خود به شهرداری تهران می‌توانستند از دست خانه‌های فرسوده و همزیستی با خط راه‌آهن رهایی یابند.

اما هادی زبده، شهردار منطقه درباره عاقبت این طرح که از سوی شهرداری منطقه پیگیری می‌شد؛ می‌گوید که شهرداری منطقه املاک این ۳۰ متر را خریداری کرده است اما شرکت راه‌آهن ادعا می‌کند این ۳۰ متر به شرکت زیرساخت‌ها و اداره آب منطقه‌ای است، این درحالی است که ما برای تملک املاک هزینه پرداخت کردیم.

درواقع درزمانی که توافق بین شهردار وقت و راه‌آهن بر سر اجرای طرح آزادسازی حریم راه‌آهن در منطقه 16 درحال اجرا بود، هیچ‌وقت صحبتی از آزادسازی این محدوده با پول شهروندان به نفع شرکت راه‌آهن نبود و قرار بود شهرداری تهران با این کار ضمن بهبود وضعیت بافت فرسوده، اقدام به ایجاد فضای سبز و یا خیابانی در حاشیه ریل راه‌آهن کند.

 آن‌طور که شهردار منطقه می‌گوید؛ مشکل ما خلأ قانونی است و باید با پیگیری یا استفساریه این خلأ قانونی را پرکنیم. همین بلاتکلیفی حریم راه‌آهن تبدیل به مأمنی برای آسیب‌های اجتماعی کرده است.

شهردار منطقه براین باور است که اگر این حریم تبدیل به خیابان شود بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد،  اما در مورد منافع ما با ادارات دچار اختلاف هستیم برای مثال اداره آب منطقه‌ای برای عبور لوله‌های آب هیچ پولی پرداخت نمی‌کنند.

اینکه برخی از ادارات و سازمان‌ها تمایل دارند تا با پول شهرداری تهران طرح‌های خود را اجرا کنند، حرف تازه‌ای نیست؛ اما اینکه به‌دلیل اجرای یک طرح نصفه و نیمه‌شهری اکنون مابقی ساکنانی که در محدوده حریم ریل راه‌آهن مجبور به زندگی‌اند، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، رسیدگی به آن جزو وظایف شهرداری تهران است.

هرچند هادی زبده براین باور است که تا تعیین تکلیف نهایی کاری از دست شهرداری منطقه برای تعیین تکلیف خانه‌های واقع در حریم ریلی برنمی‌آید، نمی‌توان این ادعا را یک تصمیم مدیریتی دانست چراکه رویکرد اجتماعی شهرداری تهران این وظیفه را ایجاب می‌کند که برای بهبود شرایط محیطی شهروندان به‌ویژه کاهش آسیب‌های اجتماعی با ایجاد فضاهای بی‌دفاع شهری آن‌هم به‌دلیل اجرای طرح‌های نیمه‌کاره اقدامات مدیریتی لازم را انجام دهند.

حریم خطوط ریلی در مناطقی که این خطوط از داخل شهرها عبور می‌کنند همیشه مورد بحث و جدال دستگاه‌های مختلف بوده است. معمولاً این مناطق مأمن خلاف کارها، قاچاق‌چیان و دلالان مواد مخدر است.

بسیاری از دستگاه‌ها در مورد این زمین‌های اطراف ریل‌ها مدعی هستند؛ اما مشکل آن‌جا است که هیچ‌یک زیر بار بهبود شرایط اسفبار این مناطق نمی‌رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نصیررستمی 0 0

    ضمن عرض سلام وخسته نباشید به استحضار میرسانم...اینجانب یکی از این ساکنان خانه هایه متروک لب خط منطقه نازی آباد هستم...خانه ما هرروز ممکن است بر اثر فرسودگی رویه سرمان خراب شود واین درحالیست که به ما نه امکان ساختوساز میدهند نه از ما میخرند...ما ناخواسته محکوم به زندگی در جهنمی شده ایم که پاتوق اشرار وخلافکاران ومعتادانی است که هرروز موجب آزار واذیت مامیشوند وماهی یکبار ماشینهایمان مورد سرقت قرار میگیرد...خواهش میکنم این مورد را تا حصول نتیجه پیگیری کنید ویک مصاحبه هم باراه آهن بگیرید تا حداقل اصل مشگل ریشه یابی شود ومورد حل شود...باتشکر