| کد خبر: 166002 |

◄ عدم تأثیر خروج آمریکا از برجام بر توسعه ریلی

در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت برخی تحریم‌های مرتبط با دولت آمریکا، نگرانی‌هایی در بین کارشناسان برای توقف یا کاهش سرعت روند نوسازی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایجادشده است.

تین نیوز

در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت برخی تحریم‌های مرتبط با دولت آمریکا، نگرانی‌هایی در بین کارشناسان برای توقف یا کاهش سرعت روند نوسازی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایجادشده است.

یکی از بخش‌های حمل‌ونقل که در ایران سرمایه‌گذاری زیادی بر روی آن شده و قادر است در صورت توسعه مناسب به‌تنهایی بخش زیادی از اقتصاد کشور را پوشش دهد، حمل‌ونقل ریلی است.

توسعه حمل‌ونقل ریلی در ایران که پس از برجام و با کمک برخی شرکت‌های بزرگ اروپایی مانند زیمنس و اشتادلر سرعت بسیار زیادی گرفته بود.

مجید بابایی دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی دراین‌باره گفت: خروج آمریکا از برجام و بازگشت احتمالی تحریم‌ها نمی‌تواند تأثیری بر توسعه صنعت ریلی چه در بخش زیرساخت و چه در بخش ناوگان داشته باشد.

بابایی افزود: صنعت ریلی ایران ۹۰ سال است که همواره با نگاه توسعه‌ای و رو به رشد فعالیت دارد و همه ۴۰ سال بعد از انقلاب همواره تحریم بوده‌ایم، بنابراین احتمال بازگشت تحریم‌ها نمی‌تواند تأثیر چندانی بر این صنعت داشته باشد. اگرچه در دوره برجام گشایش‌هایی برای این صنعت به‌خصوص درزمینهٔ خرید ناوگان نو ایجاد شد، اما در صورت بازگشت تحریم‌ها نیز امکان تأمین ناوگان ریلی با استفاده از روش‌های جایگزین و مسیرهای غیر بانکی امکان‌پذیر خواهد بود.

او درباره تأثیر بازگشت احتمالی تحریم‌ها بر بخش زیربنایی ریلی اظهار داشت: حوزه زیربنایی ریلی کمترین وابستگی به خارج را دارد و ما در این حوزه چه در بخش مهندسی و چه در بخش تولید قطعات کاملاً خودکفا هستیم. تنها در بخش ریل است که واردکننده‌ایم، ولی با توجه به اینکه خط تولید ریل در داخل ایجادشده ولی هنوز فعال نیست، امکان فعال کردن خط تولید ریل ملی هم در صورت هماهنگی میان تولیدکننده و شرکت راه‌آهن یا شرکت ساخت و توسعه وجود خواهد داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های ریلی ادامه داد: درزمینهٔ ناوگان اگرچه همه شرکت‌های تولید واگن دریکی دو سال اخیر به دلیل افزایش سفارشات شرکت‌های ریلی فعال‌شده‌اند اما در مواردی همچنان واردات واگن‌داریم که با توجه به اینکه تکنولوژی تولید ناوگان و واگن چندان پیچیده نیست و مهندسان ایرانی توان فعال کردن آن را دارند، امکان کاهش واردات در این زمینه وجود دارد.

بابایی بیشترین وابستگی در بخش ناوگان را واردات لوکوموتیو عنوان و تصریح کرد: این وابستگی در بخش واگن‌های مسافری و باری بسیار کمتر است و در صورت بازگشت تحریم‌ها تنها ممکن است هزینه تأمین ناوگان برای شرکت‌های ریلی افزایش یابد که علت آن‌هم تحریم‌های بانکی است و ما مجبوریم ناوگان ریلی را از مسیرهایی غیر از قراردادهای بانکی خریداری کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.