◄ خط و نشان افغانستان برای رانندگان کامیون ترانزیت ایرانی
مقامات افغانستانی با توقف بیست روزه و مانع تراشی برای ناوگان خالی بار ترانزیت ایرانی، عمدا زمینه ازدحام و شلوغی و کمبود ناوگان حمل و نقل ایرانی را درجهت اشتغال کامیونداران افغانستانی، در کشور ما را فراهم کرده اند.
جمعی از کامیونداران و رانندگان ترانزیت ایرانی از محدودیت ها و مشکلاتی که کشور افغانستان برای آنها ایجاد کرده است، انتقاد کرده و در نامه ای به دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تایباد خواستار پیگیری این موضوع از سوی این مقام قضایی شدند.
به گزارش تین نیوز، در بخشی از نامه ای که به امضای رسول نصیری رئیس هیئت مدیره کارفرمایی کامیونداران شهرستان تایباد رسیده و متن آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده، آمده است: احتراما به استحضارآن مقام محترم می رساند ما کامیونداران و رانندگان ترانزیت ایرانی از محدودیت ها و مشکلاتی که کشور افغانستان برای ما هر روزه ایجاد کرده و می کند به ستوه آمده ایم.کم کاری یا عدم اطلاع برخی از مدیران قبلی و تقاضای بدون کارشناسی و منفعت طلبانه برخی شرکت های حمل و نقل بین المللی و عدم اطلاع کافی و نظارت نهادهای ذیربط در جهت صدور مجوز ورود موقت بی رویه برای ناوگان حمل نقل کشورافغانستان، برای کامیونداران افغان توقع بیجا ایجادکرده وخود را میراث خور این آب و خاک و صاحب حق می دانند.
در بخش دیگری از این نامه با طرح این پرسش که آیا همکاران ایرانی ما می توانند با کامیون های افغانستانی که قیمت تمام شده کشنده و انواع تریلر آنها به هفتصد میلیون تومان نمی رسد، با کرایه یکسان واغلب پایین تر رقابت کنند ؟ ، ادعا شده است: مقامات افغانستانی با توقف بیست روزه و مانع تراشی برای ناوگان خالی بار ترانزیت ایرانی، عمدا زمینه ازدحام و شلوغی و کمبود ناوگان حمل و نقل ایرانی را درجهت اشتغال کامیونداران افغانستانی، در کشور ما را فراهم کرده اند و رانندگان ما را از حمل بارترانزیت مایوس می کنند. آیا ناوگان ملی ما توان جابجایی کالا از بنادر و شهرهای ایران برای صادرات و ترانزیت را ندارد؟
در ادامه این نامه آمده است: آیا کامیون های افغان معاینه فنی و استانداردهای لازم طبق شرایط و توافقنامه های بین المللی برای ورود به کشور را دارند؟ آیا کامیون ها و رانندگان افغانستانی شرایط ایمنی لازم برای ورود به عمق کشور را دارند؟ آیا سلامت ناوگان آنها توسط پلیس راهور و همچنین گواهینامه آنها مورد تایید است؟ آیا شرایط سنی برای احراز پایه یک در کشور را دارند و یا صلاحیت رانندگی درداخل کشور را دارند؟ آیا شرکت های حمل و نقل بین المللی مدیر فنی برای کنترل ناوگان افغان در مرزهای ورودی دارند؟ آیا ایمنی ناوگان ایرانی و افغانستانی خط قرمز پلیس راهور و نهادهای ذیربط در جاده های کشور برای حفظ جان و مال شهروندان ایرانی نیست ؟ شایان ذکر است ناوگان ترانزیت ایرانی نسبت به ناوگان افغانی، تقریبا یک به هفت می باشد یعنی به ازای هر کامیون ایرانی هفت تریلر افغانستانی وارد کشور می شود.
در این نامه خاطرنشان شده است: آیا بهتر نیست صف ورود کامیون های خالی ایرانی از افغانستانی جدا شود ؟ آیا تقاضای به جا و به حق مالکان ناوگان حمل و نقل ایرانی، خواسته خود خواهانه ای است؟آیا کشوری که ویزای سه ماهه و هزینه رود پاس و خط سیر پنج سرویس سه ماه اینده را ،قبل از ورود به کشورشان ابتدا از ما گرفته ، می تواند برای ناوگان ورودی ما محدودیت ایجاد کند ؟ آیا می تواند رانندگان ما را بدون هیچ گونه امکاناتی برای استراحت شبانه از داخل کامیونشان بیرون نمایند؟ آیا محل استراحت و امکانات لازم برای رانندگان را دارند ؟آیا کشوری که بیش از 700 ناوگان خالی ایرانی ، بدون هیچ گونه امکانات حداقل رفاهی وایمنی را شبانه بیرون می کند، اگر حادثه آتش سوزی اسلام قلعه تکرار شود می تواند کامیون ها را بدون راننده جابجا کند.؟
در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: آیا در صورت بروز حادثه پاسخگوی رانندگان و کامیونداران برای جبران خسارت آنها می باشد ؟ آیا خسارت حدود 40 دستگاه ناوگان ایرانی که در حادثه گمرک اسلام قلعه بر اثر سهل انگاری مدیران وقت افغان نابود شد، پرداخت گردید ؟ آیا ناوگان ایرانی ما هم مثل ناوگان افغان می تواند با باک های پنج هزار لیتری و غیرمتعارف و غیراستاندارد که طول و عرض آن معمولا از ابعاد تریلر بیشتر است تردد کند ؟ آیاحفظ سلامت و امنیت شهروندان و ملت ایران در جاده ها برای متولیان امر محترم نیست ؟
در ادامه این نامه ضمن درخواست از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه انجام رفتار مشابه و اعمال محدودیت مشابه آنچه ازطرف پایانه ها و پلیس راه و کشورافغانستان اعمال می شود برای ناوگان افغانستانی، تاکید شده است: اگر مسئولان ما به فکر راه حل اساسی و چاره نباشند حمل و نقل ما عملابه دست بیگانه ها می افتد.ما با رسالت و وظیفه ای که داریم ، برای پاسداری از این آب و خاک وحفاظت آن، از حق قانونی خود زیر پرچم کشور عزیزمان به مسیرمان تا برطرف شدن مشکلات ذکر شده به مطالبه گری قانونی و به حق خود، کوتاه نیامده و ادامه خواهیم داد.
رسول نصیری رئیس هیات مدیره کارفرمایی کامیونداران شهرستان تایباد ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.